STOR ORDRE: Kaptein Jeff Raines bestilte pizza til samtlige 159 passasjerer da flyet han førte ble omdirigert og sterkt forsinket. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB Scanpix
STOR ORDRE: Kaptein Jeff Raines bestilte pizza til samtlige 159 passasjerer da flyet han førte ble omdirigert og sterkt forsinket. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Luftfart

Da flyet ble forsinket, ringte kapteinen nærmeste restaurant og bestilte 40 pizzaer

Ikke helt som andre kapteiner.

Denne sommeren har det igjen vært problemer med avviklingen av flytrafikken her hjemme. Spesielt har SAS innrømmet store problemer, med flere kanselleringer og forsinkelser. Heller ikke Norwegian har sluppet unna sinte og frustrerte kunder som ikke har kommet seg dit de ville til planlagt tid.

Mangel på informasjon og oppfølging fra selskapene er noe flere passasjerer har reagert på. Kritikken har tidvis haglet over at selskapene har vist en arrogant holdning, latt passasjerene seile sin egen sjø, og ikke være tilgjengelige for informasjon.

Tok grep

Da American Airlines-flighten mellom Los Angeles og Dallas/Fort Worth i Texas ble omdirigert til Wichita Falls regionale flyplass på grunn av håpløst vær her om dagen, tok kaptein Jeff Raines et spesielt grep.

Det viste seg nemlig at det ikke gikk an å komme seg videre til bestemmelsesstedet den samme dagen, og mens bakkepersonalet begynte å ordne med innkvartering til de strandede passasjerene, tok piloten opp mobilen sin og ringte til nærmeste pizzarestaurant.

Han bestilte 40 pizzaer, betalte over 4000 kroner av egen lomme, og sørget for alle de 159 passasjerene ble mette.

Roses

På sosiale medier hagler det med ros av den handlekraftige flykapteinen, som selv tok imot og delte ut pizzaer til passasjerene sine.

– For en mann! sier en passasjer på en av flere videoer som er postet på sosiale medier.

På videoen kan du se Raines – i øsende regnvær – småjogge over til bilen som kom med pizzaene.

Trolig får kapteinen dekket utgiftene sine, for i en uttalelse sier ledelsen i American Airlines at de er strålende fornøyd med hvordan piloten løste situasjonen.

– Vi er veldig stolte over mannskapene som gjør sitt ytterste for å ta godt vare på kundene våre. Vi er overbevist om at våre besetningsmedlemmer er de beste i bransjen, heter det i uttalelsen, som er gjengitt av WOMC Radio.

Pilot Raines besluttsomhet og omsorg for sine passasjerer sørget i det minste for at American Airlines-passasjerene på denne flygingen neppe var like sinte og frustrerte som enkelte av SAS og Norwegian sine kunder har vært denne sommeren.