ØNSKER ENDRING: Noe av det Torill
har savnet som pårørende, er
helhetstenkning. - Jeg skulle ønske
noen hadde sett mine behov tidligere. Foto: Ellen Jarli og privat
ØNSKER ENDRING: Noe av det Torill har savnet som pårørende, er helhetstenkning. - Jeg skulle ønske noen hadde sett mine behov tidligere. Foto: Ellen Jarli og privatVis mer

Da Jan fikk diagnosen, tilbød han kona skilsmisse. Men Torill pleiet ham i over 30 år

- Jeg har funnet en mening med alt jeg har opplevd.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Da Torill møtte Jan på en ungdomsklubb som 17-åring, føltes det som å komme hjem. Jan ble raskt hennes beste venn, og da de fire år seinere giftet seg, visste hun at hun hadde funnet mannen hun ville bli gammel sammen med.

- Jan var en mann alle likte, morsom som han var, sier Torill Knutsen-Øy (58) fra Tønsberg.

Allerede da de møttes, hadde Jan problemer med magen, og etter en kort periode i ekteskapet merket Torill at det var mer som var «galt»: Jan sov unormalt mye, var mye sliten og slet med å komme i gang, til Torills frustrasjon.

Etter mange runder i helsevesenet ble Jan sendt til en nevrolog. «Jeg tror jeg vet hva du lider av», sa legen da han tok ham i hånden, som hadde en tendens til å «henge» igjen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn