TRENTE SEG FRISK: Dag Storm Henriksen fryktet meniskoperasjon i fjor sommer, men valgte å prøve opptrening i stedet for. Her er noen av øvelsene som anbefales: Planken (øverst til venste), og powerwalk (under). Alle foto: Kristin Roset
TRENTE SEG FRISK: Dag Storm Henriksen fryktet meniskoperasjon i fjor sommer, men valgte å prøve opptrening i stedet for. Her er noen av øvelsene som anbefales: Planken (øverst til venste), og powerwalk (under). Alle foto: Kristin RosetVis mer

Dag (42) trente seg skadefri - slapp å operere

Tren for å trene: Her er øvelsene som forebygger skader.

Skadeforebyggende trening er like aktuelt for mosjonisten som for idrettsutøveren. Begge ønsker å trene mer og bedre, og de har begge ambisjoner om å komme i form på sitt nivå.

Forskjellen er at idrettsutøveren som regel har et støtteapparat rundt seg som forteller hva som bør gjøres. Det har ikke mosjonisten, som trener på på egenhånd, og kjører på så lenge det går bra. Så kommer dagen der kroppen sier fra.

Det gjør vondt i kneet eller et annet sted. Du vil helst ikke innse at det gjør vondt noe sted, og forsøker å trene slik du pleier. Det kan raskt straffe seg.

Fra generelt til spesifikt

- Det essensielle for å unngå skader er å bygge opp den generelle basen for å kunne tåle mer spesifikk trening. Du må rett og slett bli trent for å trene. Er du nøye på den biten er sjansen for færre skader langt større enn om du bare «durer» fram uten forholdsregler, sier fysioterapeut Einar Kalsæg ved Aktivklinikken på Lillehammer.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag

UKE

Prøveuke*

0 kr

(0 kr per dag)

KJØP UKE

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

UKE 0 kr per uke. 0 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. *Fornyes til normalpris når gratisperioden utløper (55kr/uke). Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

MÅNED

99 kr

(3,33 kr per dag)

KJØP MÅNED

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

MÅNED 99 kr per måned. 3,33 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

3 MÅNEDER

249 kr

(2,77 kr per dag)

KJØP 3 MÅNEDER

Kjøp nå
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

3 MÅNEDER 249 kr per kvartal. 2,77 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

ÅR

795 kr

(2,18 kr per dag)

KJØP ÅR

Kjøp nå
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

ÅR 795 kr per ett år 2,18 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

  • Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris.
  • *Fornyes til normalpris etter gratisperioden (55kr/uke).
  • Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.