TRENTE SEG FRISK: Dag Storm Henriksen fryktet meniskoperasjon i fjor sommer, men valgte å prøve opptrening i stedet for. Her er noen av øvelsene som anbefales: Planken (øverst til venste), og powerwalk (under). Alle foto: Kristin Roset
TRENTE SEG FRISK: Dag Storm Henriksen fryktet meniskoperasjon i fjor sommer, men valgte å prøve opptrening i stedet for. Her er noen av øvelsene som anbefales: Planken (øverst til venste), og powerwalk (under). Alle foto: Kristin RosetVis mer

Dag (42) trente seg skadefri - slapp å operere

Tren for å trene: Her er øvelsene som forebygger skader.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Skadeforebyggende trening er like aktuelt for mosjonisten som for idrettsutøveren. Begge ønsker å trene mer og bedre, og de har begge ambisjoner om å komme i form på sitt nivå.

Forskjellen er at idrettsutøveren som regel har et støtteapparat rundt seg som forteller hva som bør gjøres. Det har ikke mosjonisten, som trener på på egenhånd, og kjører på så lenge det går bra. Så kommer dagen der kroppen sier fra.

Trente seg skadefri - unngikk operasjon For to måneder siden løp han Oslo Maraton, men for et år siden vurderte han operasjon. Dag Storm Henriksen er glad han valgte å trene seg skadefri.- Det er utrolig å tenke på at opptrening fikk meg tilbake. Hadde jeg valgt menisk-operasjon ville jeg nok brukt mye lenger tid til å komme tilbake, sier Dag Storm Henriksen.

Hurtig økning

Den 42 år gamle mannen fra Lillehammer la sin elsk på løpingen for bare noen få år siden. Før den tid hadde han syklet en del, men følte det tok for lang tid. Han bestemte seg derfor for å prøve løping og falt pladask. Det gikk over all forventning, og han økte treningsdosene kraftig i løpet av kort tid.- Det var effektivt og overraskende gøy å løpe. Jeg kjente en enorm formstigning og ville bare øke på med flere kilometer. Så kom våren for 1,5 år siden. Da begynte det å murre i kneet. Jeg ville likevel ikke stoppe treningen, og fortsatte den kommende sommeren. Til slutt ble det så vondt at jeg ikke klarte å løpe et eneste steg. Da fikk Henriksen råd fra sin ortopedbror om å skaffe seg fysioterapi-hjelp. Der var beskjeden trening, ikke operasjon.— Jeg hadde aldri trodd at opptreningen jeg drev med i fjor høst skulle gi så store forbedringer, men det er helt tydelig at de endringene jeg har gjort med løpeteknikk og et forbedret bevegelsesmønster har vært avgjørende. Teknikkendringene vi gjorde ga meg i tillegg et mye mer effektivt steg.  I dag trener jeg uten smerter i kneet, og nyter hvert et løpesteg. Det takker han øvelsene for.- Når smertene blir borte og du kan gjennomføre treningen du ønsker er alle de mindre morsomme minuttene vel verd, og mer enn det, sier Henriksen.

Det gjør vondt i kneet eller et annet sted. Du vil helst ikke innse at det gjør vondt noe sted, og forsøker å trene slik du pleier. Det kan raskt straffe seg.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn