SPARER PENGER: Dag Magnus Sunnanå har eid bolig før - sammen med ekskjæresten. Men da forholdet tok slutt i april, måtte de selge leiligheten. Nå har ikke 28-åringen nok egenkapital til å kjøpe bolig på egen hånd, og han bor hjemme hos mor en periode for å spare penger. Foto: Christian Roth Christensen. Foto: NINA HANSEN
SPARER PENGER: Dag Magnus Sunnanå har eid bolig før - sammen med ekskjæresten. Men da forholdet tok slutt i april, måtte de selge leiligheten. Nå har ikke 28-åringen nok egenkapital til å kjøpe bolig på egen hånd, og han bor hjemme hos mor en periode for å spare penger. Foto: Christian Roth Christensen. Foto: NINA HANSENVis mer

Dag Magnus (28) bor hjemme på gutterommet for å få råd til egen bolig

Mange unge kommer seg ikke inn i markedet.

(Dagbladet): Mange unge sliter med å komme seg inn på boligmarkedet. For Dag Magnus Sunnanå (28) ble løsningen å bo hos mor.

- Jeg sparer like mye hver måned på å bo hjemme som jeg ville betalt på leiemarkedet. Jeg er nødt til å legge meg opp kanskje 250 000-300 000 kroner i egenkapital, så jeg er heldig som har muligheten til å bo hjemme en stund, sier han.

13 prosent av nordmenn under 35 år bor fremdeles hjemme hos foreldrene sine. Det viser en fersk undersøkelse Ipsos MMI har utført for DNB.[sitat, left]

Mens nærmere én av to mellom 18 og 35 år eier sin egen bolig, tyr 37 prosent til leiemarkedet.

Av dem som bor hjemme, er det flest i aldersgruppa 18-25 - og dobbelt så mange menn (16 prosent) som kvinner (8 prosent).

Dagbladet Pluss – de beste historiene

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn