Dagligvarenyheter 2016: Nå får du Nugatti med salatfiber

Vi har tatt en smugtitt på matnyhetene fra Orkla Foods.

Tre ganger i året stokker dagligvarebutikkene litt på kortene.

I februar, mai og september lanseres hundrevis av matnyheter i butikk og snart er det tid for årets største dagligvareslipp.

Vi har fått en smugtitt (og smugsmakt) på nyhetene fra Orkla Foods.

Når noen skal inn, må andre ut: Syv av ti matnyheter flopper

Salat i sjokoladepålegget Sunnhetstrenden står sterkt, og dette er bakgrunnen for flere av vinterens lanseringer, forteller Bjørn Brennskag, kommunikasjonsdirektør i Orkla.

Dette gir blant annet uslag for sukkeret. Det kuttes. Noen steder litt - noen steder helt.

I fjor droppet produsenten 80-tallsklassikeren Gøy-saft, nå er det sukkerfrie Fun Light som gjelder. I år kommer denne i en ny, brasilianskinspirert smak, i tillegg til at alle flaskene blir større - 0,8 liter.

- Vi lanserer også Nugatti uten tilsatt sukkker. I stedet for sukker har vi inulin - et fiber fra sikori (salat, red.anm.), sier Brennskag.

FERDIGMAT: Ferdig grøt med nye kornsorter i mindre forpakninger fra Toro.
MINDRE SUKKER: Quakers Cruesli har endret design på pakningen og kuttet sukkerinnholdet
FILODEIG: Frosne, ferdige porsjonspaier fra Stabburet.
TYKKERE BUNN: Grandiosa lanserer ny variant med tykkere bunn, inspirert av de store pizzabakeriene.
GROVT: Nye bakeblandinger - nå også med gjær.
NY SMAK: Fun Light med smak av søt sitron og guarana, og i ny og større flaske.
FOND: Disse små begerne med geléaktig fond kan erstatte buljongterninger. Smaksprofilen skal være omtrent den samme, men fondbegerne har mindre sukker.
KRYDDERMIKS: I fjor kom krydderblanding til fisk, nå lanseres tilsvarende til kjøtt og vilt.
RETT I KOPPEN. Havregrøt i praktisk beger, med topping. Bakpå pakken er næringsinnhold listet for grøten både med og uten topping.
EKSTOTISK: Thaismakene ligger i bunn, men Toro har satt et norsk preg på disse to suppene. Dette er for dem som synes at thai-mat blir litt i overkant eksotisk og sterkt.
KJØLETØY: Nytt syltetøy av blåbær, bringebær og jordbær - må oppbevares i kjøleskap.
SØTT: Denne Nugattien inneholder fiber fra sikori-salat. Polly lanserer peanøttsmør med 90 prosent peanøtter.
SØT, STERK OG SYRLIG: California style-pizzaene smaker litt mer enn tradisjonell frossenpizza.

Nugatti Zero inneholder også søtstoffene sucralose og maltitol.

Foretrekker du det litt mer naturlig, kan vi anbefale å lage sjokoladepålegget selv. Det er superenkelt - og latterlig godt!

Nå skal vi ikke påstå at vi er Nugatti-eksperter, men hadde noen bedt oss gjette hva som var i Nugatti-pålegget vi fikk smake på, hadde salat stått langt nede på listen. Det var søtt, det smakte sjokolade, men ikke helt slik vi husker at Nugatti smakte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Vi kommer tilbake med en ordentlig smakstest.)

Nora Syltetøy kommer med serien Kjølt - syltetøyet har 70 prosent bær og mindre sukker, og må oppbevares i kjøleskap - også før glasset er åpnet.

I 2016 kommer du til å spise mer grønnsaker

Nye råvarer Interessen for grøt synes ikke å stoppe opp med det første, og Toro lanserer to nye varianter av ferdiggrøt i litt mindre pakninger, som de kaller supegrøt. En variant med bygg, havre, rug og hvete - og en med bygg havre og superfrøet quinoa.

Med i pakken kommer topping med tørkete frukt, bær, frø og krydder - noe som gjør grøten søtere.

Det samme gjelder for Rett i koppen havregrøt - som kommer i beger.

NY GRANDIOSA: Denne har fått tykkere bunn og dobbel dose kjøttpåleg, men det er fortsatt ingen tvil om at det er Grandiosa vi spiser - smaken er umiskjennelig. Foto: ELISABETH DALSEG
NY GRANDIOSA: Denne har fått tykkere bunn og dobbel dose kjøttpåleg, men det er fortsatt ingen tvil om at det er Grandiosa vi spiser - smaken er umiskjennelig. Foto: ELISABETH DALSEG Vis mer

Disse har vært å få kjøpt i enkelte bensinstasjoner en stund, men fra midten av februar blir den også å finne i dagligvarebutikker - og den vil sannsynligvis få en litt lavere pris.

Alle alternativene er forøvrig usøtet, med unntak av tranebærene som er i noen av toppingene.

(Lurer du på hvordan du skal uttale quinoa? Det er omtrent slik: Kiin-wah. Se hvordan det gikk da vi ba folk på gaten om å uttale noen ganske vanlige og noen ganske vanskelige matord.)

Lag maten selv Ifølge Brennskag er det flere som ønsker å lage maten selv, men man trenger gjerne litt hjelp på veien. Veien fra ferdigmat til hjemmelaget fra bunnen går stort sett via halvabrikata.

Toros bakeserie utvider med en rekke grovere bakeblandinger: to brød, rundstykker, scones og knekkebrød - samt focaccia. Nytt fra deres tidligere bakeblandinger er at her er gjæren tilsatt i melet, slik at det eneste man skal tilsette er vann og olje.

Du trenger heller ikke bekymre deg for temperatur: Det er en myte at væsken skal være 37 grader i gjærdeig, her kan du bruke kaldt vann rett fra springen.

I fjor lanserte Orkla en egen serie frossenpizzaer for NorgesGruppen under merkenavnet Pizzabakeriet. Nå kommer råvarene som gjør at du kan lage pizza selv; pizzamel (tipo 0 - finmalt, slik Møllerens lanserte i fjor), pizzadeigblanding, pizzasaus og pizzaolje med basilikum.

Merkenavnet er det samme, men denne serien blir tilgjengelig for alle dagligvarebutikkene.

Se vår smakstest av frossenpizzaene som ble lansert i høst

Frossenpizza for milliarder Frossenpizzamarkedet synes ikke å ha noen topp, og totalmarkedet vokser i både solgte pizzaer - og i kroner og øre.

VINN ELLER FORSVINN: De aller fleste produktene som lanseres i år kommer til å være borte om få år, men ifølge Bjørn Brennskag i Orkla Foods vil de aller fleste produktene være på markedet i minst ett år før de eventuelt trekkes tilbake. Foto: ELISABETH DALSEG
VINN ELLER FORSVINN: De aller fleste produktene som lanseres i år kommer til å være borte om få år, men ifølge Bjørn Brennskag i Orkla Foods vil de aller fleste produktene være på markedet i minst ett år før de eventuelt trekkes tilbake. Foto: ELISABETH DALSEG Vis mer

I fjor spiste vi frossenpizza for mer enn to milliarder kroner, eller 47,3 millioner frossenpizza, ifølge Ingrid Lønning, marketingsjef for frossenpizza i Orkla.

Big One utvider California style-serien med en pizza med hvitløk- og chilimarinert kylling og lime-glaze, og Grandiosa lanserer "Take Away" som er bakt i panne, slik som er vanlig hos de store pizzabakeriene, og med tykkere og luftigere bunn.

Også ferdigmiddagen har fått litt mer smak - Toro Chop Suey sparker langt mer enn vi er vant til fra mikromiddagene. For de litt mer sarte ganene kommer ferdigretten kylling og pasta i kremet saus.

Stabburet lanserer en ny vri på paier, med bunn av filodeig i stedet for butterdeig - en med skinke og ost og en med spinat og fetaost. Filodeigen inneholder olje, så det er ikke nødvendigvis en slankepai - men den sprø bunnen gir en annen munnfølelse enn ordinære paier.

Dinside kommenterer: Lanseres matvarenyheter kun for å øke prisene?

NYE FRØ: Ferdig grøt i små porsjoner, med sunne frø og korn vi ikke alltid klarer å uttale navnet på ... Foto: ELISABETH DALSEG
NYE FRØ: Ferdig grøt i små porsjoner, med sunne frø og korn vi ikke alltid klarer å uttale navnet på ... Foto: ELISABETH DALSEG Vis mer