MELDTE SEG PÅ «LUKSUSFELLEN»: - Det ble så ille til slutt at jeg ga helt blaffen, jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre for å få kontroll på økonomien igjen. Livet raste sammen , forteller Daniel Askevold (29). Nå lever han på budsjett.Foto: Christian Roth Christensen
MELDTE SEG PÅ «LUKSUSFELLEN»: - Det ble så ille til slutt at jeg ga helt blaffen, jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre for å få kontroll på økonomien igjen. Livet raste sammen , forteller Daniel Askevold (29). Nå lever han på budsjett.Foto: Christian Roth ChristensenVis mer

Kredittkort:

Daniel gikk i kredittkortfella, og lever på 6000 kr i måneden. Slik unngår du å gjøre samme tabben

Det er mange snubletråder ved bruk av kredittkort. Planlegger du ikke økonomien godt nok, er det lett å miste oversikten.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Kredittkort gjør økonomien din enda mer uforutsigbar, fordi du bare skyver på regninger, sier Hallgeir Kvadsheim, økonomiekspert og programleder i TV-serien «Luksusfellen».

- Hvis du hele tida betaler med debetkort, belaster du lønnskontoen din og det stopper automatisk når saldoen er null. Da klarer de fleste å stramme inn livreima inntil de får ny lønning. Det er ikke like enkelt å stoppe bruken av kredittkort, sier han.

35 prosent av norske husholdninger bruker kredittkort hver måned eller oftere, viser en fersk undersøkelse Ipsos MMI har utført for Dagbladet.

Fem prosent bruker kredittkort daglig, elleve prosent hver uke.

- Det er lett å gå i fella

Det trenger ikke være noen problem hvis man bare betaler ned innen forfall, påpeker Kvadsheim.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn