DREAMLINEREN:  Skaper store problemer for Norwegian. Foto: JOHAN NILSSON/NTB SCANPIX
DREAMLINEREN: Skaper store problemer for Norwegian. Foto: JOHAN NILSSON/NTB SCANPIXVis mer

Danskene blokkerer Norwegian: - De er litt «militante»

Nordmenn blir ikke rammet.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Danske forsikringsselskaper ekskluderer nå Norwegians langdistanseruter fra sine reiseforsikringer, melder VG.

Advarer Det betyr at dansker som kjøper langdistansebilletter gjennom en reisearrangør i Danmark, ikke lenger kan regne med å få dekket merutgifter ved forsinkelser fra sin reisearrangør.

I Danmark er reglene slik at det er reisearrangøren som har ansvaret for å dekke flypassasjerenes merutgifter ved flyforsinkelser.

Unntak De danske forsikringsselskapene som er medlem i Dansk Reisebureau Forening (DRF), innfører nå et unntak som bare gjelder Norwegians langdistanseruter. Og dropper Norwegians interkontinentale ruter fra sin reiseforsikring.

Dermed oppfordrer de indirekte til å ikke fly Norwegian interkontinentale ruter.

I Danmark er regelen slik at det er reisebyrået som må ta ekstrautgiftene som passasjerene har krav på å få dekket ved flyforsinkelser.

Første gang Det er første gang at det innføres et unntak for et konkret flyselskap i den utvidede reiseforsikringen.

Danmarks reisebyråforening mener at Norwegian ikke har hjulpet strandede Dreamliner-passasjerer på en tilfredsstillende måte.

Det pekes også på at Norwegian ikke har avtale med andre flyselskaper om ombooking, slik mange andre flyselskaper har.

Avviser Norwegian har ingen avtale med andre flyselskap om ombooking.

- Det betyr ikke vi ikke ombooker passasjerer til andre flyselskap.  Det har vi gjort flere ganger, sier Charlotte Holmbergh-Jacobsson, informasjonsjef hos Norwegian, til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med et fly med 300 passasjerer er det ikke alltid lett å finne et fly som har like mange ledige plasser, selv om man har avtale.

- Vi gjør det som er best for passasjerene ut ifra situasjonen. Iblant går det kjappere å leie inn et annet fly, et såkalt Wetlease (HiFly) enn å booke om med et annet selskap. I andre tilfeller går det raskere å få flyet reparert, opplyser Holmbergh-Jacobbson.

Ikke i Norge - Dette er ikke noen sak som gjelder norske passasjerer, sier Rolf Forsdahl, direktør i Virke Reise Utland, til Dagbladet.

Men det kan påvirke de danske reisearrangørens muligheter til å hjelpe sine kunder.

DIREKTØR: - Danskene er  litt mer «militante» og sørger for å vise at de ikke er fornøyde med Norwegians løsninger på forsinkelsene, sier direktør Rolf Forsdahl i Virke Reise Utland. Foto: OLE C. H. THOMASSEN
DIREKTØR: - Danskene er litt mer «militante» og sørger for å vise at de ikke er fornøyde med Norwegians løsninger på forsinkelsene, sier direktør Rolf Forsdahl i Virke Reise Utland. Foto: OLE C. H. THOMASSEN Vis mer

Uten en slik forsikring kan det være at reisearrangørene ikke vil være like aktive til å hjelpe kundene, når de ikke får dekket det av sin forsikring.

Norske regelverket I det norske regelverket er det flyselskapet som sitter med ansvaret, enten flybilletten er kjøpt via reisebyrå eller flyselskap.
Dette har du krav på hvis flyene blir stående på bakken.

Det er når kunden har bestilt flyreise og hotell i samme pakke, at reisearrangøren står ansvarlig for utgiftene.

I Sverige gjelder liknende regler som i Danmark
.

- Men svenskene har ikke foretatt seg noe, sier Rolf Forsdahl og legger til:

- Danskene er litt mer «militante» og sørger for å vise at de ikke er fornøyde med Norwegians løsninger på forsinkelsene med de nye Dreamlinerne.