GOD BESTSELGER: Blant flere gode sider ved VW Golf V er at den finnes i mange varianter, med flere attraktive motorer og et svært godt automatgir (DSG). Golf V kom også med firehjulsdrift. FOTO: Andreas Handeland
GOD BESTSELGER: Blant flere gode sider ved VW Golf V er at den finnes i mange varianter, med flere attraktive motorer og et svært godt automatgir (DSG). Golf V kom også med firehjulsdrift. FOTO: Andreas HandelandVis mer

De 15 beste bruktbilene

Sjekk hvilke som har færrest feil etter 50 000 til 100 000 kilometer.

Hvert år gjennomfører det tyske kontrollorganet Dekra 15 millioner kjøretøykontroller. Det gir et statistisk materiale som er gull verdt for alle som skal kjøpe bruktbil. Også her til lands, selv om det er forskjeller både i veier, kjøremønster og klima mellom Norge og Tyskland.

Nylig kom Dekra med 2011-utgaven av sin feilstatistikk. Statistikken omfatter kun feil som handler om bilens kvalitet - feil som sjåføren er skyld i, er ikke tatt med. Dekra har sortert bilene etter kjørelengde fordi det har større betydning for feil og slitasje enn bilens alder.

Her har vi valgt å se nærmere på biler som er gått mellom 50 000 og 100 000 kilometer. Med normal årlig kjørelengde betyr det i praksis at bilene ofte vil være rundt fire til seks år gamle. Vi har plukket aktuelle biler fra 2005 til 2007 fra ti på topp-lista til Opplysningsrådet for Veitrafikken. Søk på Finn.no viser at disse bilene i dag tilbys som brukt i rikelig antall.

De fem beste bilene i henholdsvis kompaktklassen, mellomklassen og SUV-klassen finner du i bunnen av artikkelen.

VW Passat Den forrige utgaven av VWs tilsynelatende evige bestselger ble produsert fra 2005 til tampen av fjoråret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Dekra-indeksen er resultatet svært godt. Den får toppkarakteren "++", som gis til modeller som hører til de 10 prosent beste når det gjelder antall feil og mangler.

85,1 prosent av Passatene har ingen relevante feil, mens 4,6 prosent har betydelige feil.

Se vår bruktbilguide for VW Passat modellår 2001 til 2005.

Toyota Avensis Dekras kvalitetsvurdering er av utgaven som ble produsert fra 2003 til 2009, og hovedkarakteren er "+". Den gis til modeller som hører til de 20 prosent beste når det gjelder feil og mangler totalt.

81,7 prosent av de kontrollerte Avensisene er uten relevante feil, mens bilen har flere feil enn gjennomsnittet for bilklassen når det kommer til elektrisk anlegg, elektronikk og lys.

FAMILIEBIL: Denne generasjonen av VW Passat ble produsert fra 2005 til i fjor. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FAMILIEBIL: Denne generasjonen av VW Passat ble produsert fra 2005 til i fjor. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

Les vår bruktguide for Toyota Avensis.

VW Golf Femte generasjon VW Golf var blant de tre mest solgte bilene i Norge fra 2005 til 2007. Modellen la lista for hvilke egenskaper en kompaktklassebil burde ha.

Ifølge Dekra-statistikken innfrir den også i reell kvalitet. Den er rangert blant de 20 prosent beste i sin bilklasse, og bedre enn snittet for bilklassen i alle kategorier.

Bruktguide for VW Golf V GTI finner du her.

Peugeot 307 Rommelighet, ikke minst i den praktiske SW-varianten, ga Peugeot 307 mange kjøpere.

Men i Dekra-statistikken er det mange røde tall. 307 er rangert blant de 20 prosent dårligste i sin klasse.

FAMILIEBIL: Toyota Avensis av den forrige generasjonen ble bygd fra 2003 til 2009. Foto: Produsenten
FAMILIEBIL: Toyota Avensis av den forrige generasjonen ble bygd fra 2003 til 2009. Foto: Produsenten Vis mer

36,6 prosent av de kontrollerte 307-ene har hatt små eller betydelige feil.

Les vår bruktguide til Peugeot 307.

Toyota Corolla Norges mest solgte bil i 2005 og nummer to i 2006 er ifølge Dekra på snittet for bilklassen når det gjelder feil og mangler.

Feil ved bremsene drar ned - alle andre kategorier er bedre enn gjennomsnittet. I Norge vil bremsefeil være mindre relevant enn i Tyskland, fordi lavere fart gir lavere slitasje.

Sjekk vår bruktbilguide for Toyota Corolla.

Ford Focus Focus er ikke bare en morsom bil å kjøre, den har også vært med på å bedre Fords kvalitetsry. Både første og andre generasjon av bilen har vist gode resultater i ulike feilstatistikker.

GOD BESTSELGER: Blant flere gode sider ved VW Golf V er at den finnes i mange varianter, med flere attraktive motorer og et svært godt automatgir (DSG). Golf V kom også med firehjulsdrift. FOTO: Andreas Handeland
GOD BESTSELGER: Blant flere gode sider ved VW Golf V er at den finnes i mange varianter, med flere attraktive motorer og et svært godt automatgir (DSG). Golf V kom også med firehjulsdrift. FOTO: Andreas Handeland Vis mer

I Dekra-rapporten er Focus er bedre enn snittet i nesten alle feilkategorier. Bare el-anlegg/elektronikk/lys får gjennomsnittlig score.

Mer om brukt Ford Focus finner du her (sammen med andre brukte kompaktbiler).

Toyota RAV4 Toyota RAV4 kom i ny utgave i 2006, og du vil finne både den gamle (annen generasjon) og den nye som bruktbil med maksimalt 100 000 km på telleren.

Den gamle er ifølge Dekra en gjennomsnittsbil, uten påfallende positive eller negative resultater.

Men den nye utgaven er ypperste kvalitetsklasse. 86,3 prosent av de kontrollerte er feilfrie, bare 2,9 prosent har betydelige feil.

KOMPAKTBIL: Peugeot 307 var blant de rommeligste bilene i sin klasse, men ikke blant de mest feilfrie. Foto: Produsenten
KOMPAKTBIL: Peugeot 307 var blant de rommeligste bilene i sin klasse, men ikke blant de mest feilfrie. Foto: Produsenten Vis mer

Bruktbilguide for Toyota RAV4 modellår 2000-2006.

Suzuki Grand Vitara Suzuki-SUV-en hadde et pangår i 2006, da den var Norges femte mest solgte bil. I den tyske feilstatistikken får den hovedkarakter "0", som betyr et gjennomsnittlig totalresultat.

I kategorien motor/miljø er den svakere enn gjennomsnittet. Svært høy bremseslitasje er en svakhet med større relevans i Tyskland enn i Norge fordi farta er lavere i Norge.

Test av Suzuki Grand Vitara som nybil i 2007.

Topp fem i tre bilklasser
Kjørelengde for alle tre bilklasser er 50.000 til 100.000 km. Dekras feilindeks viser prosentvis andel biler uten feil minus andel biler med betydelige feil - med andre ord et forholdstall som Dekra mener er den beste måten å vise hvor høy kvalitet bilen har.

Bilene er plassert i klasser av Dekra etter tysk sedvane. I Norge er det mer normalt å regne Skoda Octavia stv. som en familiebil - den er faktisk større enn Volvo V50.

KOMPAKTBIL: Toyota Corolla var blant topp tre på norske salgslister år etter år. FOTO: Terje Bjørnsen
KOMPAKTBIL: Toyota Corolla var blant topp tre på norske salgslister år etter år. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer

Klikk på modellnavnet for å lese tester. Et flertall av modellene er fortsatt i salg i mer eller mindre uendret form. Noen lenker går til eldre arkivsaker som kan ha begrenset nettfunksjonalitet.

Kompaktklasse:
1. Toyota Prius, annen generasjon: 88,6 prosent (test av dagens versjon finner du her)
2. Toyota Auris: 86,3 prosent
3. VW Jetta: 81,3 prosent
4. Honda Civic : 79,0 prosent
5. Skoda Octavia: 78,1 prosent

Mellomklasse:
1. Mercedes C-klasse : 82,9 prosent
2. BMW 3-serie: 82,1 prosent
3. VW Passat (forrige generasjon): 80,5 prosent
4. Volvo S40/V50: 80,1 prosent
5. Ford Mondeo: 79,3 prosent

SUV:
1. Porsche Cayenne: 83,8 prosent
2. Toyota RAV4: 83,4 prosent
3. BMW X3: 80,9 prosent
4. Audi Q7: 79,9 prosent
5. Mercedes M-klasse : 78,3 prosent

KOMPAKTBIL: Ford Focus kommer snart til Norge i helt ny versjon. Den forrige gjør det godt i Dekras feilstatistikk. Foto: Produsenten
KOMPAKTBIL: Ford Focus kommer snart til Norge i helt ny versjon. Den forrige gjør det godt i Dekras feilstatistikk. Foto: Produsenten Vis mer

Kilder: Dekras Mängelreport, auto-motor-und-sport.de

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

SUV: Generasjon tre av RAV4 har svært få feil. Foto: Produsenten
SUV: Generasjon tre av RAV4 har svært få feil. Foto: Produsenten Vis mer
SUV: Suzuki Grand Vitara var Norges mest solgte SUV i 2006. Som bruktbil har den gjennomsnittlig kvalitetsnivå. Foto: Produsenten
SUV: Suzuki Grand Vitara var Norges mest solgte SUV i 2006. Som bruktbil har den gjennomsnittlig kvalitetsnivå. Foto: Produsenten Vis mer