DEN BESTE:Ford S-Max. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
DEN BESTE:Ford S-Max. FOTO: Egil Nordlien, HM FotoVis mer

De 7 beste 7-seterne

Stasjonsvogna er gammeldags, sjuseteren er den nye familebilen. Vi har testet de beste.

||| I de fleste faser av livet må man ta spesielle hensyn. Og for de fleste i familiefasen, med barn mellom 5 og 15 år, kan vi slå fast at å kjøpe en 7-seter ganske enkelt er et smart kompromiss. For: De nyeste 7-seterne ser bra ut, like bra som stasjonsvogn om man liker integrert funksjonalitet i god design. De nyeste 7-seterne kjører dessuten bra, flere av dem til karakter 5 i våre tester. De nyeste 7-seterne er like komfortable som alminnelige personbiler. Nye S-Max får karakter 6 i komfort. Og - ganske enkelt - fordi du får plass til både flere barn og mer bagasje.

Kongelig plass foran, rad 3 er for barn Dette sier for eksepemel vår biltester om plassforholdene i nye S-Max: "Det er kongelig plass både foran og i rad to, mens de to setene i rad tre er best egnet for barn." "De to bakerste setene felles flatt ned mot gulvet i to håndgrep, og også de tre setene i rad to legges kjapt flatt med raske grep. Ingen av setene kan tas helt ut, og de stjeler sånn sett litt plass også sammenfoldet." Her kan du lese om de 10 mest solgte 7-seterne i 2009.

Så hva er viktigst når du skal velge 7-seter? Plass - ja, for dette er biler hvor syv seter er installert med skohorn. Det er egentlig ikke syv seter, men fem pluss to halve. Du får ikke med deg fullvoksne tenåringer i de to bakerste setene i de mest populære 7-seterne. Er det det du trenger, da bør du nok velge blant de store 7-seterne, altså i størrelse Ford Galaxy eller VW Caravelle .
Pris - åpenbart. Alle storfamilier har tusen sluk å putte penger i. Du må likevel beregne minimum 350.000 ut fra bankkontoen før bilen er din - og godt nok utstyrt til å fungere. Merk at de fleste bilene nå kan leveres med smarte og drivstoffeffektive motorer, som dermed bidrar til gunstig basispris (Peugeot 5008 med 1,6-liter 109 hk diesel får karakter 6 på motor ).
Utstyr
- ja, for du må ha en del grunnleggende utstyr som metallic, vinterhjul, klimaanlegg og gjerne parkeringssensorer med mer, så det nytter ikke å se seg blind på laveste innstegspris. Til gjengjeld, ikke putt på for mye utstyr på en ny bil heller. Du får ikke igjen pengene når bilen skal selges. Se også oversikten over bilene du kan stole på.
Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Her er våre 2010-favoritter - i denne rekkefølgen. Klikk på artiklene for å lese hele testresultatene:
Den beste sjuseteren Nye Ford S-Max får terningkast 6 på komforten. Karakter: 5/6 Produsent: Ford Pris: 415300 Familiebilkuppet ingen vet om Her er testen av syvseteren nesten ingen vet om. Karakter: 5/6 Produsent: Renault Pris: 386000 Snerten, ny familie-7-seter Men den er litt for liten til karakter 6. Karakter: 5/6 Produsent: Peugeot Pris: 346800 Større 7-seter fra Toyota Klassen for små og mellomstore 7-setere er en av de vanskeligste å gjøre alle til lags i. Hittil har Toyota Verso vært kritisert for å være for liten. Nå har den vokst i lengden og bredden. Karakter: 4/6 Produsent: Toyota Pris: 392000 Storfamiliens folke-SUV En stor, rommelig SUV med firehjulstrekk, dieselmotor, automatgir, god lasteplass og sju seter er det ikke så mange av. Mitsubishi Outlander er nå på plass i oppfrisket utgave, og dekker alle disse ønskelistepunktene. Karakter: 4/6 Produsent: Mitsubishi Pris: 499900 Familien i boks VW Touran BlueMotion er mest mulig fornuft presset inn i en kort bil. Hva sier testfamilien? Karakter: 4/6 Produsent: Volkswagen Pris: 347760 Hverdagshelten Mazda 5 har én ting som gjør den til familiebilfavoritt. Karakter: 4/6