De beste dekkene på våt asfalt

Er det lite snø der du bor, skal du bruke disse dekkene i vinter.

VÅTT FØRE: Mange kjører stort sett på vått føre gjennom hele vinteren. Da er kontinentale vinterdekk et bedre valg enn nordiske. Foto: Kjell Magne Aalbergsjø
VÅTT FØRE: Mange kjører stort sett på vått føre gjennom hele vinteren. Da er kontinentale vinterdekk et bedre valg enn nordiske. Foto: Kjell Magne AalbergsjøVis mer

Vinterdekk beregnet for hastigheter opp til 240 km/t er glimrende på våt og tørr asfalt. Men på is og snø kan de gi deg en ubehagelig overraskelse.

I Norge kan vinterdekkene ha hastighetsmerking T (190 km/t) eller Q (160 km/t), uansett hva som er topphastigheten på bilen din. Derfor lages de nordiske piggfrie dekkene og piggdekkene i disse hastighetsklassene. Men sørover i Europa brukes ofte dekk som klarer høyere hastigheter. For å vise hva disse duger til sammenliknet med nordiske vinterdekk, har vi testet seks raske dekk med hastighetsmerking H og V (210/240 km/t).

Konklusjon: På våt og tørr asfalt er de klart bedre enn sine nordiske avleggere. På snø er de en del dårligere. På is er de klart dårligere.

Det beste nordiske piggfrie vinterdekket, Continental Viking Contact, har en stoppstrekning på 68 meter fra 50 km/t på is. Det beste mellomeuropeiske dekket, som også er fra Continental, bruker nesten 82 meter på å stoppe. På snø stopper Continental på 55,5 meter, mens Goodyears H-dekk stopper på 59,0. På våt asfalt er det de raske dekkene som er beste. Yokohama Ice Guard er det beste nordiske piggfrie med en bremselengde på 36,1 meter fra 80 km/t. Det beste H-dekket stopper på bare 28,5 meter.

Alle testresultatene finner du her.

Kjører du mest på våt og tørr asfalt, og bare av og til på snø og is, kan du klare deg gjennom vinteren med et mellomeuropeisk vinterdekk.

Uansett bør du velge ett av de beste dekkene i testen. Det vil i praksis si Continental eller Goodyear. Har du derimot mye kjøring på ordentlig vinterføre anbefales ett av de nordiske dekkene.

I totalvurderingen av disse raske vinterdekkene, har vi lagt større vekt på egenskapene på våt vei enn vi gjør i testen av nordiske vinterdekk. Årsaken er selvfølgelig at disse dekkene ofte sitter på biler som brukes på nettopp slikt underlag. For å sette prestasjonene i en sammenheng, viser vi også gjennomsnittsresultatet til de nordiske pigg- og piggfrie dekkene i tabellene.

Vi har valgt å ikke opplyse om prisen på de forskjellige dekkene. Dette har vi gjort fordi prisen varierer voldsomt mellom forhandlerne - som du ser et eksempel på i vår prissjekk.

Klikk for større versjon

Les også:

Blant verdens vakreste biler

Gratis GPS med fotoboksvarsler

Denne elbilen måtte vi bruke slepetau på

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Continental ContiWinter Contact TS 830 Continental er det beste mellomeuropeiske dekket. Det gir stabile og gode kjøreegenskaper på snø og har også noe grep på is. På asfalt oppfører deg seg logisk i kritiske situasjoner. På vått underlag er grepet bra, særlig ved bremsing. I tillegg er dekket stillegående. Rullemotstanden er høy. Karakter: 76/100 Goodyear Ultra Grip Performance 2 Goodyear er på tørr asfalt best av alle, nesten like bra som et sommerdekk. Også på våt vei er grepet godt. På snø mangler noe grep sideveis, noe som medfører at forhjulene slipper lett i unnamanøver. Det samme går igjen på is. Uansett et godt V-merket vinterdekk. Karakter: 71/100 Pirelli Winter 210 Sottozero Serie II Pirelli er godt og sportslig på asfalt, men oppfører seg litt mer nervøst på vått underlag. Grepet på snø er brukbart, men det største problemet er bremseegenskapene på is. Sidegrepet er relativt bra både på snø og is, noe som er bra både for kjørefølelsen og i kritiske unnamanøvrer. Karakter: 69/100 Vredestein Snowtrac 3 Vredestein er av de beste på tørr asfalt, med god styrefølelse og presise kjøreegenskaper. På snø er dekket noe svakere. Når det gjelder bremsing og akselerasjon på is er det dårligst av alle. Heldigvis er sidegrepet ganske bra. På slapseføre er også egenskapene brukbare. Karakter: 69/100 Sava Eskimo S3 Sava bremser nesten like godt som Continental på is, har bra snøgrep og får gode tilbakemeldinger fra testførerne på kjørefølelsen. Dekkets svake side er sidegrepet på de fleste underlag. Det vanskeliggjør kontrollen på bilen i kritiske situasjoner. På våt vei bremser dekket godt. Karakter: 67/100 Toyo Snowprox S 953 Toyo passer dårlig på nordisk vinterføre. Det kjører dårlig både på snø og is og gir bilen nervøse kjøreegenskaper på grunn av dårlig sidegrep. Dekkets beste egenskaper er bremsing på våt asfalt, der det slår de fleste. Testførerne blir overrasket av brå slipp sideveis i kritiske manøvrer. Karakter: 63/100