LITT TØFFERE: SUV-er har mer bakkeklaring, og med unntak for de rimeligste modellene har de også firehjulsdrift. Det gjør dem ettertraktet i et land med lang vinter. Her tar en Porsche Cayenne et avkjølende bad. FOTO: Terje Bjørnsen
LITT TØFFERE: SUV-er har mer bakkeklaring, og med unntak for de rimeligste modellene har de også firehjulsdrift. Det gjør dem ettertraktet i et land med lang vinter. Her tar en Porsche Cayenne et avkjølende bad. FOTO: Terje BjørnsenVis mer

De beste og dårligste SUV-ene vi har testet

Lyst på SUV? Sjekk våre 50 nyeste SUV-tester.

SUV-klassen er i ferd med vokse seg stor. I dobbelt forstand: For det første blir hver fjerne nybil klassifisert som SUV på registreringsstatistikken (OFV).

Fortsetter veksten, er SUV-ene snart Norges største bilklasse.

For det annet strømmer det på med nye modeller. En av trendene er at det kommer flere små og rimelige modeller. Den nye Opel Mokka er et eksempel på en slik bil.

Enorm variasjon Derfor er SUV-ene også den bilklassen der variasjonen er størst. Her finner du luksusutgaver på over 2,5 tonn med en pris som kan strekke seg mot et par millioner kroner eller mer.

Eller du har enkle, forhjulsdrevne biler til frapris på rundt 200.000 kroner, som grovt kan beskrives som SUV-ifiserte versjoner av småbiler.

Alle disse har så vel i dagligtale som i registreringsstatistikken fått fellesbetegnelsen SUV (sport utility vehicle).

Rask utvikling I løpet av de tre siste årene har vi testet 50 ulike SUV-modeller og -modellversjoner. Bare i løpet av denne relativt korte tida kan vi se utviklingstrender.

For eksempel legger de fleste nye SUV-er seg nærmere lavere personbiler i flere typer egenskaper. Noen har for eksempel kjøreegenskaper som ligger nær ei vanlig stasjonsvogn.

Dessuten går forbruket ned for hver modellgenerasjon, blant annet som følge av lavere vekt og bedre aerodynamikk. Forbruksreduksjonen er større for SUV-er enn andre biltyper.

Slik leser du testene De testede SUV-ene har fått karakterer som strekker seg fra terningkast 2 til 6.

Vi ønsker å gjøre oppmerksom på følgende:

Siden utviklingen har gått raskt de siste årene i denne klassen, er det sannsynlig at en SUV som fikk terningkast 5 tidlig i 2010 ikke ville fått like sterk karakter i dag. For i mellomtida kan nyere konkurrenter ha blitt bedre.

Når vi setter karakterer, er det ut fra hvordan testbilen er i forhold til direkte konkurrenter på det tidspunkt da testen ble gjennomført. Publiseringstidspunkt for hver enkelt test finner du øverst like under tittel og ingress.

Følgelig skal du heller ikke sammenligne karakterene til en VW Touareg V8 til 1,6 millioner kroner med en Nissan Juke til 230.000 kroner.

BILMERKE

MODELLBETEGNELSE

Audi

Audi

Audi

BMW

BMW

BMW

BMW

Honda

Honda

Hyundai

Hyundai

Hyundai

Kia

Kia

Land Rover

Lexus

Mazda

Mazda

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

MINI

Mini

Mini

Mitsubishi

Mitsubishi

Mitsubishi

Mitsubishi

Nissan

Nissan

Nissan

Opel

Peugeot

Peugeot

Porsche

Range Rover

Skoda

Subaru

Toyota

Toyota

Volvo

VW

VW

VW

VW

BMW X1: En av de minst SUV-ete SUV-ene, og samtidig en av dem som har fått best karakter. Utmerker seg med gode kjøregenskaper og solid kvalitetsfølelse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
BMW X1: En av de minst SUV-ete SUV-ene, og samtidig en av dem som har fått best karakter. Utmerker seg med gode kjøregenskaper og solid kvalitetsfølelse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

VW

VW

Q3 2,0 TDI Quattro  TERNINGKAST 4

Q5 Hybrid  TERNINGKAST 5

Q3 2,0 TDI quattro 140  TERNINGKAST 5

X1 xDrive 18d  TERNINGKAST 5

X5 3,0 dA LE  TERNINGKAST 5

X3 2,0dA  TERNINGKAST 5

X1 xDrive20d  TERNINGKAST 6

CRV 2,2 CRDi auto, forrige generasjon  TERNINGKAST 4

CR-V 2,2 i-DTEC, ny generasjon  TERNINGKAST 4

ix35 CRDi 2,0 136  TERNINGKAT 5

ix35 2,0 CRDi auto  TERNINGKAST 5

Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium 2012  TERNINGKAST 4

Sportage 2,0 CRDi 4WD auto  TERNINGKAST 5

Sportage 1,7 CRDi 2WD Exclusive  TERNINGKAST 4

Discovery 4 3,0 TDV6 7s  TERNINGKAST 5

RX 450h F Sport  TERNINGKAST 4

CX-5 2,0 4x4 Sport  TERNINGKAST 5

CX-5 2,2D auto  TERNINGKAST 5

ML 350 BlueTec  TERNINGKAST 5

ML 250 Bluetec 4Matic  TERNINGKAST 5

Countryman Cooper S  TERNINGKAST 4

Countryman Cooper D All4  TERNINGKAST 4

Cooper SD Countryman ALL4  TERNINGKAST 4

Outlander 2,0 aut 2wd  TERNINGKAST 4

ASX 1,8DID CT  TERNINGKAST 4

ASX 1,8 D 115  TERNINGKAST 5

Outlander 2,2-150 DI-D  TERNINGKAST 5

Qashqai+2 2,0 dCi 4x4 aut TERNINGKAST 4

Juke 1,6 117 FWD Tekna  TERNINGKAST 4

Juke 1,6 T  TERNINGKAST 2

Mokka 1,4 Turbo  TERNINGKAST 3

4008 4x4 1,8 e-HDI  TERNINGKAST 3

4008 1,6 Hdi  TERNINGKAST 4

Cayenne D  TERNINGKAST 5

Evoque SD4  TERNINGKAST 5

Yeti 2,0 TDI DSG 4x4  TERNINGKAST 5

XV 2,0D  TERNINGKAST 5

Land Cruiser GX D-4D aut  TERNINGKAST 4

Urban Cruiser 1,4 D-4D  TERNINGKAST 4

XC60 D3  TERNINGKAST 5

Touareg 3,0 TDI  TERNINGKAST 5

Touareg Hybrid TERNINGKAST 3

Touareg V8 TDI  TERNINGKAST 4

Tiguan 2,0 TDI 140 DSG  TERNINGKAST 5

Tiguan 2,0 TDI 110 FWD  TERNINGKAST 5

Tiguan 2,0 TDI CR 140 4Motion DSG  TERNINGKAST 5


Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

SUBARU XV: Jo tøffere det blir, desto bedre er Subarus kompakte SUV. Den eneste i sin prisklasse med permanent firehjulsdrift. Noe komfortvidunder er den derimot ikke. FOTO: Petter Handeland
SUBARU XV: Jo tøffere det blir, desto bedre er Subarus kompakte SUV. Den eneste i sin prisklasse med permanent firehjulsdrift. Noe komfortvidunder er den derimot ikke. FOTO: Petter Handeland Vis mer