FORBRUKSRUNDE: Når rullemotstanden måles, kjøres bilene blant annet i en forbruksrunde. Lasse Allard
FORBRUKSRUNDE: Når rullemotstanden måles, kjøres bilene blant annet i en forbruksrunde. Lasse AllardVis mer

De beste piggfrie dekkene

STOR TEST: Se hvilke dekk som duger.

NAFs medlemsblad Motor har vært i Sverige og testet vinterdekk. Resultatene viser at det også denne gangen er de dyre og kjente dekkene som gjør det best.

Åtte sett piggfrie dekk har gått gjennom mange tester på snø og is, og dekkene er vurdert både subjektivt og objektivt. Begge deler er viktig, men i de fleste øvelsene veier de objektive målingene tyngst.

Testen av piggdekk finner du her.

Alle bestselgerdekkene er selvsagt med i testen, og vi har også tatt med en del utfordrere som Kenda Icetec og Yokohama Ice Guard IG30

Prisene som er oppgitt i testen er produsentenes veiledende priser. Det lønner seg å sjekke flere forskjellige butikker, da det kan skille flere tusen kroner på et sett med dekk. I fjorårets prissjekk skilte det nesten 4000 kroner på et sett med dekk. Vi Menn Bil skal snart gjennomføre en stor prisundersøkelse på vinterdekk, og den vil du selvsagt også finne her på vimennbil.no.

Forskjellige egenskaper Det er tett i toppen, og det betyr også at det er viktigere enn noen gang å velge det dekket som gir de egenskapene du har behov for når du først må kjøpe nye dekk. Ofte er dekkene som er best på snø og is dårligere på våt asfalt. Noen fabrikanter forsøker å bygge inn jevne og gode kvaliteter for alle forhold. Kjører du mye på våt asfalt, er det kanskje det beste alternativet.

Profesjonelle dekktestere Denne store vinterdekktesten kjøres av profesjonelle dekktestere hos firmaet Test World på deres testanlegg i Ivalo i Finland. Det er Motor i Norge, Aftonbladet og Auto Motor & Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Autorevue i Russland som betaler testen, velger ut dekkene og bestemmer hvilke egenskaper som skal testes.

Klikk deg inn på de enkelte testene for å se hvordan de gjør det i de forskjellige testøvelsene.

Hvis du er interessert i testresultatene, finner du de ved å klikke her.

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Goodyear Ultra Grip Ice+ Til topps blant de piggfrie dekkene går Goodyears UG Ice+. Det finnes konkurrenter som er hakket bedre på snø og is, men Goodyear har jevne og gode prestasjoner på alle underlag. Det er best av alle på snøslaps og blant de beste på våt og tørr asfalt. Det er støysvakt. Karakter: 74/100 Produsent: Goodyear Pris: 2548 Continental ContiViking Contact 5 Continental er et av toppdekkene. Litt bedre enn Goodyear på is, men imponerer først og fremst med meget gode og jevne snøegenskaper. Det er bra på snøslaps, men litt dårligere enn de beste på våt asfalt med for lang bremsestrekning. Dekket føles sikkert å kjøre og er støysvakt. Karakter: 73/100 Produsent: Continental Pris: 2406 Nokian Hakkapeliitta R Nokian er like bra på is som Conti, men litt dårligere på snø. Testførerne berømmer dekket for stabil og sikker kjørefølelse både på snø og is. Det er bra på snøslaps og våt asfalt, og har testens laveste rullemotstand. Det betyr litt for bilens forbruk og CO2-utslipp. Støysvakt. Karakter: 73/100 Produsent: Nokian Pris: 2370 Michelin X-Ice XI 2 Michelin vant i fjor med dette dekket. I år er ikke dekket like overlegent på is. Både på is og snø er mer på linje med de andre gode dekkene. Dekket kunne vært bedre på snøslaps og testførerne bemerker en litt nervøs oppførsel sideveis. Bra både på våt og tørr vei. Et godt, støysvak alternativ. Karakter: 70/100 Produsent: Michelin Pris: 1813 Bridgestone Blizzak Nordic WN-01 Bridgestone har jevne og gode egenskaper på så å si alle underlag. Det er ikke helt på topp verken på snø eller is, men gir ingen dårlige overraskelser. Dekket er lettkjørt, går fint på våt vei, men gir bilen litt for upresis styring på asfalt. Pluss for lav rullemotstand og lite støy. Karakter: 69/100 Produsent: Bridgestone Pris: 2348 Yokohama Ice Guard ig30 Yokohama har noe dårligere grep på snø og is enn de aller beste piggfrie. Men egenskapene er ganske jevne uten overraskelser. Best av alle på snøslaps og har godt grep på våt asfalt, men relativt dårlig på tørr asfalt. Det glipper brått sideveis og sladdene blir vanskelige å rette opp. Karakter: 67/100 Produsent: Yokohama Pris: 2250 Kenda Icetec Kinesiske Kenda Icetec er relativt bra på snø, men på is er det dårligst av alle dekkene med lenger bremsestrekning enn de halvslitte. Fungerer bra på snøslaps og er blant de bedre på våt asfalt. På tørr asfalt slipper sidegrep brått. Et billig dekk som er OK når du sammenlikner med gamle slitte. Karakter: 64/100 Produsent: Kenda Dunlop Graspic DS-3 Overraskende sisteplass til Dunlop. Dekket har god akselerasjon og sidegrep på is. Bremseegenskapene er for dårlige, og på snø det dårligste. På våt asfalt blir bremselengden for lang. Det hjelper ikke at dekket er ett av de beste på snøslaps. OK sammenliknet med dine gamle, slitte dekk. Karakter: 63/100 Produsent: Dunlop Pris: 2004

MANGE DEKK: I år har Motor testet 22 nye sett med dekk, og fire sett med brukte dekk. Med andre ord skjer dette ofte. Lasse Allard Vis mer