DROPPER KJØTT HJEMME: Når Ingrid Schei og Åsmund Gravem handler på butikken, styrer de helt unna kjøttdisken av hensyn til miljøet. Her disker de opp med «kylling» av soya. -  Det er ikke alltid like lett å kjøre mindre bil, for eksempel, men hva man spiser velger man jo som oftest selv, sier Schei. Foto: NINA HANSEN
DROPPER KJØTT HJEMME: Når Ingrid Schei og Åsmund Gravem handler på butikken, styrer de helt unna kjøttdisken av hensyn til miljøet. Her disker de opp med «kylling» av soya. - Det er ikke alltid like lett å kjøre mindre bil, for eksempel, men hva man spiser velger man jo som oftest selv, sier Schei. Foto: NINA HANSENVis mer

De beste tipsene for å kutte ned på kjøttforbruket

Reduserer du kjøttspisinga, hjelper du både miljøet og helsa.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

For mye kjøtt er dårlig for helsa, og er det noe folk flest stryker på så er det akkurat det. Ifølge Helsedirektoratet spiste hver nordmann spiste 76 kilo kjøtt i snitt i 2013, opp fra 63 kilo i 1999. Derfor anbefaler helsemyndighetene nå at vi reduserer kjøttinntaket. Dette er noe ironisk, ettersom politikken har en stor del av skylden for dagens kjøttforbruk, ifølge Gunnar Vittersø, samfunnsgeograf ved SIFO.

- Da landbruksmyndighetene gjorde kjøttproduksjonen billigere på 1990-tallet økte forbruket, for er det noe som har en klar effekt hos forbrukerne, er det prisen i butikken, sier han.

Slik kutter du kjøttforbruket - Det er helt klart mulig å ha et fullverdig kosthold uten å spise kjøtt, sier Tanja Kalchenko i Helsedirektoratet.

Velg bort rødt kjøtt

• Helsedirektoratet anbefaler at man begrenser mengden rødt kjøtt til 500 gram per uke. Vi spiser i snitt 820 gram i uka.• Man går ikke glipp av så mye ernæringsmessig ved å droppe hvitt kjøtt, men rødt kjøtt inneholder en del sink og jern. Det kan man istedet få fra belgvekster som bønner, linser, erter eller kikerter.

Proteiner og vitaminer

• Kjøtt er proteinrikt, men det er også melkeprodukter, fisk, egg og fullkorn. • Hvis du ikke spiser animalske produkter i det hele tatt, bør du ta B12-tilskudd, hvis du kun kutter kjøttet er ikke dette nødvendig.• Kalsium er det mye av i meieriprodukter, men også i brokkoli, grønne bønner, spinat, grønnkål, mandler, bønner, linser, erter, soyaprodukter og appelsin.• Vitamin B2 er det masse av i mandler, nøtter, frø, linser, bønner, samt grove kornprodukter.

Smak, konsistens, metthet

• Umami, «den gode smaken» som det er mye av i kjøtt, kan man få av annen mat som for eksempel stekt løk, sopp, soltrøkede tomater og hvitløk.• Hvis man savner kjøttkonsistensen kan man nærme seg den ved å spise nøtter og sopp, som ofte brukes i deigen til vegetarburgere.• Mat som tilberedes i fett, for eksempel rapsolje, bruker lengre tid fra magesekken til tarmen. Det gir deg en metthetsfølelse som holder lenge.Kilde: Tanja Kalchenko, Helsedirektoratet

Ressurskrevende

- Det har vært en veldig vekst i kjøttproduksjonen de siste 25-30 åra, og dette bidrar til økte klimautslipp. Dette er en veldig ressurskrevende måte å produsere mat på, sammenliknet med plantekost, sier han.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn