FIRE PÅ TOPP: Fire av disse leverposteiene får terningkast seks i Bramats store leverposteitest. Foto: ERIK HELGENESET
FIRE PÅ TOPP: Fire av disse leverposteiene får terningkast seks i Bramats store leverposteitest. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

De billigste gjør det dårligst

Stor test av leverpostei.

(Bramat.no): Når vi tar hensyn til hvor mye protein, jern, mettet og umettet fett leverposteien inneholder, er ikke nøkkelhullsmerket er garanti for pallplass, selv om de kommer bedre ut enn testtaperne.

Viktig kilde til jern Ren lever inneholder minimalt med sukker og andre karbohydrater, mye protein, og litt fett der 1/3 er av den mettede typen.

Det som kanskje er mest fremtredende for lever er det høye innholdet av jern, vitamin A, folat og vitamin B12. Dessuten er lever en god kilde til B-vitaminer, selen og andre mineraler.

Visste du at 100 gram rå svinelever dekker dagsbehovet for vitamin A, vitamin B2, niacin, folat, vitamin B12, jern, kopper og sink - dersom du haddet spiste dette?

Leverpostei som smaker mye bedre, har derimot lavere verdier av disse næringsstoffene fordi produktet også inneholder andre ingredienser, men likevel er leverpostei er god vitamin- og mineralkilde.

Mat for de blodfattige Har du blodmangel, som ofte skyldes jernmangel, er det lurt å spise leverpostei. Jernet i leverpostei er nemlig en type jern som tas lett opp av kroppen. Dette jernet kalles for hemjern.

Fordelen er at leverpostei er en matvare som er lett å spise og likes av de fleste. Blodmangel kan også skyldes mangel på folat og vitamin B12.

Derfor er leverpostei også en ypperlig matvare for dem som må øke inntaket av disse to B-vitaminene.

Lave folatverdier kan skyldes lavt inntak av både grønne grønnsaker, appelsin og appelsinjuice, bønner, grove kornvarer og innmat, særlig lever.

Mye vitamin A Leverpostei er en veldig god kilde til vitamin A. Spiser du en porsjon (20 gram) leverpostei på en brødskive, har du allerede fått i deg dagsdosen for vitamin A.

Dersom leverpostei er favorittpålegget, og du spiser flere brødskiver med leverpostei hver eneste dag, bør du ikke ta kosttilskudd som også inneholder vitamin A.

Da kan du nemlig på sikt få i deg mer av dette vitaminet enn hva som er bra for deg. For høye inntak av animalsk vitamin A (retinol) kan muligens øke risikoen for beinskjørhet og benbrudd.

Hva inneholder leverpostei? Leverpostei er som regel laget av svinelever eller kyllinglever, men kan også inneholde lever fra lam og storfe. Kyllinglever inneholder en del mindre jern enn svinelever.

Vanlige leverposteier inneholder langt mer fett enn ren lever fordi leverpostei er ispedd svinefett, flesk, kjøtt, ister og svor. Dette øker innholdet av mettet fett, noe som ikke er særlig gunstig.

Leverposteiene kan også være tilsatt ansjos, raps-, soya og olivenolje som er gunstig for fettsyresammensetningen.

Leverposteier som er tilsatt oljer regnes derfor som sunnere enn de som inneholder mye dyrefett og flesk.

Ofte tilsettes også hvete-, potet-, mais-, eller tapiokastivelse, hvetemelk, sukker, glukose eller melkesukke. Dette øker karbohydratinnholdet i det ferdige produktet, men mildner smaken.

Ulempen er at dette er karbohydratkilder som innholder svært lite fiber og andre næringsstoffer.

Slik ha vi gjort testen I denne testen har vi sett på hvor mye protein, mettet fett, umettet fett, karbohydrater, natrium og jern et utvalg leverpostei inneholder.

Mye mettet fett, karbohydrater og natrium har trukket ned, mens mye protein, umettet fett og jern har trukket opp. Fordi mange får i seg for lite jern, har poeng for jerninnhold blitt ekstra vektlagt.

Innholdet av øvrige vitaminer og mineraler er ikke deklarert på de fleste produktene og har derfor ikke blitt tatt hensyn til. Vi har valg å ikke ta hensyn til det totale kaloriinnholdet ettersom energibehovet varierer fra person til person.

Ved å vurdere fettsammensetningen fremfor totalfett får vi også en kvalitetsmessig vurdering av produktets sammensetning.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det beste får terningkast seks og det dårligste terningkast én.

Et produkt som får terningkast seks i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Hele testen finner du hos bramat.no. Testresultater Gilde Go' og Mager Ovnsbakt Leverpostei Testvinneren er nøkkelhullsmerket og får toppoeng for høyt innhold av jern og protein. Lavt innhold av mettet fett og natrium, men også lavt innhold av umettet fett. Innholdet av karbohydrater er lavt. Vinneren har også lavt kaloriinnhold. Karakter: Produsent: Gilde Mills Ovnsbakt leverpostei Testvinner med det høyeste jerninnhold. Pallen sikres ved høyt innhold av umettet fett, lavt natriuminnhold samt ganske lavt innhold av karbohydrater og mettet fett. Lavt proteininnhold trekker ned. Karakter: Produsent: Mills Vita Hjertego' ovnsbakt leverpostei Denne testvinneren har det høyeste innholdet av protein og umettet fett samt laveste innhold av mettet fett. Bra innhold av jern, men er også produktet med flest karbohydrater i testen. Produktet som gir mest energi. Karakter: Produsent: Mills DA Grilstad Mager Ovnsbakt Ekte Grov leverpostei Også en vinner pga høyt jerninnhold og lite natrium og mettet fett. Middels innhold av protein og karbohydrater, men ganske lavt på umettet fett. Vinneren har også lavt kaloriinnhold. Karakter: Produsent: Grilstad Gilde Ekte Ovnsbakt Leverpostei Bra innhold av protein, umettet fett og jern. Ganske lavt på mettet fett. Middels innhold av karbohydrater og natrium. Karakter: Produsent: Gilde Gilde Fersk Leverpostei Bra innhold av protein, umettet fett og jern. Middels innhold av karbohydrater, mettet fett og natrium. Karakter: Produsent: Gilde Gilde Go' og Mager Leverpostei Til tross av at denne leverposteien har testens laveste kaloriinnhold og er nøkkelhullsmerket, så er den også lav på umettet fett. Lavt innhold av natrium og mettet fett. Innholdet av protein er ganske bra og karbohydratinnholdet ganske lavt. Karakter: Produsent: Gilde Vita Hjertego' leverpostei Får toppoeng for lavt innhold av natrium og mettet fett og høyt innhold av umettet fett. Middels innhold av jern og karbohydrater. Får trekk for testens laveste proteininnhold. Karakter: Produsent: Mills DA Prior Ovnsbakt Kyllingpostei Får full uttelling på lavt innhold av mettet fett og natrium. Ganske bra proteininnhold, men middels innhold av jern og karbohydrater. Nøkkelhullsmerket. Karakter: Produsent: Prior Stabburet Leverpostei Klassikeren når ikke til toppen pga høyt innhold av mettet fett og lavt på protein. Ganske bra innhold av umettet fett og ganske lavt på karbohydrater. Middels natriuminnhold. Karakter: Produsent: Stabburet Stabburet Kyllingpostei Det nytter ikke med lavt innhold av mettet fett og natrium, når jerninnholdet er testens laveste. Også lavt innhold av umettet fett og karbohydrater. Middels proteininnhold. Karakter: Produsent: Stabburet Grilstad Ovnsbakt Ekte Grov Leverpostei Testens høyeste natriuminnhold. Ganske bra innhold av umettet fett, men middels innhold av karbohydrater og jern. Ganske høyt på mettet fett og lavt på protein. Karakter: Produsent: Grilstad First Price leverpostei Testtaper har det høyeste innholdet av mettet fett. Ganske bra lavt på karbohydrater og bra innhold av umettet fett. Lavt proteininnhold. Mister poeng pga ukjent innhold av natrium og jern. Karakter: Produsent: Unil A/L First Price ovnsbakt leverpostei Testtaper med det laveste karbohydratinnholdet og lite natrium. Havner i bunn pga lite protein og mister poeng pga ukjent innhold av jern, mettet og umettet fett. Karakter: Produsent: Unil A/L Les mer på Bramat.no:
Disse matvarene gir deg mye jern
Derfor er karbohydrater viktig for deg som trener
Kosthold til eksamen