SMOOTHIE-TEST: Bramat har testet 11 smoothier beregnet på barn. Alle produktene er bra, men en om dagen er nok.  Foto: ERIK HELGENESET
SMOOTHIE-TEST: Bramat har testet 11 smoothier beregnet på barn. Alle produktene er bra, men en om dagen er nok. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

De er fulle av frukt og bær, men en om dagen er nok

Stor test av smoothier for barn.

(Bramat.no): Jevnt over er dette bra produkter, men noen utmerker seg mer enn andre.

Størst variasjon er det i innholdet av fiber og vitamin C.

Men uansett hvilken smoothie du velger, får du et produkt som omtrent bare består av frukt.

Noen av smoothiene er dessuten tilsatt ekstra vitamin C.

Flere inneholder økologiske ingredienser, men ingen er tilsatt sukker eller konserveringsmidler.

Fine mellommåltider for småbarn Frukt bør inngå i barnets daglige kosthold.

Barn bør først og fremst venne seg å spise fersk frukt i hverdagen.

Noen ganger er det likevel praktisk å gi barnet en smoothie i stedet, for eksempel på tur i skog og mark, på lange bilturer, som en liten dessert, etter mye aktivitet og lek eller som et alternativ til lørdagsgodt eller brus.

Frukt og bær er en god kilde til vitamin C og fiber. Barn som spiser frukt og bær daglig får som regel dekket sitt behov for vitamin C.

Dette vitaminet øker opptaket av jern i kosten.

Barn mellom ett til seks år kan lett få for lite jern. Derfor er det lurt å gi barnet vitamin C-rik mat som fremmer opptaket av jern.

Gjerne sammen med jernrik mat, f.eks. en smoothie sammen med en skive brød med leverpostei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forebygger forstoppelse Fiber sørger for at barnet har en regelmessig og myk avføring. Et godt fiberinntak forebygger forstoppelse.

Fiber er dessuten fin føde for de snille bakteriene i tarmen og virker sykdomsforebyggende.

Korn er en utmerket kilde til fiber, men det er også frukt og bær.

Både hel og oppkuttet frukt inneholder en del fiber, men det er også en del fiber i smoothier hvor hele frukten og bæret brukes.

Fruktjuice derimot inneholder svært lite fiber.

Tabellen viser fiber- og vitamin C-innholdet i de fruktene og bærene som er i testens smoothier.

Frukt og bær som smoothiene inneholder:  Fiber, g  Vitamin C, mg  Aprikos 1,6 6 Banan 1,7 10 Bjørnebær 5,6 15 Blåbær 4,6 12 Bringebær 4,3 17 Eple 2,1 4 Fersken 2,1 31 Jordbær 2,0 69 Kiwi 2,7 59 Mango 1,9 37 Pære 3,1 4 Solbær 5,2 159

Én er nok Det er kanskje fristende å gi barnet flere smoothier hver dag, men selv om flere av disse produktene inneholder både fiber, vitamin C og andre antioksidanter, inneholder de også fruktsukker.

Drikker barnet ditt mer enn én smoothie daglig, kan dette bli en stor kilde til sukker og fortrenge inntaket av grønnsaker.

Et overdrevent inntak av frukt, fruktsmoothier og fruktdrikker kan dessuten føre til lavere inntak av andre næringsstoffer, fordi barnet spiser mindre til hovedmåltidene.

En del barn får dessuten løs mage av for mye fruktsukker.

Slik har vi gjort testen I denne testen har vi sett på næringsinnholdet i et utvalg smoothier og moset frukt til småbarn.

Vi har vurdert og gitt poeng for innhold av energi, totale karbohydrater, kostfiber og vitamin C pr 100 gram matvare.

Høyt innhold av fiber og vitamin C har trukket opp, mens høyt innhold av karbohydrater og energi har trukket ned, fordi mye karbohydrater betyr mye sukker.

Innholdet av protein, fett og salt er lavt og ikke relevant for testen.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det beste får terningkast 6 og det dårligste terningkast 4.

Vi har valgt å ikke gi dårligere terningkast enn 4, fordi alle produktene er bra, men noen er bedre enn de andre.

Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Squeezy pære, blåbær, bjørnebær og banan Testvinneren har det høyeste fiber- og vitamin C-innholdet. Energi- og karbohydratinnholdet er midt på treet. Karakter: Produsent: Småfolk The Purple one Smoothie av banan, eple, solbær og blåbær Inneholder like mye fiber som testvinneren, men litt mindre vitamin C. Innholdet av energi og karbohydrater er blant testens høyeste. Karakter: Produsent: Ella's Kitchen Squeezy pære, kiwi og banan Inneholder like mye vitamin C som testvinneren, men litt mindre fiber. Inneholdet av energi og karbohydrater er blant testens høyeste. Karakter: Produsent: Småfolk Squeezy pære, banan og jordbær Inneholder like mye vitamin C som testvinneren, men litt mindre fiber. Innholdet av energi og karbohydrater er blant testens høyeste. Karakter: Produsent: Småfolk Smoothie Banan, blåbær og eple Produktet med minst energi og karbohydrater, men også lite fiber. Innholdet av vitamin C er ukjent. Karakter: Produsent: Småfolk Frutti 100 % Fruit Smoothie Fersken Banan Middels innhold av vitamin C, energi og karbohydrater. Lite fiber sammenlignet med produktene i toppsjiktet. Karakter: Produsent: Nestlé The Red one Smoothie av jordbær, bringebær, eple og banan Middels innhold av energi og karbohydrater, men minst innhold av fiber og vitamin C i testen. Karakter: Produsent: Ella's Kitchen Frutti 100 % Fruit Smoothie Mango Ananas Middels innhold av vitamin C og lite fiber. Innholdet av energi og karbohydrater er høyere enn de fleste produktene i testen. Karakter: Produsent: Nestlé The Green one Smoothie av eple, pære, banan og kiwi Inneholder lite vitamin C, energi, karbohydrater og fiber. Karakter: Produsent: Ella's Kitchen Smoothie Banan og Mango Lite fiber og ukjent vitamin C-innhold. Middels innhold av energi og karbohydrater. Karakter: Produsent: Småfolk The Yellow one Smoothie av banan, mango, aprikos og eple Produktet med mest energi og karbohydrater og nest minst vitamin C. Middels innhold av fiber. Karakter: Produsent: Ella's Kitchen Les mer på Bramat.no:
Viktig å innføre mat tidlig
Viktig med felles måltider
Hvor mange egg tåler du å spise?