De fire beste familiebilene

Våre biltestere har kåret 2010-vinnerne.

VINNERNE: Vi presenterer familiebilene som gjorde best inntrykk på oss i løpet av teståret 2010. Alt i alt ble 125 biler testet. FOTO: Peugeot
VINNERNE: Vi presenterer familiebilene som gjorde best inntrykk på oss i løpet av teståret 2010. Alt i alt ble 125 biler testet. FOTO: PeugeotVis mer

Disse fire familievinnerne har vidt forskjellige egenskaper og stiller i utgangspunktet til start i hver sine klasser. Men de har noen ting felles: De har alle overrasket oss positivt i året som gikk, de er midt i blinken for sine respektive kundegrupper, og de har scoret høyt i våre biltester.

Plass for alle penga: Skoda Superb stasjonsvogn Visst er Superb lang med sine 484 centimeter, men ingen andre biler med denne lengden kan by på like stor plass i baksete og bagasjerom. I hvert fall ikke begge deler på én gang. Skoda har greid det ved å lage en kort front, med kompakt teknikk lånt fra VW Golf. Resten av bilen er grovt forenklet ett stort rom med kupé og bagasjeplass.

Superb kjører trygt og godt, og har dessuten flere ess i ermet: Ett av dem er prisen for de enkleste modellene, som ligger godt under 300.000 kroner. Et annet er de mange valgmulighetene, med flere norgesaktuelle motorer, firehjulsdrift og automatisk DSG-girkasse. Det er fullt mulig å få en Superb med utrustning nesten i luksusklassen. Blant få minuspunkter er litt for ufiltrert hjulstøy.

Terningkast 5

Praktisk: Peugeot 5008 De siste versjonene av de kompakte sjuseterne er blitt riktig gode biler. Mens tidligere modeller stivt fokuserte på praktiske egenskaper - ofte på bekostning av sjåførens "arbeidsplass" - har ferske modeller også fine kjøreegenskaper.

Peugeot 5008 er en av disse. Ettersom den ikke er mer enn drøyt 4,5 meter lang, er den heller ikke så tung. Derfor er det en personbilaktig snert over kjøringen, og derfor kan den også greie seg med en 1,6-liters dieselmotor uten å bli doven. Det bidrar også til at prisen holdes anstendig (fra litt over 300.000 kroner med 1,6 HDi). Samtidig sørger et fleksibelt interiør for at du får med deg det du skal.

PLASSMESTER: Med bakseteplass som i en limousin, er Skodas største en attraktiv bil for familiebruk. Med litt utstyr ypper den seg også mot luksuskonkurrentene. FOTO: Petter Handeland
PLASSMESTER: Med bakseteplass som i en limousin, er Skodas største en attraktiv bil for familiebruk. Med litt utstyr ypper den seg også mot luksuskonkurrentene. FOTO: Petter Handeland Vis mer

Terningkast 5

Barsk: Kia Sportage Denne bilen byr på mye av det meste til en pris konkurrentene sliter tungt med å matche. For det første har den sju års garanti, og det bør borge for forutsigbart bilhold. For Kia Cee'd, som var første modell med sjuårsgaranti, ser vi dessuten at garantien bidrar til greie bruktpriser. Trolig er dette overførbart til Sportage.

Dernest har Sportage svært mye utstyr i forhold til prisen. Vi kjørte toppmodellen med en totalpris på 430.000 kroner, og den mangler ingenting. Her er firehjulsdrift, skinnseter, stort panoramatak, automatgir med overbevisende funksjon, stor naviskjerm, xenonlys, nøkkelfritt system og mye annet. Tolitersdieselen med 136 hk gir fullt ut tilfredsstillende ytelser. Firehjulsdriftssystemet er satt opp med økt fremkommelighet og stabilitet som mål, ikke for å tilfredsstille trangen til morokjøring.

Sportage har enkelte komfortsvakheter når det kommer til fjæring og støy, men til gjengjeld koster ikke billigste versjon med forhjulsdrift mer enn 264.900 kroner.

Terningkast 5

Vår favoritt: BMW 5-serie Fjorårets bokstavelig talt store nyhet fra BMW greide å overraske oss. Ikke fordi kjørefølelsen er suveren - med direkte styring, fine tilbakemeldinger og gode ytelser selv i billigste versjon. Det hadde vi ventet.

SVÆRT FLEKSIBEL: Seteløsningen er imponerende fleksibel; Peugeot 5008 byr på de fleste gode ideer de andre bilprodusentene har kommet med. FOTO: Peugeot
SVÆRT FLEKSIBEL: Seteløsningen er imponerende fleksibel; Peugeot 5008 byr på de fleste gode ideer de andre bilprodusentene har kommet med. FOTO: Peugeot Vis mer

Overraskelsen var at BMW har greid å kombinere dette med en komfort som er en luksusbil verdig. Dessuten har den bayerske stoltheten åpenbart blitt lei av å høre at kvalitetsfølelsen ikke er på Audi-nivå, for her er inntrykket førsteklasses. I Norge er det én versjon det hovedsakelig handler om for 5-serie, nemlig 520d. Det finnes stasjonsvogner med større bagasjerom, men ingen andre leverer per i dag en så helstøpt familiepakke. Høy pris er et åpenbart minus - den starter på 471.800.

Terningkast 6

Les også: Vi Menn Bil og Top Gear lager nytt bilblad!
Denne bilen er undervurdert
Dette vil nordmenn helst ha

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

FOLKE-SUV: Med en lengde på 444 cm plasserer Kia Sportage seg størrelsesmessig i midtfeltet blant SUV-ene som er beregnet på folk flest. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FOLKE-SUV: Med en lengde på 444 cm plasserer Kia Sportage seg størrelsesmessig i midtfeltet blant SUV-ene som er beregnet på folk flest. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer
SJÅFØRENS BIL: BMW 5-serie stasjonsvogn har relativt god plass, men fortsatt er sjåføren viktigst for BMW. Kjøregleden er på topp. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SJÅFØRENS BIL: BMW 5-serie stasjonsvogn har relativt god plass, men fortsatt er sjåføren viktigst for BMW. Kjøregleden er på topp. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer