700 KILOMETER: Marius Bornstein og Arnt Gjøran Hartvig kjørte 700 kilometer på en tank, og selv da var den ikke tom. Foto: SHOT ON GOPRO
700 KILOMETER: Marius Bornstein og Arnt Gjøran Hartvig kjørte 700 kilometer på en tank, og selv da var den ikke tom. Foto: SHOT ON GOPROVis mer

De kom 700,3 kilometer på en tank

Satte rekord, men dette er ingen vanlig elbil.

Dinside Marius Bornstein og Arnt Gjøran Hartvig heter de to som akkurat har gjennomført rekordturen. Bornstein har tidligere bevist at det er mulig å kjøre fra Oslo til Monaco med en el-brenselcellebil.


Nå har de bevist at det lar seg gjøre å kjøre enda lenger, til og med lenger enn hva bilen egentlig skal kunne.

Overraskende Bornstein og Hartvig hadde som mål å kjøre fra Oslo og helt til København på en tank, noe de i utgangspunktet var litt skeptiske til om ville gå. Da de kom frem innså de at tanken faktisk hadde enda mer å gå på.

- Vi trodde det skulle holde hardt til København, men da vi kom dit skjønte vi at det var potensiale for å komme seg videre på samme tank. Vi hadde en liten sightseeing i København før vi satt kursen mot Malmø og vårt nye mål om å klare 700 km. Da vi ankom fyllestasjonen i Malmø hadde vi enda noen få mil å gå på, sier Bornstein.

Tesla Model S P85, som har blitt en stor suksess i Norge, har en beregnet rekkevidde på cirka 500 kilometer. Den lange rekkevidden er en stor del av grunnen til at den har blitt så populær. Nå har den altså fått en konkurrent.

Rekordforsøket tok cirka ti timer med en gjennomsnittshastighet på 76 km/t. Vær og kjøreforhold var noe variert med temperaturer mellom 10 og 20 grader.

REKORDHOLDER: Hyundai ix35 FCEV har satt ny rekkevidderekord. FCEV står for fuel cell electric vehicle, og bilen er verdens første serieproduserte brenselcellebil. Foto: HYUNDAI
REKORDHOLDER: Hyundai ix35 FCEV har satt ny rekkevidderekord. FCEV står for fuel cell electric vehicle, og bilen er verdens første serieproduserte brenselcellebil. Foto: HYUNDAI Vis mer

Testsjåførene kunne til enhver tid holde seg oppdatert på forbruk og kapasitet gjennom en PC som var koblet til bilen.

Veldig nytt Foreløpig finnes det få biler som drives av el-brenselcelle. Hyundai har som første bilfabrikant startet masseproduksjon av el-brenselcellebiler.

Men, når man ser hvor langt man kan komme på kun en tank, gir dette en god pekepinn på hvilket potensiale som ligger i denne teknologien. Noe som gjør det naturlig å tro at dette er noe det vil bli mer av i fremtiden.

Energirik gass En el-brenselcellebil er kort fortalt en elektrisk bil som drives av en brenselcelle i stedet for batterier, som tradisjonelle el-biler har.

Man fyller opp tanken på bilen med hydrogen som er en svært energirik gass. Brenselcellen i bilen blander så hydrogenet med oksygen og som skaper den elektrisk energien som driver motoren.

Brenselcellebilers eneste utslipp er rent vann, og er dermed noe av den mest miljøvennlige teknologien som finnes.


Få stasjoner Den største begrensningen med denne teknologien i dag er tilgangen på hydrogenstasjoner.

I dag finnes det kun tre hydrogenstasjoner i Norge, i henholdsvis Oslo, Lillestrøm og Porsgrunn. Disse stasjonene kan produsere hydrogen selv, slik at man slipper transport av drivstoff. Noe som både sparer penger og miljøet.

ENERGIRIK: Hydrogen er en svært energirik gass. Brenselcellen i bilen blander hydrogenet med oksygen og skaper elektrisk energi som driver motoren. Foto: MARIUS BORNSTEIN
ENERGIRIK: Hydrogen er en svært energirik gass. Brenselcellen i bilen blander hydrogenet med oksygen og skaper elektrisk energi som driver motoren. Foto: MARIUS BORNSTEIN Vis mer

Satser på fremtiden
Det er i utgangspunktet planlagt salg av 75 Hyundai ix35 med brenselcelleteknologi i Europa i løpet av 2014. I USA blir det levert biler allerede i sommer.

I løpet av de to neste årene regner man med at el-hydrogenbiler vil være konkurransedyktige på pris for den vanlige mann i gata, men dette avhenger av en forbedret og utvidet infrastruktur og at flere stasjoner bygges.

Elbil - nå er det flere ladestasjoner i nord

Prosessen er allerede påbegynt, og HyNor og Hyop er to organisasjoner som jobber for dette.

Blant annet har de en intensjonsavtale med Toyota, Nissan, Honda og Hyundai om markedsintroduksjon av hydrogenbiler og tilhørende infrastruktur i Norden i perioden 2014 til 2017.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

FOR FÅ STASJONER: Foreløpig er brenselcelleteknologiens største utfordring at det finnes så få hydrogenstasjoner. I dag finnes det kun tre i Norge.                                Foto: MARIUS BORNSTEIN
FOR FÅ STASJONER: Foreløpig er brenselcelleteknologiens største utfordring at det finnes så få hydrogenstasjoner. I dag finnes det kun tre i Norge. Foto: MARIUS BORNSTEIN Vis mer