TRANGT FOR BEINA: Folk bør vise litt folkeskikk og i størst mulig grad vise hensyn til hverandre om bord på flyet, mener Dagbladets reiseekspert. Illustrasjonsfoto: HILDGRIM/CREATIVE COMMONS
TRANGT FOR BEINA: Folk bør vise litt folkeskikk og i størst mulig grad vise hensyn til hverandre om bord på flyet, mener Dagbladets reiseekspert. Illustrasjonsfoto: HILDGRIM/CREATIVE COMMONSVis mer

- De påstår at det er deres sete og at de gjør hva de vil

Er det greit at personen foran på flyet legger ned setet?

(Dagbladet): • Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Mange har nok opplevd at flyet så vidt har rukket å ta av før personen foran legger setet bakover så beinplassen, om mulig, blir enda dårligere?
 
John har sendt en e-post til Dagbladets reiseeksperter der han spør hvilke rettigheter han har:

- Gang på gang har jeg måttet rette meg etter personen foran på flyet som legger setet maks bakover så raskt det er mulig. De påstår at det er deres sete og de gjør hva de vil med det, skriver han.

Blir ikke hørt John har forsøkt å forklare at det er hans plass det går utover.

- Jeg får ikke nok plass til å lese en bok engang. Har jeg krav til å få en tredjedel av prisen på flybilletten refundert når passasjeren foran tar en tredjedel av min plass? spør han.

I følge John later flyvertinnene som at de ikke hører ham klage. De forstår iallefall ikke problemet mener han:

- Selv om alle andre på flyet legger seg til å sove på langturer, pleier ikke jeg det, skriver John.

Liker å få lys Det han liker derimot er å ha «persiennene» foran vinduet på flyet oppe:

- Da får jeg ofte kjeft av andre fordi de skal sove og derfor ikke vil ha sollys inn i kabinen. Jeg har til og med opplevet at flyvertinnene kommer og ber meg dra ned persiennen for at de andre skal sove, skriver John.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Reserver plass Dagbladets reiseekspert, flykaptein i SAS Knut Berger, har aldri hørt om noen som har fått refundert noe av billetten fordi personen foran har lagt ned seteryggen.

- Det som imidlertid er vanlig, er at kabinbetjeningen på en høflig men myndig måte ber folk rette opp stolryggen når det er matservering, slik at alle får armrom til å spise, sier han.

Et tips hvis du synes det er dårlig plass til beina om bord på flyet, er å reserver et sete rett bak galley eller toalettet. Da har du ingen foran deg som kan legge ned setet, råder Berger.

Vis hensyn Ellers er det i flykabinen, og da spesielt i økonomiseksjonen, slik at folk bør vise litt folkeskikk og i størst mulig grad vise hensyn til hverandre, mener flykapteinen:

- Like lite som du ønsker å få seteryggen til personen bakover, liker kanskje ikke personen ved siden av deg sollys når han førsøker å sove, sier han.

Trangere og trangere De neste spørsmålet kommer fra Håkon. Hans første flyreise var fra  Amsterdam til Fornebu i 1963. Siden den gang har han flydd mange mange ganger rundt i verden.

Det som har forundret Håkon er at det har blitt trangere og trangere plass på flyene. Nå er det derfor slutt på flyreiser for hans del:

- Jeg er normal av størrelse, cirka 80 kilo tung og 1,76 høy. Jeg anbefaler ikke lenger enkelte flyreiser til venner bekjente på grunn av plassen, skriver han.
 
-  Er det ikke kundene flyselskapene lever av og skal ha fokus på? Det er tross alt vi som kunder som betaler, og da vil vi ha en litt bedre plass til flyreisen, avslutter han.

Billige seter - Det er tross alt kundene som betaler, det er selvfølgelig riktig. Men ser du på flyprisene i dag kontra 1963, har disse gått rett nedover. Det er jo helt klart fint, slik at alle har mulighet til å reise med fly, sier Dagbladets reiseekspert Knut Berger.

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

Ifølge flykaptein Berger vil du med litt planlegging kunne reise billigere med fly fra Oslo til Amsterdam, enn det det koster å kjøre drosje fra Oslo til Gardermoen.

- Konkurransen og presset på billettprisene gjør at flyselskapene presser inn så mange seterader de føler er forsvarlig, ettersom de får mindre betalt pr. sete idag enn tidligere, sier han.

Det finnes løsninger og tilbud for de som ønsker bedre plass og service ombord, men da betaler man for det, forklarer Berger.

- Her har kunden et reelt valg om hva de ønsker og prioritere, sier han.

Ikke plass? At avstanden mellom flysetene har blitt mindre fordi flyselskapene vil ha med så mange passasjerer de kan, har også Dagbladet-leser Vidar bitt seg merke i.

- Hva gjør dere hvis en person er vesentlig høyere en andre passasjerer og derfor ikke får plass i de vanlige setene, samtidig som alle setene ved nødutgangene er opptatt av personer som har betalt ekstra for de plassene? spør han i en e-post.

- Reiser du for eksempel med SAS, anbefaler jeg at du sjekker inn tidligst 22 timer før avreise. Da får  du reservert setet gratis. Det kan du gjøre på mail, på nettet eller på SMS, sier Dagbladets reiseekspert.

Må kunne røre beina Personlig har SAS-kaptein Berger aldri opplevd at selskapet ikke har klart å løse plassproblemer ved å spille på forståelse hos medpassasjerer.

Men det er nok lettere å gi det fra seg et sete om man ikke har betalt 50 eller 100 kroner ekstra for en eksakt plass, innser han.

- Skulle du oppleve at du reelt ikke får plass til bena, ville jeg utfordret kabinbesetningen om om hva de tenker angående din sikkerhet om noe skulle oppstå, sier Berger og legger til:

- Det er også en kjennsgjerning at det ikke er helsemessig bra å sitte slik at man ikke kan bevege bena på en litt lengre flytur.

• Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.