Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Deilig som en blodig biff, personlighet som en mikroprosessor

S-en i navnet står for «sinnssykt».

EN BLODIG BIFF: Dette er Audi S8, deilig som en blodig biff, personlighet som en mikroprosessor.  Foto: HÅKON EIKESDAL
EN BLODIG BIFF: Dette er Audi S8, deilig som en blodig biff, personlighet som en mikroprosessor. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

(Dagbladet): Se for deg at du befinner deg i følgende scenario: Du har to millioner for mye på konto og trenger ny bil med plass til familien. Fortvil ikke - Dagbladet, eller snarere Audi, kommer deg til unnsetning.

Den heter S8: 8-tallet betyr at den er basert på luksusvogna A8, og for de innvidde er S bokstaven som tilkjennegir at her finner du det lille ekstra.

Eller snarere det massive ekstra.

Alt med denne bilen er ute av proporsjoner. Den har en massiv motor, med massive krefter, er massiv, og går som om jorda revner bak den.

KUTTER TO: Sylindre altså. Forrige modell hadde en V10-er på 450 hester under panseret. Nå er det V8 som gjelder, og 520 gamp. Foto: HÅKON EIKESDAL
KUTTER TO: Sylindre altså. Forrige modell hadde en V10-er på 450 hester under panseret. Nå er det V8 som gjelder, og 520 gamp. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

520 hester fra en V8-biturbo gjør gjerne det med en bil.

For det er en V8-er som sitter under panseret på Audis nye flaggskip. Den forrige utgaven kunne skilte med to sylindere mer, og hadde en motor heist over fra en Lamborghini Gallardo. Likevel hadde den «bare » 450 hester under panseret.

Nåla treffer tre siffer etter 4,2 sekunder. Det føles fort i en liten sportsbil, i en luksusvogn på vel fem meter fra snute til hekk føles det helt vanvittig.

Gir du flat pedal på morgenduggfrisk asfalt, så slipper den på alle fire og leter febrilsk etter grep til du letter av gassen.

TIL FORVEKSLING: Med mindre du har et skarpt blikk for biler skal det litt til å skille denne og en vanlig A8. Foto: HÅKON EIKESDAL
TIL FORVEKSLING: Med mindre du har et skarpt blikk for biler skal det litt til å skille denne og en vanlig A8. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Og det kan være greit å ikke spinne inn i nærmeste tre, for prisen er ganske stiv.

2 262 380 kroner koster testbilen som Audi var så vennlige å låne oss nøklene til.

Med en grunnpris på 1 799 900 betyr det over 462 480 kroner i ekstrautstyr.

Her er noen eksempler: Keramiske bremser, 98600 kroner, Bang & Olufsen høytaleranlegg, 63 920 kroner, Adaptiv cruise control med Stop & Go-funksjon og Audi side assist, 33 460 kroner.

Snedig motorstyring Den fireliters V8-eren under panseret er, kreftene tatt i betraktning, av en relativt sett beskjeden størrelse. Det er turboene som besørger råskapen. Samtidig kan den legge lokk på superkreftene når du ikke trenger dem.

Når du kjører på mellom 930 og 3500 omdreininger, i over 25 kilometer i timen fra tredjegir og oppover, lukkes ventilene på fire av sylindrene. Dermed kjører du i praksis en V4-er. «Audi cylinder on demand» kalles det, og sørger for at kreftene er tilgjengelige først når du trenger dem. Litt som Clark Kent, før han tar av seg brillene.

For all del, S8 er fortsatt glad i en sup 98-oktan. Den bruker vel en liter på mila ved blandet kjøring på papiret. Når du bare har to dager å nyte den på, så kan jeg love deg at du aldri kommer ned i det forbruket.

Føles mindre Når bilen din er vel to meter fra speil til speil, og fem meter fra snute til hekk, er det snakk om en ganske svær vogn å manøvrere, og det er du konstant oppmerksom på i bytrafikken.

Tar du med deg S8 litt utenfor allfarvei, til et sted der det er tett mellom svingene og langt mellom medtrafikantene, så virker den mindre enn den faktisk er.

Man snakker gjerne om at bilen krymper litt rundt sjåføren. Selvsagt ikke bokstavelig talt, men den føles som en mindre og langt mer sportslig bil enn man skulle tro når man ser den fra utsiden.

Og det innbyr til aktiv kjøring, noe S8 gjør bedre enn de fleste.

Den flater ut ujevnheter i veibanen som et strykejern. Dermed er det lite forstyrrelser fra vinterens telehiv som kommuniseres videre gjennom rattet. Det typiske er at man tolker det som mangel på tilbakemeldinger, og påfølgende mangel på følelse med underlaget.

Ikke i dette tilfellet. Et snedig understell kombinert med tre meter akselavstand gjør at den går som et tog. Den lar seg ganske enkelt ikke affisere av ujevnheter. Naturlig nok forserer den ikke hårnålssvinger som en Porsche 991, men i lange, raske svinger er den uovertruffent stabil.

Den kan altså skilte med voldsomme krefter, og finpussede kjøreegenskaper. Det den ikke tilbyr, er følelsen av å være en integrert del av kjøreopplevelsen. Til det er den for intelligent, for teknisk.

AVSLØRENDE: De fire pottene bak avslører at dette ikke er en treliters bensinmotor. Foto: HÅKON EIKESDAL
AVSLØRENDE: De fire pottene bak avslører at dette ikke er en treliters bensinmotor. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

En kollega sa det ganske godt:

- Den er deilig som en blodig biff, men har personligheten til en mikroprosessor.

Du skjønner hva han mener om du er heldig nok til å få deg en tur bak rattet.

Tilpass bilen Du kan fikle med innstillinger i kjørecomputeren til du finner et oppsett som passer deg. Komfort sier seg selv, mens dynamic strammer opp bilen i alle retninger, og du får den sportsligste kjøreopplevelsen.

Det mest interessante er likevel individual, der du kan fikle med understell og motorstyring. Da kan for eksempel motorlyden være sportslig og understellet i komfortmodus.

LUKSUS: S8 kan skremme vettet av uvitende passasjerer, men den gjør det i ypperste luksus. Foto: HÅKON EIKESDAL
LUKSUS: S8 kan skremme vettet av uvitende passasjerer, men den gjør det i ypperste luksus. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Og familien rekker ikke å bli lei av at du leker med innstillingene. De kan sitter på nett og surfe på bilens eget internett i 3G-hastighet, eller se film på de to skjermene i baksetet. For passasjerene er det rett og slett som å kjøre rundt i sin egen stue.

For de heldige få Dette er bilen for de heldige få som slipper å se på pris når de handler. At den koster nær 700 000 kroner mer enn den billigste A8-en, vil naturlig nok skremme vekk selv de fleste direktører.

S8 er rett og slett et nisjeprodukt. Den er laget for en ganske smal gruppe mennesker som elsker å kjøre bil, og som har den luksusen at de ikke trenger å se på prisen.

Hører du til den gruppen, så bør du være glad for at Audi har laget denne bilen, for den er til deg.

SPESIELT: Går du over denne innstegslisten hver morgen kommer du til å ta den lange veien til jobb. Foto: HÅKON EIKESDAL
SPESIELT: Går du over denne innstegslisten hver morgen kommer du til å ta den lange veien til jobb. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media