NYE DEKK? Sjekk årets store dekktester for å finne ut hvilke du bør velge. Foto: ALL OVER PRESS
NYE DEKK? Sjekk årets store dekktester for å finne ut hvilke du bør velge. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Dekktest: To store overraskelser

Sjekk disse testene før du kjøper nye dekk.

DinSide Sommerføret kom tidlig i store deler av landet i år. Det betyr for mange et tidlig skifte til sommerdekk.

Tidligere denne uken kunne vi vise testresultatene fra årets sommerdekktest utført av tyske ADAC. Og nå har norske NAF og deres partnere også resultatene klare fra sin test av sesongens sommerdekk.

Årets norske test viser at det er store forskjeller mellom ulike dekktyper. Testen byr også på store overraskelser. Mon tro om det er et skifte på gang i forhold til hva vi bør utstyre bilene våre med?

Overraskelsene I flere år har testpanelet fulgt med på hva som kommer fra Kina og India, men til nå har disse produktene ikke vært helt på nivå med de beste.

I år er situasjonen enn annen, og det er spesielt to dekk som overrasker testerne i positiv retning. Det er dekkene fra kinesiske Landsail, og indiske Apollo.

- Resultatene viser at dekkprodusentene i India og Kina mener alvor. De store produsentene har nå fått reelle konkurrenter fra nytt hold, sier Rune Korsvoll fra NAF, som er testens norske representant.

Særlig dekket fra Apollo får gode skussmål, med pluss i margen for oppførselen på vått føre, og med merknaden ingen spesielle negative sider. Dette ga rett og slett dekket fra Apollo plass på pallen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Testdekkene I år, som tidligere år, er testene gjort med markedets mest solgte dimensjon, 205/55 R16 V (hastighetsmerking opp til 240 km/t).

Hva betyr egentlig dekkmerkingen?

Testen går også inn i detaljerte resultater for vått føre, tørt føre, og for økonomi og komfort. Disse kategoriene er igjen vektet, og gis deretter et prosentvis resultat etter betydning.

- Det er avgjørende å ha gode sommerdekk. Dårlige sommerdekk viser ikke sitt sanne ansikt før de er midt oppe i en kritisk situasjon, sier Rune Korsvoll.

- For å finne dekk som passer for deg og de forhold du kjører på, er det viktig å gå inn i deltestene, avslutter Korsvoll.

De beste • Continental Conti PremiumContact 5 er testens vinner, og får gode skussmål for veigrep både på vått og tørt føre. Det eneste negative er en middelmådig rullemotstand.
• Apollo Alnac 4G
har spesielt godt bremsegrep på vått føre. Uten noen spesielle svakheter er det duket for nest øverste pallplass.
• Nokian Hakka Blue
for også gode karakterer for grep på vått underlag, men støynivå og rullemotstand står oppført på minussiden.

NORSK TEST: Rune Korsvoll fra NAF har igjen vært med på dekktest. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
NORSK TEST: Rune Korsvoll fra NAF har igjen vært med på dekktest. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

Pirelli Cinturato P7 og Michelin Primacy 3 kommer på plassene bak.

Du finner hele tabellen med alle poenggivninger på NAFs nettsider.

Taperen På den negative siden var det spesielt Hercules Raptis VR1 som skilte seg ut, et dekk som gjorde det spesielt dårlig på vått føre, et område som vektes høyt.

Dermed ble også sluttresultatet elendig for det som endte som testens klart dårligste sommerdekk.

Holder ikke med gode dekk, uten å passe på dette Det er nærmest umulig å snakke dekk, uten å nevne lufttrykk. Med feil lufttrykk kan du ødelegge alle kjøreegenskaper og påfølgende sikkerhetsgevinster du kan forvente fra et godt dekk.

I tillegg sliter du dekket feil, og investeringen blir dårligere langt tidligere enn nødvendig.

Ikke regn med at alt er i orden, selv om det ser noenlunde greit ut når du har satt dekkene på bilen. Sjekk alltid lufttrykket etter omlegging.

Når dekkene først er av, er det også en gylden mulighet til å sjekke det før øvrige skader. Så gjelder det også å sørge for at du lagrer  dekkene riktig, så de holder fint til neste sesong.

Ikke gjør piggfri-tabben Som vanlig har testpanelet tatt med to piggfrie vinterdekk i sammenligningen. Ikke fordi dette er en løsning som anbefales, men mer for igjen å vise hvor — unnskyld uttrykket — idiotisk det er å kjøre med slike dekk på sommerføre.

I dette tilfellet er det Michelin X-Ice og Continental TS850 som får illustrere galskapen. Spesielt X-Ice, som er blant de bedre vinterdekkene, beviser hvor dumt det er å unnlate å bytte til sommerdekk.

Testpanelet forteller at de har dårlig grep, styrer dårlig, og rett og slett gir dårlig sikkerhet.

Heller ikke vinterdekk som er ment for det europeiske markedet er ideelt, og i testen sies det at de gode europeiske vinterdekkene ikke er noe bedre enn de dårligste sommerdekkene.

Så da vet du det. Hold deg til sommerdekk på sommerføre. Alt annet er for dårlig.

Hele testen kan leses på NAF.no. Ta også tyske ADACS test i betraktning før du velger nye dekk til sommerføret.

Les også:
Utrolig? De vil lage bildekk - av løvetann!
Ikke la deg narre: Ti myter om sommerdekk

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.