TRE TYPER TAXFREEKUNDER: Ifølge en undersøkelse analysebyrået Yougov har gjennomført på vegne av Travel Retail Norway, som driver en rekke av taxfreebutikkene på flyplassene her i landet, kan taxfreekundene deles inn i tre kategorier: Kvotesankeren, den moderate vinkjøperen og lykkejegeren. Foto: VEGARD GRØTT / NTB SCANPIX
TRE TYPER TAXFREEKUNDER: Ifølge en undersøkelse analysebyrået Yougov har gjennomført på vegne av Travel Retail Norway, som driver en rekke av taxfreebutikkene på flyplassene her i landet, kan taxfreekundene deles inn i tre kategorier: Kvotesankeren, den moderate vinkjøperen og lykkejegeren. Foto: VEGARD GRØTT / NTB SCANPIXVis mer

Deler taxfreekundene inn i tre kategorier. Vet du hvilken type du er?

Reiselivsprofessor: - Jeg fant min gruppe med en gang.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Fyller du alltid kvoten i taxfreebutikken, kjøper du bare til deg selv, eller går du rett forbi taxfree-en når du er på reisefot?

Analysebyrået Yougov har på vegne av Travel Retail Norway, som driver en rekke av taxfreebutikkene på flyplassene her i landet, gjennomført en undersøkelse som ser nærmere på nordmenns taxfree-vaner.

Den viser at åtte av ti fritidsreisende ofte eller alltid handler varer i taxfreebutikken, og at nesten sju av ti forretningsreisende gjør det samme.

Når tall fra Avinor viser at 38 prosent av de rundt 50 millioner flypassasjerene som reiser til og fra selskapets 46 lufthavner hvert år, er på vei til eller fra utlandet, er det mange som går inn i en taxfreebutikk.

• Med Dagbladets taxfree-kalkulator kan du enkelt regne ut hva du kan ha med deg hjem fra taxfreebutikken.

Tre kategorier Ifølge Yougovs ferske undersøkelse kan taxfreekundene deles inn i tre kategorier: Kvotesankeren, den moderate vinkjøperen og lykkejegeren.

- Vi tenkte det var morsomt å få vite mer om kundene våre, sier kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway, Haakon Dagestad til Dagbladet.

Undersøkelsen gjør også at taxfreebutikkene kan tilrettelegge tilbudene etter hva folk er ute etter. Dagestad sier de har registrerer at det er forskjellige kundetyper i taxfreebutikken, og at det er artig å finne dem igjen statistisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

KVOTESANKER: Er du en kvotesanker bare må du fylle kvoten når du er på utenlandsreise, uavhengig om det er på fritids- eller jobbreise. ifølge Yougov.  Foto: VEGARD GRØTT / NTB SCANPIX
KVOTESANKER: Er du en kvotesanker bare må du fylle kvoten når du er på utenlandsreise, uavhengig om det er på fritids- eller jobbreise. ifølge Yougov. Foto: VEGARD GRØTT / NTB SCANPIX Vis mer

- Noen ser etter en god Amarone til en bedre pris, mens andre ser etter en spesiell parfyme. For mange er det en viktig del av reisen.

Hvilken kategori du tilhører, er ikke helt hogget i stein, ifølge Dagestad. Det er mulig du hopper fra en gruppe til enn annen ut fra hvilken setting du reiser i.

For eksempel om du er på jobbreise alene eller sammen med en gruppe, eller om du er på venneferie, på familieferie, eller reiser alene.

Her er hovedtrekkene:

KVOTESANKEREN: • Du bare må fylle kvoten når du er på utenlandsreise, uavhengig om det er på fritids- eller jobbreise.

• Du handler alltid med deg sprit, ofte vin og i tillegg en god del øl. Dette er også den største gruppa av snus- og tobakkskjøpere.

67 prosent er menn, flertallet jobber i privat sektor, og hovedgrunnen er å spare penger.

• 40 prosent av alle som handler taxfreevarer havner i denne kategorien.

MODERAT VINKJØPER: - De vet hva de vil ha. De handler også gjerne litt dyrere, sier kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway, Haakon Dagestad om de som hører til gruppa moderate vinkjøpere. Foto: VEGARD GRØTT / NTB SCANPIX
MODERAT VINKJØPER: - De vet hva de vil ha. De handler også gjerne litt dyrere, sier kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway, Haakon Dagestad om de som hører til gruppa moderate vinkjøpere. Foto: VEGARD GRØTT / NTB SCANPIX Vis mer

- De liker å gjøre gode kjøp, og ser ut til å handle på vane. De er også mer glade i øl, og kjøper klassiske taxfreesjokolader som Toblerone og tredvepakninger med Extra tyggegummi, sier Haakon Dagestad til Dagbladet.

DEN MODERATE VINKJØPEREN: • Du stikker alltid innom taxfreebutikken, som oftest for å ta med et par flasker vin og litt sjokolade eller annet godteri.

• Du handler oftest bare til deg selv. Dette er den gruppa som handler minst gaver til andre på taxfree-en, spesielt ikke til partner. Får du en gave fra noen i denne gruppa er du som regel forelder eller barn, ifølge Yougov.

Omtrent like mange menn som kvinner, cirka likt fordelt i alle aldersgrupper og 36 prosent bor i husholdninger uten barn. 

• 33 prosent av taxfree-kundene faller inn under denne kategorien.

- Dette er de som er på jakt etter en klassisk Tomassi eller en Amarone. De vet hva de vil ha, og mange har oppdaget at vi har flere sommelierer i betjeninga som det går an å snakke med. De handler også gjerne litt dyrere, sier Dagestad.

LYKKEJEGEREN: • Er du en av de 27 prosentene blant taxfreekundene som plasseres i denne gruppa, er du gjerne en som kjenner at det å handle taxfreevarer er en stor del av reisen, uavhengig av om det er jobb- eller fritidsreise.

• Du handler mye, nesten like mye som kvotesankeren, og første stopp er allerede i parfymeriet på utreisen der tar du alltid putter noe i kurven. Deretter fyller du kurven med vin og godteri.

• Mye av motivasjonen er ifølge Yougov å kjøpe ting som ikke finnes andre steder, i tillegg til at varene er billigere enn der du bor.

Er du en lykkejeger er du gjerne gavmild, og du liker å overraske de som venter hjemme. Du forventer også at andre er gavmilde tilbake.

• Sju av ti i denne gruppa er kvinner.

- Lykkejegeren bruker ofte mer tid på å prøve parfyme og kosmetikk. De kjenner prisene godt, og kommer de over et godt tilbud slår de til, sier Dagestad.

Kjenner seg igjen - Denne undersøkelsen tyder jo på at taxfree-en er en «må ha»-ting, og det ligger jo litt i det norske lynnet, sier reiselivsprofessor Reidar Mykletun ved Universitetet i Stavanger.

- Å gå glipp av noe er noe av det verste nordmenn veit. Å gå glipp av en fordel, som et godt tilbud, er jo helt forferdelig, humrer han.

Han kjenner godt igjen grupperingene undersøkelsen har kommet fram til:

- Jeg fant min gruppe med en gang. Jeg har en fast vin, husvinen vår, som jeg alltid kjøper på reise. Jeg er bevisst der, sier Mykletun.

- Ikke særnorsk Han tror ikke norske taxfreevaner er noe annerledes enn andre steder i verden. Taxfreehandel i forbindelse med reising er heller ikke et spesielt norsk fenomen.

- Du finner taxfreeforretninger på flyplasser over hele verden, og nordmenn utgjør en mikroskopisk del av alle reisende, så det er ikke vår skyld.

Om ordninga hadde blitt fjernet ville det blitt litt murring og irritasjon i starten, tror Mykletun. Men:

- En annen konsekvens er at flyplassen da må tjene penger på en annen måte, og det betyr økte avgifter for deg og meg. Rundt halvparten av flyplassenes inntekter stammer i dag fra salg fra taxfree og andre butikker og restauranter.

- Går hånd i hånd Direktør for mote og fritid i Hovedorganisasjonen Virke, Bror William Stende, er ikke overrasket over at såpass mange benytter seg av tilbudet på norske flyplasser.

- Shopping og reising går hånd i hånd, skriver han i en e-post til Dagbladet.

Det gode tilbudet er viktig. Stende mener mange ser sitt snitt til å gjøre et godt kjøp av kosmetikk, klær, alkohol og godteri når de er på reise. Det gjelder ikke bare på flyplassene, men også når man er i utlandet, skriver han.

Rundt om i verden er taxfree ganske vanlig, men i europeisk sammenheng er Norge spesielle ved at vi fremdeles har taxfreeshopping ved ankomst, forklarer Stende.

I de fleste andre europeiske land kan de reisende bare benytte seg av taxfree-en på flyplassen de skal reise fra.

- Dette er en ordning som vi har hatt lenge som mange norske forbrukere setter pris på. Jeg vil tro at taxfree nok er en del av den totale reiseopplevelsen særlig for dem som ikke reiser så ofte, skriver han.

Lurer du på hvor mye du kan ta med deg? Med Dagbladets taxfree-kalkulator kan du enkelt regne ut hva du kan ha med deg hjem fra taxfreebutikken.

LYKKEJEGEREN: Er du en av de 27 prosentene blant taxfreekundene som kan plasseres blant lykkejegerne, er du gjerne en som kjenner at det å handle taxfreevarer er en stor del av reisen, uavhengig av om det er jobb- eller fritidsreise. Foto: LISE ÅSERUD / NTB SCANPIX
LYKKEJEGEREN: Er du en av de 27 prosentene blant taxfreekundene som kan plasseres blant lykkejegerne, er du gjerne en som kjenner at det å handle taxfreevarer er en stor del av reisen, uavhengig av om det er jobb- eller fritidsreise. Foto: LISE ÅSERUD / NTB SCANPIX Vis mer