Den beste iPhone-navigasjonen

Test: Fem navigasjonsapplikasjoner for iPhone.

MYE Å VELGE I: Utvalget er stort av navigasjonsapplikasjoner for iPhone. Foto: Geir Svardal
MYE Å VELGE I: Utvalget er stort av navigasjonsapplikasjoner for iPhone. Foto: Geir SvardalVis mer

I dag kan du få med integrerte navigasjonssystemer i bilen. Det koster gjerne både tyve og tretti tusenlapper ekstra. Dessuten koster det skjorta å oppdatere kartverkene.

Eller du kan kjøpe en dedikert navigator til å feste på frontruta. Disse har gått drastisk ned i pris de senere år, samtidig som de er blitt mye billigere og bedre.

For et par tusenlapper får du gode løsninger.

Men det har også dukket opp en tredje mulighet: Navigasjonsapplikasjoner på smarttelefoner. Disse koster alt i fra femtilappen til rundt 500 kroner. I tillegg må du kjøpe en holder med lader, noe som gjerne koster 700-800 kroner.

Det betyr at du kan ha en navigasjonsmulighet i bilen for rundt tusenlappen. Og neste gang du laster ned en applikasjon har du jo allerede en holder.

Men duger disse løsningene? Er programmer til 2-3 hundrelapper bare ræl som villeder mer enn de veileder? Og er skjermen på mobilen stor nok?

For å ta det med en gang - ja, skjermen på en Iphone er stor nok. Vi har prøvd navigasjonsappene med mobilen festet i horisontal posisjon til frontruten såvel som til dashbordet, og begge deler fungerer greit.

Testen I denne testen tar vi for oss fem løsninger for Iphone. Alle navigasjonssystemer for Iphone tilbyr en rekke ekstratjenester utover selve navigeringen.

De har en haug innstillingsmuligheter (2D/3D, stemmeguiding, Hvor er jeg nå, Hjem, Mine steder, musikkspiller, oppkobling til sosiale medier som Facebook, POIs (points of interest) etc.).

Vi kommer i begrenset grad inn på disse tingene, som selvsagt betyr en del for brukeren. Men fokuset er på navigasjonsprogrammenes primæroppgave: Navigere.

Vi ser selvsagt også på grafikk/brukergrensesnitt og hvor enkle eller klønete programmene er å bruke.

Testløypa Testløypa går fra Hjemmet-Mortensens lokaler i Gullhaugveien 1 i Nydalen i Oslo, til Oksenøyveien 10 på Fornebu i Bærum. På vei dit må jeg gjennom Granfosstunellen, og der deler veien seg i to ved utløpet - høyre felt ut på Europaveien mot Drammen, venstre mot Fornebu. Uten GPS-kontakt eller simulering fungerer ikke en navigator her.

Etterpå går turen fra Fornebu til Olav Vs gate 4, i Oslo sentrum. På vei dit kjører jeg en periode på tre- og firefelts motorvei, og så inn i et sentrumsområde med veier som delvis bare er åpne for kollektivtrafikk.

Etterpå kjører jeg tvers gjennom Oslo, opp til Gullhaugveien 1 igjen. Her står svinger, kryss og rundkjøringer i kø, og det finnes flerfoldige ruter til samme mål.

Alt i alt en strekning på drøye tre mil, med det meste som er av feller for et navigasjonsprogram.

Les også: De beste bil-appene

Dashbord blir som en smarttelefon

Fem kule ting du kan gjøre med mobilen

Oppgrader bilen via App Store

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Best i test Denne navi-appen koster 379 kroner og leverer varene. Karakter: 5/6 Produsent: IGO My Way / NNG Global Services Pris: 379 Trygg navigasjon TomTom fikk først slakt for denne navigasjonsappen. Så kom de med egen holder med forsterket GPS-mottak, og saken var biff. Karakter: 5/6 Produsent: TomTom Pris: 419 Nesten i toppen Navigons app leverer i det store og hele varene. Men et par grove navigasjonsfeil trekker ned. Karakter: 4/6 Produsent: Navigon Pris: 489 Mye bra, men for dårlig navigering Copilot har flott grafikk og er enkel i bruk. Dessverre navigerer appen for dårlig. Karakter: 3/6 Produsent: Copilote Live Nordics / ALK Technologies Pris: 139 Navi-appen du ikke skal kjøpe Denne navi-applikasjonen klarer vi ikke å ta alvorlig. Karakter: 1/6 Produsent: NAV4D / PH Informatica Pris: 139