Den beste treningen for gravide

Tren muskler og kondisjon uten fare for fosteret.

BRA FOR DEG OG FOSTERET: Skigåing er en ypperlig aktivitet under graviditeten. Foto: Crestock
BRA FOR DEG OG FOSTERET: Skigåing er en ypperlig aktivitet under graviditeten. Foto: Crestock Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Stadig flere studier konkluderer med at det er sunt å trene under graviditeten. Og nå om vinteren er det særlig én aktivitet som ifølge Helsedirektoratet er spesielt flott for deg med voksende mage: nemlig skigåing.

Henriette Øien, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, forteller at de ønsker å få frem at det ikke er noen farer forbundet med skigåing for de som har et normalt svangerskap.

- Jeg tror noen gravide kan være engstelige for å stå på langrenn fordi de er redde for å falle. Men så lenge man ikke setter utfor den bratteste og mest isete løypa med stor mage, er det ingen spesiell fare forbundet med skigåing. Du kan falle på en issvull på gaten også, sier Øien.

- Bedre enn jogging Jorunn Sundgot-Borgen, professor ved Norges idrettshøgskole, er helt enig i at langrenn er en bra graviditetsaktivitet.

- Langrenn er en ypperlig treningsform når en er gravid, og er spesielt bra når vekten øker, sier hun til BarniMagen.no.

Dette fordi skigåing gir fin avlastning på ledd, sammenlignet med for eksempel jogging, ifølge Sundgot-Borgen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer