Den beste treningen for gravide

Tren muskler og kondisjon uten fare for fosteret.

BRA FOR DEG OG FOSTERET: Skigåing er en ypperlig aktivitet under graviditeten. Foto: Crestock
BRA FOR DEG OG FOSTERET: Skigåing er en ypperlig aktivitet under graviditeten. Foto: CrestockVis mer

Stadig flere studier konkluderer med at det er sunt å trene under graviditeten. Og nå om vinteren er det særlig én aktivitet som ifølge Helsedirektoratet er spesielt flott for deg med voksende mage: nemlig skigåing.

Henriette Øien, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, forteller at de ønsker å få frem at det ikke er noen farer forbundet med skigåing for de som har et normalt svangerskap.

- Jeg tror noen gravide kan være engstelige for å stå på langrenn fordi de er redde for å falle. Men så lenge man ikke setter utfor den bratteste og mest isete løypa med stor mage, er det ingen spesiell fare forbundet med skigåing. Du kan falle på en issvull på gaten også, sier Øien.

- Bedre enn jogging Jorunn Sundgot-Borgen, professor ved Norges idrettshøgskole, er helt enig i at langrenn er en bra graviditetsaktivitet.

- Langrenn er en ypperlig treningsform når en er gravid, og er spesielt bra når vekten øker, sier hun til BarniMagen.no.

Dette fordi skigåing gir fin avlastning på ledd, sammenlignet med for eksempel jogging, ifølge Sundgot-Borgen.

I tillegg bruker du mange muskelgrupper, og du får trent styrke og kondisjon samtidig.

Best i første del Mot slutten av svangerskapet blir balansen dårligere og det er lettere å falle. Langrenn egner seg derfor best i første del av svangerskapet.

Velg rolig terreng og vurder egenferdighetene, inkludert dårligere balanse enn normalt, før du legger av sted slik at du unngår fall.

Det er også en enkel måte å komme i bedre form på, om du får opp pulsen litt.

Ikke for deg med bekkenløsning Professor Jorunn Sundgot-Borgen mener det bare er fordeler knyttet til det å gå på ski.

- En bør imidlertid være forsiktig med skøyting både i svangerskapet og i ammeperioden. Dette fordi selve skøytebevegelsen kan være provoserende i forhold til bekkenproblematikk, sier hun.

For gravide med bekkenløsning er langrenn ikke en anbefalt aktivitet.

Gravide med bekkensmerter bør prøve seg fram, for langrenn kan før til mer smerte, ifølge Helsedirektoratet.

Sundgot-Borgen tror ikke at skigåing i seg selv kan fremprovosere bekkenløsning.

- Men jeg ville ikke ha anbefalt skigåing for en som har antydning til bekkenplager, men her er det viktig å skille mellom "vondter" fordi en ikke har brukt muskulaturen, og reelle bekkenplager.

Har du bekkenplager eller lurer på om du har bekkenløsning, er det viktig med en undersøkelse av dyktig fysioterapeut, understreker Sundgot-Borgen.

Da vil du også få spesifikke øvelser som du kan gjøre i svangerskapet og i barseltiden.

Kan også dra pulk I godt oppkjørte løyper er det helt greit å dra minstemann i pulk, mener professor Sundgot-Borgen.

- Er det løs snø og mye motbakke, vil du kunne kjenne at det blir litt vel hardt i mageregionen. Det kan gi kontraksjoner i livmor, og det bør du unngå.

Det kjennes veldig ubehagelig, så de som "lytter" til kroppen og lar den begrense aktiviteten, kan la pappa ta pulken i disse tilfellene, råder hun.

Husk på at om det er kaldere enn minus 10, bør utetiden begrenses for småbarn.

Slalåm og snøbrett kan vente Men ikke alle vinteraktiviteter er like aktuelle under graviditeten. Redsel for fall gjør at mange gravide unngår å stå på slalåm og snøbrett.

- Det er ikke slik at vi sier at slalåm eller snowboard skal du ikke gjøre som gravid, men jeg har selv opplevd å bli engstelig da jeg sto slalåm i slutten av svangerskapet med førstemann. Jeg har ikke gjort det med nummer to og tre. Jeg ble rett og slett kvalm, og tror nok det i hovedsak skyldtes at jeg ble engstelig for å falle eller bli påkjørt. Nei, akkurat de aktivitetene kan vente til vinteren etter, konkluderer Sundgot-Borgen.

Les også:
Følg bekkenløsning-debatten
Tipsene som gjør skitur med barn til en positiv opplevelse
Utrente gravide bør trene
Trening gir raskere fødsel

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.