Den egentlige grunnen til å bli glad i Tesla S

Monsterskjermen som forhåpentligvis setter ny standard.

Vi ville manglet puls hvis vi sa at vi ikke ble imponert av magesuget fra de over 400 hestekreftene i Tesla S, for ikke å snakke om komforten, den nesten lydløse kjøreopplevelsen ved lavere hastigheter, og den, i våre øyne, lekre designen.

Det er en grunn til at vi var veldig fornøyd med prestasjonene til Tesla S da vi nylig testet bilen (les testen her).

Teknologihjertet vårt banket likevel ekstra raskt da vi satte oss inn bak rattet, og en sytten tommer stor skjerm - bokstavelig talt - lyste mot oss. Veldig store skjermer er ikke noe nytt i dataverden, for ikke å snakke om brede skjermer som denne, men i biler er det nytt.

Kjempeskjermen er heldigvis vertikalt orientert, en nødvendighet for at armene skal rekke over herligheten mens en kjører, og det gjør at du blant annet kan presentere en rekke typer informasjon mens du kjører, uten at det går ut over innholdet.

Treg respons på websurfing I videoen over går vi gjennom de viktigste funksjonene du finner på skjermen.

UTSIDEN ER FIN: Men det er på innsiden det virkelig blir morsomt i en Tesla S. Foto: ØIVIND IDSØ
UTSIDEN ER FIN: Men det er på innsiden det virkelig blir morsomt i en Tesla S. Foto: ØIVIND IDSØ Vis mer

Det finnes også en mindre skjerm der det analoge eller digitale instrumentpanelet tradisjonelt ville stått, en skjerm som delvis reflekterer informasjon en finner på hovedskjermen, gjerne presentert i en annen, mindre drakt, men også nødvendigheter som batteristatus, hastighet, trippteller og så videre.

Den sytten tommer store hovedskjermen er naturligvis berøringsfølsom, men de som forventer samme respons som de finner på en iPhone 5 eller Galaxy S4, blir skuffet.

For all del, det aller meste lar seg enkelt betjene med enkle fingerbevegelser eller -berøringer, men da vi skulle teste nettleseren, merket vi for alvor at dette foreløpig er teknologi på utviklingsstadiet.

Hvorvidt det er prosessoren som er for beskjeden (vi antar Tesla gjør alt de kan for å spare batteri) til å takle en fullverdig nettside vites ikke, men da vi for eksempel skulle scrolle oss ned DinSide.no ble det raskt klart at selv sirup ville gjort det bedre på denne hastighetstesten enn Tesla S-skjermen.

FULL KONTROLL: Også skjermen bak rattet gir mye informasjon samtidig, selv om den ikke kan måle seg med hovedskjermen. Foto: ØIVIND IDSØ
FULL KONTROLL: Også skjermen bak rattet gir mye informasjon samtidig, selv om den ikke kan måle seg med hovedskjermen. Foto: ØIVIND IDSØ Vis mer

I hovedsak er det likevel en fryd å betjene skjermens andre funksjoner, som for eksempel GPS-en (levert av Google Maps), radioen, musikkavspilling via smartmobil eller alt fra varmeregulering i setene og soltaket, til bagasjeluke foran og bak og klimaanlegget.

Flombelysning Kveldskjøring med normal skjermbelysning er likevel ikke fullt så behagelig. Først og fremst fordi skjermen lyser opp hele kupéen, og du føler deg som en lysfontene der du kjører forsiktig gjennom byen.

Det er naturligvis mulig å justere fra «dagsbelysning» til «kveldsbelysning» både manuelt og automatisk, og du kan på toppen av det igjen skru ned lysstyrken enda mer. Akkurat det siste tror jeg nok en del Tesla-eiere kommer til å gå for, all den tid for mye lys i kupeen fort blir slitsomt ved mørkekjøring.

Google har altså levert karttjenesten, som fungerer utmerket. Grensesnittet er betydelig enklere enn en rekke moderne skjerm-GPS-er fra andre bilprodusenter, og er eksemplarisk i sin enkelhet.

Alle (ok, nitti prosent av dem) som har funnet fram i en kart-app på en smartmobil, vil nesten umiddelbart forstå hva de skal gjøre for å komme seg fra A til B.

Kartdataene lastes så vidt vi vet ned live via bilens 3G-forbindelse, hvilket kan bli en utfordring hvis du har tenkt deg på tur til utlandet, der roamingkostnadene selv i 2013 kan bli betydelige. Enn så lenge dekker imidlertid Tesla mobilsurfe-kostnadene, men det er ingen grunn til å tro at det vil vare evig.

De fleste skjermfunksjonene som har med multimediadelen å gjøre, kan deles i to. Du kan for eksempel velge å vise GPS-kartet i fullskjermformat (kjøring med GPS har aldri vært mer behagelig), eller du kan dele det i to, og deretter for eksempel legge inn radioen under det igjen. Det er enkelt og raskt å velge seksjoner som skal brukes til todelingen.

Klimakontroll Til tross for at Tesla S selger noe voldsomt i Norge, er menyer og navigeringsspråk enn så lenge bare tilgjengelig på engelsk.

Vi liker derimot godt den ubetinget sømløse tilkoblingen av smartmobilen til Teslas indre gemakker via Bluetooth, og at bilen er utstyrt med WiFi for tilkobling til vanlig trådløsnett (der det finnes).

Det er heller ikke noe problem å justere for eksempel klimaanlegget mens en kjører (kontrollene befinner seg alltid samme sted på skjermen).

LAGRING: Det er god plass til både nettbrett og smartmobiler i det store rommet mellom midtkonsollen og hovedskjermen. Foto: ØIVIND IDSØ
LAGRING: Det er god plass til både nettbrett og smartmobiler i det store rommet mellom midtkonsollen og hovedskjermen. Foto: ØIVIND IDSØ Vis mer

Vi er likevel litt redd for at mange sjåfører kan bli så glad i trykke seg rundt på kart, mediespillere og andre menyvalg at oppmerksomheten blir halvparten så god som når du snakker i mobiltelefonen uten handsfree.

Vi håper inderlig at Teslas skjerm-eksperiment kan være en inspirasjon for andre bilprodusenter, som så langt i altfor stor grad har latt den tradisjonelle GPS-størrelsen dominere navigasjonsskjermer i bil.

Sytten tommer er riktignok å ta i litt, men i en tid der nettbrett ligger og slenger i hundretusener av hjem, og hvor folk er komfortable med 55-tommer store TV-er i stua, er det strengt tatt få grunner til å la skjermen i bilen forbli på åtte-ni tommer.

Les også:
Med denne forsikringen slipper du bonustap. For godt til å være sant?
Hvis du er redd for punktering bør du sjekke denne datoen
Denne bilen er en drømmekombinasjon for mange - les testen