Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Den er fortsatt gigantisk

Med superlavt forbruk og stor plass går den rett i klinsj med Volvo XC90.

STASJONSVOGN/SUV: Q7 fortsetter med sitt eget SUV-konsept som er mer crossover-aktig. Nykommeren er mer renskåren, med en fremtredende sekskantet grill. Den blir en direkte konkurrent til blant annet nye Volvo XC90. Foto: AUDI
STASJONSVOGN/SUV: Q7 fortsetter med sitt eget SUV-konsept som er mer crossover-aktig. Nykommeren er mer renskåren, med en fremtredende sekskantet grill. Den blir en direkte konkurrent til blant annet nye Volvo XC90. Foto: AUDI Vis mer

Dinside Så var katta ute av sekken! For ikke lenge siden kunne vi vise dere bilder av denne bilen, i sort utførelse og med litt maskering. Men nå er nye Audi Q7 offisiell og den overrasker ingen med sin formgivning og design.

Det fremgår dermed med all tydelighet at Audi ikke er helt klare med sin fornyede designretning som vi kunne vise dere for en tid tilbake. Dette er svært klassisk Audi.

Helt ny Ikke desto mindre dreier det seg om en helt ny modell og en betydelig mer moderne bil enn den den erstatter. Den skal være mer brukervennlig, selvsagt oppkoblet, og med en mengde sikkerhets- og assistansesystemer tilgjengelige.

Audi A6 fornyes

HELT NY: Audi Q7 II har et helt nytt chassis og et karosseri i nye og lettere materialer. Etterhvert kommer en Audi Q7 e-tron quattro med et forbruk oppgitt til 0,17 liter per mil og en rekkevidde på bare strøm på opptil 56 kilometer. Foto: AUDI
HELT NY: Audi Q7 II har et helt nytt chassis og et karosseri i nye og lettere materialer. Etterhvert kommer en Audi Q7 e-tron quattro med et forbruk oppgitt til 0,17 liter per mil og en rekkevidde på bare strøm på opptil 56 kilometer. Foto: AUDI Vis mer

Bilen er en anelse kortere enn forgjengeren, men det er fortsatt en svær luksusbil vi har med å gjøre. Den er over fem meter - nærmere bestemt 505 centimeter lang, hele 197 centimeter bred og den har en akselavstand på 299 centimeter. Audi lover at den skal være romsligere enn forgjengeren, noe vi håper for utgående Q7 hadde rett og slett en temmelig begredelig plassutnyttelse.

Les vår sammenligningstest mellom forrige Q7, Mercedes ML og Land Rover Discovery!

Forbruk ned til 0,17 liter på mila I første omgang lanseres kun to motoriseringer, én bensin og én diesel. Begge er V6-motorer med tre liter slagvolum.

Etterhvert vil det også komme en mer økonomisk dieselversjon og en ladbar hybridvariant. Den ladbare skal klare seg med 0,17 liter diesel per mil og ha en rekkevidde på bare strøm på opptil 56 kilometer. Det forekommer oss at Audi her har villet overgå Volvo og den kommende ladbare XC90 T8.

MER BRUKERVENNLIG:  Klare linjer og færre knapperog brytere preger det moderne Q7-interiøret. Den får også mer intuitiv talestyring. Det skal for eksempel være nok å spørre navigasjonen muntlig: -Hvor kan jeg fylle drivstoff i nærheten? Foto: AUDI
MER BRUKERVENNLIG: Klare linjer og færre knapperog brytere preger det moderne Q7-interiøret. Den får også mer intuitiv talestyring. Det skal for eksempel være nok å spørre navigasjonen muntlig: -Hvor kan jeg fylle drivstoff i nærheten? Foto: AUDI Vis mer

Motorene man kan velge mellom fra start er altså en 3.0 TDI (diesel) på 272 hestekrefter og 600 newtonmeter og en 3.0 TFSI (bensin) på 333 hester og 440 newtonmeter. TDI-modellen veier 1.995 kilo, TFSI veier 1.970. Vektreduksjonen er altså merkbar fra over 2,3 tonn tidligere.

Det skal komme en rimeligere versjon av TDI-utgaven etterhvert, med 218 hestekrefter.

Begge versjonene er raskere enn forgjengerne samtidig som forbruket er ned med henholdsvis 23 og 28 prosent. 3.0 TDI skal gjøre 0 til 100 på bare 6,3 sekunder, mens normert forbruk bare er 0,57 liter per mil. TFSI-versjonen er litt kjappere med 6,1 sekunder fra 0 til 100.

Talestyring Selvsagt kommer Audi Q7 med alt det nyeste i informasjons- og underholdningssystemer, den mest avanserte talestyringen og, ifølge Audi, den mest mulig intuitive og brukervennlige betjeningen. WiFi og oppkoblingsmuligheter er en selvfølge og generelt vil nok ekstrautstyrslisten sette nye rekorder for merket.

BEDRE PLASS: Audi Q7 II skal ha merkbart bedre innvendig plass enn forgjengeren. Bilen er fortsatt den rene mastodonten på over fem lengdemeter, men den er hele 325 kilo lettere enn forgjengeren. Forbruket er nå offisielt nede i 0,57 liter per mil for den mest økonomiske versjonen. Foto: AUDI
BEDRE PLASS: Audi Q7 II skal ha merkbart bedre innvendig plass enn forgjengeren. Bilen er fortsatt den rene mastodonten på over fem lengdemeter, men den er hele 325 kilo lettere enn forgjengeren. Forbruket er nå offisielt nede i 0,57 liter per mil for den mest økonomiske versjonen. Foto: AUDI Vis mer

I tillegg til bedre plass i kabinen er seteradene fleksible i lengderetningen og bagasjerommet forbedret. Fra minimum 295 liter i 7-seters konfigurasjon oppgis volumet til hele 890 liter som 5-seter.

Vi kommer selvsagt tilbake med flere detaljer ved lansering av nye Q7!