Den er hard, bråkete, og slipper for et godt ord

Den er billig, og du kommer til å elske den!

(Dagbladet): Hva får du dersom du visper sammen bakhjulsdrift, 200 hester og 1180 kilo med ymse materialer?

Helsikes mye moro!

GT86 kaller Toyota bilen, og tidligere kollega Andreas Handeland testet den under lanseringen i Barcelona.

Nå er den på norsk jord, og Dagbladet har nok en gang nøklene til Toyotas retur til moro-avdelingen.

Sladdemester Drifting-stjernen Fredrik Aasbø har akkurat rukket å skru sammen sin GT86, som er noe modifisert fra standard.

Se serien om Fredrik Aasbø; Rånern fra Ski.

Fredrik har 700 hester, men de 200 som sitter i originalen holder lenge for oss som ikke har gudegitte kjøreferdigheter.

I alle fall på vanlig vei.

Føler du deg litt ekstra modig, har god plass rundt deg, og et snev av fornuft, kan du koble ut «anti-alt-som-er».

Da våkner bakhjulene virkelig til liv, og du skal være forsiktig med høyrepedalen i en duggvåt rundkjøring, ellers ender du fort med snuten i motsatt retning.

MORSOMT STED: Du koser deg glugg ihjel bak dette rattet. Foto: ANDREAS HANDELAND
MORSOMT STED: Du koser deg glugg ihjel bak dette rattet. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Får du dreisen på det er det ustyrtelig moro å kjøre litt på grensen av veigrepet. Toyota har nemlig ikke laget denne bilen for å kjøre raskest mulig rundt en bane.

De har laget den for å ha det morsomst mulig.

Morsommere enn dette blir det nok ikke

Automatkasse Testbilen var utstyrt med en sekstrinns automatkasse. Og uten å kverne for mye om dette med sportsbiler og manuelt gir;

Dette er en enkel bil, for enkel moro, og den fortjener en enkel og grei manuell kasse.

Ikke en ny komfortstandard Den er hard og støyete. På motorveien hører du knapt stereoanlegget over hjul og vindstøy, og den har bakseter som må være en spøk fra Toyota-ingeniørenes side.

Du kjenner det i ryggraden om du kjører over en småstein, og ørepropper burde vært standardutstyr.

Spesielt ettersom den må ligge høyt i turtall om du skal utnytte effekten.

Dreimoment har den så og si ikke. 205 newtonmeter er 35 mindre enn du får i en 160 hesters Golf 1,4 TSI.

Klampen i bånn i sjettegir i 80 km/t i Oslo, og du når 90 når du passerer Drammen.

Og hva så? Du kommer ikke til å bry deg. Skru av stereoen, slå av anti-det-ene-og-andre, og kjør den beste svingete veien du kjenner til.

Du kommer til å smile fra øre til øre - garantert.