BLIKKFANG: De nye modellene kommer i et stort utvalg av farger, og noen varianter vil utvilsomt vekke oppsikt langs veien, dersom man ønsker det. Vespa Sprint er relativt liten og hendig. Foto: VESPA
BLIKKFANG: De nye modellene kommer i et stort utvalg av farger, og noen varianter vil utvilsomt vekke oppsikt langs veien, dersom man ønsker det. Vespa Sprint er relativt liten og hendig. Foto: VESPAVis mer

Den har beholdt nesten alle trekkene fra 60-tallet

Vespa lanserer tre ny-gamle helter.

Dinside Helt siden starten i 1946 har Vespa vært et stilikon verden over. Rene linjer og ekstrem sans for finesse og detaljer, har ganske enkelt gjort Vespaen til en kultfigur på to hjul.

Hvem har ikke drømt om å kruse gjennom Romas gater på en gammel klassiker?

Da den kom i etterkrigsårene, ble den på mange måter symbolet på det unge, frie mennesket.

Scootere er i tillegg glimrende til bybruk, da de er små, letthåndterlige, og har lavt forbruk. Selv om det har skjedd mye på teknologifronten, har Vespa beholdt sitt samme stilrene og klassiske design, og nå relanseres tre nye, gamle helter.

Vespa Primavera Den gamle Vespa Primavera så dagens lys i 1968 og var en kjempesuksess på 60- og 70-tallet. Den nye Primaveraen har beholdt nesten alle sine tradisjonelle trekk, og kommer i tre varianter:

50, 125 og 150 cc

Dermed kan den være passende for alle Vespa-elskende individer, uansett kjørbar alder. I tillegg kan man velge mellom seks forskjellige farger.

TIDLØS: Nye 946 på bildet. Foto: VESPA
TIDLØS: Nye 946 på bildet. Foto: VESPA Vis mer

Pris: Fra 25.990 kroner.

Sprint "Small body" Sprint ble lansert på starten av 60 tallet og var kjent som "Vespa Small body". Det er en liten og hendig scooter som nok passer best for de litt yngre vesperne, med motoralternativene 50 og 125 cc.

Motoren på den nye Sprinten er helt ny, og det er den første "Small body" Vespaen som er utstyrt med 12 tommers aluminiumsfelger, noe som gir den et mer sporty preg. I tillegg kan man velge mellom fem farger.

Pris: Fra 26.990 kroner.

946 - historisk nykommer Ikke bare gjenbruk. Det nye flaggskipet har fått betegnelsen 946, og er ifølge selskapet deres tolkning av nåtiden.

Motoren er på 125cc. Også her kan du velge mellom flere ulike fargevalg.

Pris: 84.990 kroner (125 cc)

PRIMAVERA: Den nye Primaveraen er en reinkarnasjon av en av varianter fra 60 - og 70-tallets.  Foto: VESPA
PRIMAVERA: Den nye Primaveraen er en reinkarnasjon av en av varianter fra 60 - og 70-tallets. Foto: VESPA Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.