TØFF: Endelig en elbil som tør å skille seg ut. Det liker vi. Foto: KIA
TØFF: Endelig en elbil som tør å skille seg ut. Det liker vi. Foto: KIAVis mer

Den kuleste elbilen hittil?

Kia Soul EV skiller seg definitivt ut.

• Flere bilsaker på db.no/bil

Dinside.no: Vi var blant de få som visste på forhånd hvordan den så ut, men for å få lov til å prøvekjøre den måtte vi love å vente med å røpe det til den offisielle lanseringen fant sted.

Etter å ha vært med på vintertest av Kia Soul EV i sprengkalde Nord-Sverige kunne vi bekrefte at den tåler norsk vinter.

Men det er altså først nå vi kan dele våre inntrykk av bilen, der designen i hovedsak er kjent fra før, da det meste er som på Kia Soul med forbrenningsmotor.

Men noe forskjell er det: For eksempel den lukkede «grillen» og strømuttaket foran. Det siste er faktisk ganske så smart i daglig bruk, fordi du her bare kan kjøre bilen helt inntil ladestedet.

Designen på Kia Soul skiller seg for øvrig klart ut sammenlignet med de fleste andre kompaktbilene i klassen, og eksempler ser du i bildeserien.

Kommer til høsten Soul EV er Kias første elektriske bil for eksportmarkedet, og skal etter planen lanseres i tredje kvartal. Soul EV er motorisert med en 81,4 kw elektrisk motor (tilsvarer 111 hestekrefter), og oppgitt rekkevidde blir opp mot 200 kilometer.

TØFFING: Kia Soul EV skiller seg definitivt ut. Foto: KIA
FELG: Skal gi mindre luftmotstand. Foto: KIA
TØFFING: Kia Soul EV skiller seg definitivt ut. Foto: KIA
SMART: Strømuttaket er her i fronten av bilen. Foto: KIA
Hurtigladerkontakt. Foto: KIA
FUNKSJONELT: Også interiøret har annerledes design, men det gir føreren den informasjonen hun trenger på en grei og oversiktlig måte. Foto: KIA
FRONTLYKT: Med LED-signatur. Foto: KIA
BAKLYKT: Med eget design. Foto: KIA
ELEKTRISK: Ingen tvil om at dette er en elbil. Foto: KIA
TØFFING: Kia Soul EV skiller seg definitivt ut. Foto: KIA

To ladeporter i front gjør det enkelt å lade både med 240V og CHAdeMo hurtiglader, sistnevnte vil ha ladetid på cirka 25 minutter opp til 80 prosent.

Batteripakken, som er en 360-volts litiumion polymer-pakke, består av 96 celler. Den er plassert under gulvet og stjeler ikke plass fra kupéen. For å maksimere effektivitet og rekkevidde kan man velge ulike kjøremodus; «Drive» eller «Brake» i Eco-modus «Off» eller «On», hvor «Brake» i Ecomodus «On» regenererer mest energi.

Som seg hør og bør for en moderne elbil er Soul EV utstyrt med en virtuell motorlyd under 40 km/t og ved rygging.

Dette selvsagt med tanke på fotgjengernes sikkerhet, da en elbil nesten ikke høres ved lave hastigheter.

Effektivt varmeapparat Standard utstyr på Soul EV inkluderer navigasjon, ryggekamera, Bluetooth®4 håndfri-system, elektriske vinduer, elektrisk justerbart førersete, fartsholder, 6.6 kilowatts lader og et spesielt såkalt HVAC system som trekker minimalt med energi. Dette systemet testet vi i Sverige, og kan skrive under på at det er effektivt. Det gir raskt varm kupé om vinteren.

Blant annet benyttes varmepumpe og - om man ønsker det - individuell styring av varme bare mot fører. Den kalles «Driver only»-funksjonen, og stenger luftstrøm til passasjersiden. Man kan også tidsinnstille forhåndsoppvarming av bilen mens den lader.

Mye informasjon tilgjengelig Soul EV får også en spesialversjon av Kias infotainment-system.

Den gir informasjon som er nyttig for føreren om rekkevidde, batteristatus og nærliggende ladestasjoner. Via en app kan man stille ladetid og oppvarming av bilen, og for første gang kan man også laste ned app-er til berøringsskjermen i bilen.

Informasjonsansvarlig hos Kia i Norge, Mette Simonsen Sauge, kan fortelle at Kia Soul kommer til Norge til høsten, og at den vil bli «konkurransedyktig priset». Noe tall kan hun imidlertid ikke gi per i dag.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Flere bilnyheter får du her:
Billigere uoriginale ladekabler til elbil?
Nå forsvinner Oslos største gratisparkering for elbiler
Nordmenn får hevet elbil-kjøpene sine