Den ladbare Mitsubishi Outlander er en genistrek

Og et meget godt SUV-kjøp. Blir den Årets bil?

DinSide.no: Bokstavene PHEV står ganske enkelt for Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Dette er altså en ladbar hybrid og elbil i ett, og etter å ha prøvd den meget spesielle SUV-en er vi ganske enkelt imponert.

Elektrifiseres Outlander-hybriden er beviset på veivalget Mitsubishi tok for noen år siden, der de tok sikte på at 20 prosent av bilene fra merket skal være elbiler og hybrider om ikke lenge. Målet var riktignok 2013, så noen forsinkelser har det vært, men det forbigår vi i stillhet ...

Den gode nyheten er at Outlander PHEV er en hybrid av den mest avanserte, ladbare typen.

Det vil si at den også kan brukes som elbil på grunn av sin rekkevidde på strøm som er nesten like lang som på hybrider av typen elbil med rekkeviddeforlenger, som for eksempel Opel Ampera / Chevrolet Volt. Den har i tillegg firehjulsdrift.

Mitsubishi imponerer Siden vi allerede har testet den nye generasjonen Outlander med vanlig drivstoff, var det naturlig nok hybridbiten vi fokuserte på under verdenslanseringen på Lillestrøm.

Vil du ha mer informasjonen om bilens interiør og generelle egenskaper, henviser vi altså til denne saken.

Det første vi legger merke til, er at hybriden har så å si like god innvendig plass som en standard Outlander. Det vil si at den er riktig så romslig. Ulempen er at hybriden bare leveres som 5-seter. Trenger man en tredje seterad, må man altså vende seg mot bensin- eller dieselvariantene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Uansett - om vi kalte Toyota Prius Plug-in Hybrid «genial» da vi testet den, kan vi trygt si tre år seinere at Outlander PHEV utgjør ytterligere et klart skritt framover.

Nesten maken Designmessig er det bare små forskjeller på «vanlig» og hybrid Outlander. De mest synlige er den noe annerledes grillen med krom-spiler, LED-lysene bak og selvfølgelig PHEV-logoene på siden og bak. Men det er selvsagt langt fra det viktigste.

Lavt forbruk Det viktigste kan sammenfattes i to tall: 0,19 og 0,58. Det første er blandet forbruk etter EU-normene. Det andre tallet er forbruket hvis man starter med tom batteripakke.

Vi fikk prøvd bilen tilstrekkelig til å konstatere at det er mulig å kjøre bilen med meget hyggelige forbrukstall uansett.

En konsekvens av dette er at CO2-utslippet er begrenset til 44 gram per kilometer. Dette gir seg hyggelig utslag på avgiftsberegningen,  rundt 120 000 kroner spares inn på den kontoen.

Godt kjøp Selv om det selvsagt fortsatt er ganske mye penger det er snakk om, får du altså en (nivå Intense) til 435 000 kroner (veiledende pris levert Drammen). Bilen er godt utstyrt, sikker og romslig, har lavt forbruk, avansert firehjulsdrift og gode ytelser (202 hestekrefter viser seg å gi den tunge bilen tilstrekkelig god framdriftskapasitet). Med i pakken er også antikollisjonssystemene - autobrems, adaptiv fartsholder og vinglevarsler.

Plusser man på til 460 000 kroner, får man navigasjonssystem med større skjerm, skinninteriør og 710 watts Rockford Fosgate-lydanlegg i tillegg. (Nivå Instyle +).

Avansert hybrid-system Men nå til selve hjertet av bilen: Den hybride drivlinjen. Tre motorer har Outlander PHEV - to foran og én bak. Bensinmotoren er standard Mitsubishi-vare: fire sylindre i rekke, 2,0 liter, 121 hestekrefter og et dreiemoment på 190 newtonmeter. Den fremre elektromotoren yter 82 hester og har et dreiemoment på 137 newtonmeter, den bakre likeledes 82 hestekrefter, men mer trekkraft med 195 newtonmeter.

Tilstrekkelige ytelser Husk at du ikke kan legge sammen disse tallene for å få systemets totale ytelse: Hvor mye de tre motorene yter, er nemlig variabelt i forskjellige turtallsregister. Total systemytelse er likevel oppgitt til 202 hestekrefter.

Dreiemoment er variabelt, men vi opplevde trekkraften som jevnt sterk og god fra start. Den tross alt temmelig tunge SUV-en (1810 kilo egenvekt), akselererer fra 0 til 100 på 11 sekunder. Toppfart er moderate 170 kilometer i timen, men hvem trenger egentlig mer?

EV, serie og parallell Under vår prøvekjøring hadde vi energiflytskjemaet framme på informasjonsskjermen og kunne konstatere den sømløse endringen mellom de forskjellige drivkildene etter behov - i hovedsak: Elbil (EV), Seriehybrid og parallell hybrid. I EV-kjøremodus drives bilen med bare elektrisk kraft. Toppfart som ren elbil er 120 kilometer i timen.

Elbil-modus kan imidlertid ikke framtvinges ved bruk av egen knapp, noe blant annet Toyotas alternativ kan.

Mitsubishi Outlander PHEV: Endelig en ladbar hybrid som imponerer. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
Mitsubishi Outlander PHEV: Utseendemessig må man jobbe i Mitsubishi for å skille hybriden og de rene drivstoffmodellene. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
Mitsubishi Outlander PHEV: Endelig en ladbar hybrid som imponerer. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
Mitsubishi Outlander PHEV: Hold orden på bilen via smartmobil-app Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
Mitsubishi Outlander PHEV: Ekstra informasjon for hybrideierne. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
Mitsubishi Outlander PHEV: Endelig en ladbar hybrid som imponerer. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
Mitsubishi Outlander PHEV: Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
Mitsubishi Outlander PHEV: Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
Mitsubishi Outlander PHEV: Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
Mitsubishi Outlander PHEV: Diskré logo som vitner om at dette er en hybrid. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
Mitsubishi Outlander PHEV: Innvendig detalj. Foto: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO

Ved seriehybrid kjøring drives bilen i hovedsak framover av de to elmotorene, mens bensinmotoren tjener som generator og lader batteripakken. Den bistår imidlertid med kraft til drivhjulene ved kraftig akselerasjon eller bratt stigning. Som parallell hybrid er det bensinmotoren som hovedsakelig driver forhjulene, og lader batteriene. Den får assistanse av elmotorene ved behov.

Det er systemet selv som velger mellom de ulike innstillingene, etter kjørestil og batterinivå. Med egne knapper ved skiftespaken kan man også velge å framtvinge lading av batteriene med bensinmotoren - da vil forbruket øke - eller å spare på batterikapasiteten for å ha EV-kapasitet til seinere.

Sekstrinns motorbrems Girkasse har ikke Outlander PHEV i klassisk forstand - her snakker vi om en elektronisk styrt trinnløs kraftoverføring. Denne styres via en skiftespak av joystick-type der girspaken vanligvis sitter. Posisjonene er D for rett fram, N for nøytral og R for revers, samt B for «brake». Sistnevnte posisjon styrer den regenerative bremsekraften - for øvrig et system som muliggjør svært lav slitasje på bremsene. Den har seks nivåer, som kan velges enten med spaken eller med hendler bak rattet. I og med den kraftige retardasjonen denne motorbremsen forårsaker, aktiveres bremselysene for å varsle bakenforliggende trafikk.

Batteri Batteripakken som forsyner de to elektromotorene med energi, er på vanlig vis i ladbare biler satt sammen av moduler inneholdende litiumion-celler, altså batterier av en lignende type de man finner i mobiltelefoner og bærbare PC-er. Batteripakken er plassert i forsterket innkapsling under gulvet på bilen. Batteriene har en kapasitet på 12 kWt og kan hurtiglades med CHAdeMO-standard lader (80 prosent på 30 minutter).

Standard lading med den medfølgende ladekabelen med kontrollboks tar 5,5 timer til fulladet på 10 ampère kurs fra vanlig stikkontakt. Med fulladet batteripakke skal man teoretisk kunne tilbakelegge 52 kilometer i ren elbil-modus. Vi regner med at fire mil er mer realistisk, og mindre i kaldt vær.

Gjennomtenkt For øvrig vil alltid bensinmotoren igangsettes når varmeapparatet benyttes, eller hvis det er lite bensin på tanken og det ikke har vært tanket på lenge - dette for å hindre skader i motoren grunnet gammelt drivstoff.

Selvsagt kan smarttelefonen benyttes som fjernkontroll for å styre lading fra avstand. App-en kan lastes ned gratis og viser også blant annet batterinivå, gjenværende ladetid og en hel del andre funksjoner.

Avansert firehjulsdrift Mitsubishi Outlander PHEV er den første ladbare hybrid-SUV og den har firehjulsdrift som standard. Det er elmotorene foran og bak som sørger for denne og avansert elektronikk gir et system som skal være nær opp til det vi finner på kruttønna Mitsubishi Evolution. S-AWC (Super-All Wheel Control) heter det, og regulerer kraftfordelingen kontinuerlig for best mulig stabilitet og kjøreegenskaper. Vi fikk ikke virkelig satt systemet på prøve i tørt vær og bar vei, så det får vi ta en nærmere titt på under mer vinterlige forhold.

Konklusjon Med denne ladbare hybriden er Mitsubishi igjen i forkant av utviklingen. Den utgjør en etappe på veien mot generell utbredelse av lav-utslippsmobilitet.

Samtidig er det en alldagsdugelig, nyttig familiebil med gode ytelser og god plass. Den kan også trekke tilhenger, noe som er viktig for mange her i landet.

Nye Mitsubishi Outlander PHEV kommer i salg i Norge i januar. Importøren regner med å kunne selge 2000 eksemplarer av den i løpet av det første året, og det tror vi de har gode sjanser til å klare.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide.

Sjekk også ut følgende saker:
Volvos ladbare diesel-hybrid V60 D6 AWD
Volvo XC90: Like trygg etter 11 år