TYPISK NORSK: Svært mange av de utenlandske turistene som besøker Norge, kommer på grunn av naturen. Innovasjon Norge ønsker å intensivere markedsføringen av landet som noe mer enn et natureldorado. Foto: Tormod Brenna
TYPISK NORSK: Svært mange av de utenlandske turistene som besøker Norge, kommer på grunn av naturen. Innovasjon Norge ønsker å intensivere markedsføringen av landet som noe mer enn et natureldorado. Foto: Tormod BrennaVis mer

Norges-ferie:

Den norske turistboomen flater ut. Nå jaktes det på de «riktige» turistene

For første gang på flere år flater veksten i turiststrømmen til Norge ut. Innovasjon innrømmer at de må bli smartere for å lokke de «riktige» turistene til landet framover.

(Dagbladet): - Vi ønsker masse turisme, men ikke masseturisme, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm. De tre siste årene har stadig flere, både nordmenn og utlendinger, valgt Norge som ferieland. Men i 2017 flatet tendensen ut.

DIREKTØR: Bente Bratland Holm. Foto: NTB Scanpix
DIREKTØR: Bente Bratland Holm. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Nullveksten skyldes hovedsakelig at tallet på antall nordmenn som ferierer i hjemlandet har sluttet å stige. Norske turister utgjør 75 prosent av turistmassen, og da hjelper det lite at det er registrert en liten oppgang på utenlandske turister, der amerikanske og kinesiske turister øker med henholdsvis 32 og 20 prosent.

Store investeringer

De gode tidene de siste årene har gjort at flere reiselivsbedrifter har valgt å investere for framtida. Blant annet er det planlagt 9400 nye hotellrom de neste åra. Det kan bli en utfordring å betjene de investeringene uten videre vekst.

- Vi må jobbe smartere for å selge hele Norge hele året, sier Bente Bratland Holm.

- Norge er et sesongbasert reisemål med en stor topp i sommermånedene. Vi må bli smartere til å markedsføre oss som et attraktivt reisemål året rundt, sier hun, og vil også ha de «riktige» turistene.

Gjerne amerikanere og kinesere som kommer litt utenfor hovedsesongen, bruker godt med penger og blir lenge.

- Vi må bli flinkere til å markedsføre at Norge har mer enn natur å by på, sier reiselivsdirektøren.

Bruker Harry og Meghan

For å gjøre det, kommer Innovasjon Norge til å bli flinkere til å bruke sosiale medier for å nå nye segmenter av potensielle turister.

BLIR AMBASSADØRER: Innovasjon Norge ønsker å utnytte pris Harry og Meghans planlagte Norgesbesøk til å markedsføre landet som turistmål. Foto: NTB Scanpix
BLIR AMBASSADØRER: Innovasjon Norge ønsker å utnytte pris Harry og Meghans planlagte Norgesbesøk til å markedsføre landet som turistmål. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Den dag i dag angrer jeg på at vi ikke var klare og kastet oss rundt da Norge ble kåret til verdens lykkeligste land i fjor vår. Kåringen skapte masse engasjement rundt omrking, og Norge var i verdensnyhetene. Vi skal bli flinkere til å utnytte slike begivenheter. Ikke minst bør vi gjøre noe når prins Harry tar med seg sin forlovede Meghan til Nord-Norge, sier Bratland Holm.

Kan bli trangt

Og det blir mer satsing på å skape flere opplevelser, flere arrangement, flere kongresser, og flere skiturister på vinteren.

- Du snakker om «riktige» turister. Hva mener du?

- All vekst er ikke nødvendigvis riktig vekst. I Lofoten og på Preikestolen kan det bli vel trangt i høysesongen. Det skaper slitasje og slik masseturisme skal vi ikke bestrebe. Men vi skal bestrebe masse turisme, i hele Norge, gjennom hele året, sier Bente Bratland Holm.