USA-LANSERT: USA er første nasjon ut for elektrisk B-Klasse. Vi forventer ikke å se den her i landet før til neste år. Foto: MERCEDES BENZ
USA-LANSERT: USA er første nasjon ut for elektrisk B-Klasse. Vi forventer ikke å se den her i landet før til neste år. Foto: MERCEDES BENZVis mer

Den nye Mercedesen har Tesla-motor

B-klasse i strupen på VW e-Golf og BMW i3.

Mens BMW har valgt en helt ny måte å bygge bil på, velger Mercedes mer tradisjonelt med sin elbilsatsing.

Les mer om BMW i3 og i8.

Vi har allerede sett millionærenes leketøy SLS AMG Electric Drive. Den baseres på en eksisterende bil, men til tross for avgiftsfritak, vrimler det ikke av dem i Norge. Prisen på 2 850 000 kroner kan ha noe med det å gjøre...

NAKEN: B-klasse ble konstruert for å svelge en elektrisk løsning. Derfor er bagasjerom og sitteplass like bra som i en vanlig B-klasse. Foto: MERCEDES BENZ
NAKEN: B-klasse ble konstruert for å svelge en elektrisk løsning. Derfor er bagasjerom og sitteplass like bra som i en vanlig B-klasse. Foto: MERCEDES BENZ Vis mer

Da kommer vi nok til å se desto flere av B-klasse Electric Drive. Den skal først og fremst krige mot femseterne VW e-Golf og Nissan Leaf, men Mercedes ønsker naturligvis også å slå erkefiende BMW i3.

Bilen blir lansert i USA i disse dager. Den norske importøren har ingen informasjon utover den som per i dag finnes på nettet, men har fått antydet at bilen kommer til Norge i begynnelsen av 2015.

I USA har de markert i3 som hovedkonkurrent, og B-klasse Electric Drive prises tett opp til denne, 41 450 dollar. Det vil i så fall si en pris under 300 000 kroner i Norge også.

LOGISK: I stedet for turteller, har du forbruksmåler der du ser hvor mye du bruker eller lader. Foto: MERCEDES BENZ
LOGISK: I stedet for turteller, har du forbruksmåler der du ser hvor mye du bruker eller lader. Foto: MERCEDES BENZ Vis mer

Så godt liker vi vanlig B-klasse.

Tesla-motor Daimler har eierinteresser i Tesla, og det er nettopp disse som har utviklet den elektriske motoren i bilen. Den yter mer enn det som ble annonsert i fjor, nemlig 177 hestekrefter, og dreiemomentet oppgis til 340 newtonmeter. Dreiemomentet er selvsagt tilgjengelig fra første omdreining, og bilen vil, som de fleste elbiler, være kvikk ut av lyskryssene.

Mercedes lover at ferden til 100 kilometer i timen skal klares på raske 7,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 160 kilometer i timen.

Her ser du oversikten over ALLE elbilene i Norge.

Det mest spennende er likevel rekkevidden, som skal være 20 mil. Noe lengre enn de argeste konkurrentene altså.

LITE NYTT: Alle som kjører forhjulsdrevne Mercedeser vil kjenne seg igjen i B-klasse Electric Drive. Foto: MERCEDES BENZ
LITE NYTT: Alle som kjører forhjulsdrevne Mercedeser vil kjenne seg igjen i B-klasse Electric Drive. Foto: MERCEDES BENZ Vis mer

Kraften besørges av lithium-ion-batterier og befinner seg i gulvet. B-klassen som ble lansert i 2011, ble opprinnelig designet også for elektrisk drift. Batteripakken har derfor ikke redusert plassen for passasjerer og bagasje.

B-klasse Electric Drive får kollisjonssystemet Collision Prevent Assist med adaptiv bremseassistent (autobrems) som standard, sammen med blant annet blindsonevarsler, filskiftevarsler og parkeringshjelp.

Mercedes Benz Electric Drive:
Effekt: 177 hk
Dreiemoment: 340 Nm
0-100 km/t: Under 7,9 sekunder
Toppfart: 160 km/t
Rekkevidde: 20 mil
Ladetid: 10 mil rekkevidde på 1,5 time ved 400V (ECE standard)

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.