HØY TRIVSELSFAKTOR: Med litt snadder fra ekstrautstyrslista får du en perfekt ergonomisk sittestilling, luksus og de rette teknologiske godbitene å leke deg med. Regn med et sted mellom 100 000 og 150 000 kroner ekstra for en «greit» utstyrt A6 Allroad. Foto: ANDREAS HANDELAND
HØY TRIVSELSFAKTOR: Med litt snadder fra ekstrautstyrslista får du en perfekt ergonomisk sittestilling, luksus og de rette teknologiske godbitene å leke deg med. Regn med et sted mellom 100 000 og 150 000 kroner ekstra for en «greit» utstyrt A6 Allroad. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

«Den perfekte bilen for norske forhold» er tilbake

Skal bli Norges mest solgte luksusbil med kombinasjonen vi kjøpere elsker.

(Dagbladet): Audi A6 Allroad har siden den så dagens lys i 1999 vært en drømmebil for mange nordmenn, og det er ingen grunn til at den nye utgaven ikke skal bli det samme.

Kombinasjonen av et røft utseende, litt ekstra bakkeklaring, sterke motorer og luksus appellerer til norske kjøpere. Faktisk har den norske Audi-importøren et mål om å selge 500 nye A6 Allroad til neste år.

Det vil i så fall gjøre bilen, som Audi sier vil ha en snittpris på 850 000-870 000 kroner «ferdig utstyrt», til Norges mest solgte luksusbil.

Og nettopp luksus byr Allroad på i solide porsjoner - dersom du er villig til å bla opp nok kløver fra lommene.

Blir fort kostbar A6 Allroad er litt som Kinderegget som oppfyller mange ønsker på en gang.

Den har bakkeklaring og 4x4-egenskaper på SUV-nivå, plassen og de praktiske egenskapene stasjonsvogna byr på, samt det elegante utseendet til en premiumbil.

I SITT RETTE ELEMENT: Med litt ekstra bakkeklaring er Allroad bedre på dårlige hytteveier enn vanlige A6. Men noen utpreget terrengbil er den ikke. Foto: ANDREAS HANDELAND
I SITT RETTE ELEMENT: Med litt ekstra bakkeklaring er Allroad bedre på dårlige hytteveier enn vanlige A6. Men noen utpreget terrengbil er den ikke. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Prismessig er den rimeligere enn sin forgjenger, siden innstegsmotoren på tre liter og 204 hestekrefter er vesentlig sterkere enn 2,7-literen i forrige modell.

Likevel er det ytterst få av oss som kan realisere familiebildrømmen. Startprisen på 713 400 kroner inkluderer riktignok sofistikert utstyr som justerbar luftfjæring, automatisk dobbeltkløtsj-girkasse og 18-tommers aluminiumsfelger.

Men for å utstyre en Allroad slik at den oppfattes som velutstyrt, og som sørger for at den blir grei å selge på bruktmarkedet etter noen år, må du bla opp vesentlig mer.

- Vi regner med at en gjennomsnittlig Audi A6 Allroad vil koste et sted mellom 850 000 og 870 000 kroner ferdig utstyrt, sier Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi.

Det betyr et prispåslag på 130 000-160 000 kroner for utstyr. Eksempler på ting som hever standarden, er LED-lykter, adaptiv cruisecontrol, servolukking av dører, navigasjonssystem, 19- eller 20-tommers felger, nightvision og Bang & Olufsen-stereo.

En bil for alle forhold Men når det negative rundt totalprisen er sagt - Audi A6 Allroad er en fantastisk bil.

BILEN FOR DEG SOM...: ...har mye penger - men som ikke nødvendigvis vil vise det. Foto: ANDREAS HANDELAND
BILEN FOR DEG SOM...: ...har mye penger - men som ikke nødvendigvis vil vise det. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Jeg er fristet til å hente opp alle de klisjéfylte utrykkene som «ligger som limt til veien», «går som et uvær» og «behagelig som fløyel», men skal heller fortelle hva som er så bra.

Den justerbare luftfjæringen har de fem innstillingene «lift», «allroad», «comfort», «efficiency» og «dynamic». Det er lett å merke forskjell i bilens oppførsel mellom de ulike programmene, og det finnes virkelig noe for enhver smak - og veistandard.

«Lift» er et rent offroadprogram som fungerer i hastigheter inntil 35 km/t, der framkommelighet og ingenting annet er formålet. Vi kjørte stort sett på svingete landeveier på vår testkjøring, der «comfort» er å foretrekke.

Ved å plassere bryteren i «auto» tilpasser bilen selv innstillingene etter kjøremønster og underlag.

«Individual» lar deg programmere inn flere kriterier selv, som hvor dynamisk styrefølelsen skal være, stivheten på understellet, motorkarakteristikken og girkassas arbeidsmønster. Snadder!

VELUTSTYRT: Testbilen har glimrende seter, men mangler «vesentlige» elementer som elektronisk setejustering og ryggekamera - til tross for at den har tilleggsutstyr for rundt 150 000 kroner montert. Foto: ANDREAS HANDELAND
VELUTSTYRT: Testbilen har glimrende seter, men mangler «vesentlige» elementer som elektronisk setejustering og ryggekamera - til tross for at den har tilleggsutstyr for rundt 150 000 kroner montert. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Alt dette gjør det lett å stille inn A6 Allroad akkurat slik man vil ha den. Enten som en superkomfortabel langturskamerat, nesten-SUV  eller som en nokså sporty premiumbil som tar tøffe svingkombinasjoner uten å nøle.

Lekkerbisken Den første utgaven av Audi Allroad var beintøff. Store plastskjermer over hjulbuene, krommede detaljer på støtfangerne og ekstra bakkeklaring skapte et «nå kommer jeg og tar deg»-image uten at det ble brautende.

Den neste utgaven kom i 2006. Der var det røffe utseendet tonet noe ned, og det eksklusive vektlagt høyere.

Nykommeren følger i forgjengerens spor; den ser svært så elegant ut, uten at du hadde yppet med den i en trang bakgate av den grunn.

Sterk Motoren er som sagt en treliters dieselsekser som er tilgjengelig i flere effektversjoner. Vår nedtrimmede 204-hester vil bli den mest vanlige, og den er sterk nok til at de andre alternativene på mange måter er overflødige i motorprogrammet.

Med 450 Nm tilgjengelig fra 1250 omdreininger er det aldri mangel på kraft. Heller et solid overskudd som gjør at den 1930 kilo tunge Allroaden passerer 100 km/t på 7,5 sekunder. Det stopper ikke før ved 223 km/t.

På blandet kjøring skal den klare seg med 0,61 liter på mila, og det tallet er nokså likt også i 245-hestersutgaven av samme motor.

313-hesteren med biturbo og 650 Nm gjør spurten til 100 km/t unna på 5,6 sekunder, men klarer seg ifølge Audi med 0,67 liter på mila.

Det eneste bensinalternativet er også en sekssylindret motor. Den er kompressormatet og yter 310 hester, og vil neppe bli noen volummodell her til lands.

Og medaljens bakside er...? Det er ikke lett å finne noe å ta A6 Allroad på. Konseptet er skreddersydd for norske kjøreforhold, familiære plassforhold og ikke minst et image som aktiv familiefar eller mor.

Det koster å være kar, og det gjelder i høyeste grad for en A6 Allroad. Prispåslaget i forhold til en «vanlig» A6 er ikke større enn at standard luftfjæringen i Allroad nesten veier opp. Dessuten tillater Allroad tyngre tilhenger på inntil 2500 kilo på slep.

Som alltid er det alt snadderet som kreves, og som du selvsagt ønsker i din Allroad, som koster skjorta. Men slik er det også i BMW, Mercedes, Jaguar og de andre «snobbebilene».

Likevel tør jeg påstå at Allroad er en så god og praktisk bil at det er en gåte at enkelte fortsatt kjøper seg en Q7 eller lignende.

ROMSLIG: Audi A6 Allroad er en stor bil. Det nyter inntil tre voksne baksetepassasjerer godt av. Foto: ANDREAS HANDELAND
ROMSLIG: Audi A6 Allroad er en stor bil. Det nyter inntil tre voksne baksetepassasjerer godt av. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer
ANONYM HEKK: Der fronten har en glansende grill som ser påkostet ut, er hekken på A6 Allroad nokså nøytral. Foto: ANDREAS HANDELAND
ANONYM HEKK: Der fronten har en glansende grill som ser påkostet ut, er hekken på A6 Allroad nokså nøytral. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer