PÅ OSLOTUR:  Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten, viser stolt fram hurtigruteskipet MS Trollfjord til hovedstadsfolket under reiselivsmessen i januar. Folk fra hele Østlandet strømmet til for å gå om bord og få en smakebit av hurtigruteopplevelsene. Foto: KIRSTEN BUZZI
PÅ OSLOTUR: Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten, viser stolt fram hurtigruteskipet MS Trollfjord til hovedstadsfolket under reiselivsmessen i januar. Folk fra hele Østlandet strømmet til for å gå om bord og få en smakebit av hurtigruteopplevelsene. Foto: KIRSTEN BUZZIVis mer

- Den transsibirske jernbane er det nærmeste du kommer Hurtigruten

Konsernsjef Daniel Skjeldam har snudd skipene riktig vei.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): - Mange snakker om hva vi skal leve av når oljen tar slutt. Svaret går på to bein og har kamera rundt halsen, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten og kåret til «Årets toppleder» i norsk reiseliv.

I løpet av de to åra Skjeldam har sittet ved roret i Hurtigruten, har han snudd skipene som går i rutefart langs norskekysten.

Underskudd er blitt til overskudd. Hovedkontoret er flyttet fra Narvik til Tromsø. Og så har han kastet scampien over bord.

Samtidig som han fikk prisen som «Årets toppleder», vant Hurtigruten prisen for «Årets ferjerederi». De prestisjetunge prisene ble tildelt på Grand Travel Award, reiselivsbransjens egen prisutdeling. 

Teamwork Daniel Skjeldam tar det som en anerkjennelse av det arbeidet alle som jobber i Hurtigruten har gjort sammen, på sjø og på land.

- Ingenting er mer motiverende enn å se direkte resultater av den innsats man legger ned, sier han.

- At vi mottar prisen midt i en omstilling viser at vi opprettholder den høye kvaliteten. Nettopp det er nøkkelen til å lykkes, mener Skjeldam.

LOKAL MENY: Tidligere sto blant annet scampi fra Sørøst-Asia på menyen på hurtigruteskipene. Nå er maten basert på lokale råvarer fra hele kysten. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
LOKAL MENY: Tidligere sto blant annet scampi fra Sørøst-Asia på menyen på hurtigruteskipene. Nå er maten basert på lokale råvarer fra hele kysten. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI Vis mer

Hurtigruten er blitt et nytt produkt, som de sier i reisebransjen.

Ut med scampi Og så var det scampiene, da.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere sto blant annet scampi fra Sørøst-Asia på menyen på hurtigruteskipene.

- Det er meningsløst på et hurtigruteskip, det har vi kastet over bord og erstattet med god norsk mat, sier Daniel Skjeldam.

Kystmaten Nå er maten på hurtigruteskipene basert på lokale råvarer fra hele kysten.
 
Hundrevis av lokale matleverandører ble kontaktet til det nye konseptet «Norway's Coastal Kitchen».

Lokalmat-guru og Dagbladets matskribent, Andreas Viestad, samarbeider med Hurtigruten om nye lokalmatmenyer fire ganger i året; høst, vinter, sommer og vår.

Hurtigruteturistene elsker det. Mat med smak og en god historie; Norges kyst.

Maten på et hurtigruteskip er kjempeviktig, mener Skjeldam, som er vokst opp i et av Norges beste spiskammer, Trøndelag.
 
- Uten mat og drikke, trives turistene ikke.

Enestående Men Hurtigruten skal aldri bli noe cruiseskip, understreker konsernsjefen.

- Hurtigruten er en unik kombinasjon av lokaltransport, frakt av post og gods, gode reiseopplevelser, og har seilt langs norskekysten siden 1893, sier Skjeldam.

Den tradisjonen skal beholdes.
 
- Det finnes ikke noe liknende i hele verden. Den transsibirske jernbane er det nærmeste du kommer, fortsetter han.

Kvalitetsturisme Det er dette turistene kommer for å oppleve.

Folk som er lei av strender og storbyer strømmer til opplevelser utenom det vanlige, i Antarktis og Norge eller i Sahara for den saks skyld.

- Nå er det mer populært blant britiske cruiseturister å besøke Skandinavia enn Karibia, forteller en stadig like entusiastisk Skjeldam.

Han vet at turistene er villige til å betale for slike opplevelser.

Nye eiere - Nå er dere kjøpt opp av et utenlandsk investeringsselskap og har fått nye eiere. Hvordan ser du på det?

- Positivt! Det betyr at det er noen som ser Hurtigruten som en mulighet og har kapasitet til å investere, svarer Daniel Skjeldam.
 
Det betyr enda flere «gjester», som Skjeldam kaller alle som tar en tur med Hurtigruten. Ikke turister.

-  Det blir flere produkter, som man sier i reisebransjen. Aka flere opplevelser - om bord på skipene og ikke minst på land. Nå kan vi satse ytterligere, fortsetter han.

Aktiv I dag er det aktiv turisme som gjelder for gjestene på Hurtigruten. Gå i land på et av Hurtigrutens 34 stopp, se Norge fra en fjelltopp, en hundeslede, eller en rib-båt.

- Skipet er den trygge basen for gjestene, men det er opplevelsene utenfor skipet som står i sentrum. Nye eiere vil bety flere arbeidsplasser langs norskekysten, sier Skjeldam.

- Men hva med arbeidsplassene om bord? 

- Her blir alt som før, forsikrer den travle konsernsjefen som startet opp på korttidskontrakt i Norwegian, og sluttet som kommersiell direktør i flyselskapet ti år seinere for å gjøre Hurtigruten til en ny norsk reiselivssuksess.