Den usannsynlige stien henger 100 meter over elva Guadalhorce i bunnen av kløfta

Caminito del Rey er ikke lenger «verdens farligste fottur».

• Flere reisesaker på db.no/reise.

CAMINITO DEL REY (Magasinet Reiselyst): Desfiladero del los Gaitanes likner mest av alt et smug mellom to skyskrapere.

Fjellveggene i canyonen er flere hundre meter høye, og loddrette. Og midt oppi dem går Caminito del Rey.

Den usannsynlige stien henger 80 til 100 meter over bunnen av kløfta og elva Guadalhorce.

Ordet «henger» er ment bokstavelig. Under deg har du stort sett luft, i tillegg til restene av den gamle Caminito del Rey.

Verdens farligste Den sto ferdig i 1905, og ble bygd som anleggsvei for to kraftverk i gjelet.

I 1921 gikk Spanias kong Alfonso XIII den for å åpne demningen. Dermed fikk murhylla navnet sitt, Caminito del Rey, kongens sti.

MØRK START: Her starter fotturen hvis du går Caminito del Rey nordfra. Først må du gjennom en mørk tunnel på et par hundre meters lengde, der eneste lyskilde er åpningen i hver ende. Ta med lommelykt, eller godta at det blir en famlende start. Foto: GJERMUND GLESNES
HISTORISKE MINNER: Hele veien langs caminitoen er rester etter den opprinnelige murstien beholdt. Tross alt regnes den over 100 år gamle stien som et kulturminne - og en ingeniørbragd. Foto: GJERMUND GLESNES
SIKKERHETEN FØRST: I årevis har Caminito del Rey blitt kalt «verdens farligste fottur». Nå er den imidlertid sikret etter alle kunstens regler. Men du må likevel ta på hjelm. Begrunnelsen er at ingen kan garantere at det ikke løsner en stein over hodet ditt. Foto: GJERMUND GLESNES
HEFTIGE DIMENSJONER: Voksne menn blir bittesmå når de ses på avstand i fjellveggene langs canyonen Desfiladero del los Gaitanes. Akkurat her, nærmest El Chorro, ble 50 meter av den gamle stien fjernet helt i 2000 for å hindre folk fra å gå den farlige stien. Foto: GJERMUND GLESNES
DRAMATISK UTSIKT: Du bør ikke begi deg ut på Caminito del Rey med fullt minnekort på kameraet. Motiver som dette dukker nemlig opp rundt annenhver sving: En ensom vandrer som spaserer over tynn luft i en stupbratt fjellside. Foto: GJERMUND GLESNES
HENGENDE STI: I likhet med den opprinnelige murhylla er den nye plankegangen lagt utenpå fjellet. Noe annet hadde vært umulig, så bratt er det. Men med én meters bredde er den langt bredere - og tryggere - enn restene etter den 110 år gamle stien. Foto: GJERMUND GLESNES
BRO BRO BRILLE: Skal du se ned eller ikke? Den nye hengebrua 100 meter over juvet er laget av metallgitter som gjør den gjennomsiktig. Entreprenøren anser akkurat dette partiet som det aller vanskeligste på hele utbyggingen. Foto: GJERMUND GLESNES
FØLTE SEG TRYGG: I 11 måneder hadde Alicia Torres Caminito del Rey som arbeidsplass, da hun var produksjonssjef under nybyggingen. Hun bedyrer at hun aldri syntes det var skummelt; arbeiderne var til enhver tid sikret med klatresele. Foto: GJERMUND GLESNES
HEFTIG AVSLUTNING: En bro som passerer kløfta 100 meter over elva under, venter like før slutt hvis du går turen fra nord til sør. Foto: GJERMUND GLESNES

Seinere ble den et kjent turistmål en snau time nordvest for Málaga. Men uten vedlikehold smuldret den høythengende murhylla bort litt etter litt, og store gliper åpnet seg.

I 1999 og 2000 omkom fem mennesker her. Da fikk myndighetene nok.

De fjernet de siste 50 meterne av stien og gjorde det forbudt å gå den - med hele 6000 euro - 51 000 kroner - i bot for dem som likevel tok sjansen.

Det var det mange som gjorde. Caminitoen hadde tross alt fått et rykte som «verdens farligste fottur», og den fortsatte å kreve sine ofre.

Helt trygg Nå er det historie. 28. mars åpnet den i helt ny form. Begge de farlige delene - til sammen 2,9 kilometer hvor livet ditt hvilte på en én meter bred, porøs murhylle - har fått en ny plankegang som er grundig festet til fjellet.

- Nå er den trygg. Helt trygg. Men det vil være noen som ikke vil like seg, sier arkitekten som har tegnet den, Luis Machuca Santa-Cruz.

Han forteller at anleggsarbeiderne brukte klatreseler og sikret seg som klatrere ville ha gjort. Alt for at folk igjen skal kunne oppleve den fantastiske naturen i gjelet.

HEFTIGE DIMENSJONER: Voksne menn blir bittesmå når de ses på avstand i fjellveggene langs canyonen Desfiladero del los Gaitanes. Akkurat her, nærmest El Chorro, ble 50 meter av den gamle stien fjernet helt i 2000 for å hindre folk fra å gå den farlige stien. Foto: GJERMUND GLESNES
HEFTIGE DIMENSJONER: Voksne menn blir bittesmå når de ses på avstand i fjellveggene langs canyonen Desfiladero del los Gaitanes. Akkurat her, nærmest El Chorro, ble 50 meter av den gamle stien fjernet helt i 2000 for å hindre folk fra å gå den farlige stien. Foto: GJERMUND GLESNES Vis mer

- Noen av stedene føles det som å gå i en gotisk katedral. Du føler virkelig at du er inne i fjellet, slik som du er inne i en kirke, sier han.

Også på den nye stien hviler livet ditt på en én meter bred hylle utenpå fjellet. Men den er trygg, og har gjerder av solide stålvaiere.

Dermed har det blitt lettere å nyte den storslagne naturen. Nå må du tross alt ikke oppleve den gjennom et tykt lag av adrenalin og dødsangst.

Én pilot var villig - Den opprinnelige stien ble laget av folk som jobbet på seilskip. Dermed var de vant til å henge i masta, forteller Francisco Vázquez, sjefingeniøren i selskapet som utførte restaureringen, Sando.

- Mange menn døde, men vi vet ikke hvor mange. I datidas Spania ble ikke sånt tatt så nøye, legger han til.

Vázquez mener at hengebrua nær den søndre enden, hvor stien krysser kløfta rundt 100 meter over bunnen, er det vanskeligste firmaet hans noensinne har gjort.

Den aller største utfordringen var likevel noe annet: Å finne noen som var villige til å frakte materialene inn i den trange sjakta.

- Vindkastene her er voldsomme. Så det var bare én helikopterpilot på hele Den iberiske halvøya som var villig til å gjøre jobben. Men vi fant ham. På fire dager fløy han inn 600 tonn materialer og vi fikk laget stien, sier han.

Full til juni Den nye Caminito del Rey har en begrensning på 600 turister pr. dag - 50 hver halve time.

Foreløpig ser det ut til at den kvoten vil bli fylt til siste plass. Stien er allerede fulltegnet helt fram til juni. Det til tross for at den offisielle hjemmesiden råder folk til å vente.

Siden verken parkeringsplasser eller atkomstveien er ferdig, blir jo logistikken litt vanskelig. Pjotr Drozdz i det polske utendørsmagasinet Gory tror at stien vil forbli en suksess, også etter at nyhetens interesse har lagt seg.

- Nå er det en tur for alle. Den er ikke ekstremsport lenger, men du kan nyte landskapet.

HEFTIG AVSLUTNING: En bro som passerer kløfta 100 meter over elva under, venter like før slutt hvis du går turen fra nord til sør. Foto: GJERMUND GLESNES
HEFTIG AVSLUTNING: En bro som passerer kløfta 100 meter over elva under, venter like før slutt hvis du går turen fra nord til sør. Foto: GJERMUND GLESNES Vis mer