Den viktigste elbilen?

Derfor kan Toyotas elbil bli viktigere enn Tesla.

UT PÅ TUR: Smilet lyver ikke, dette er en utrolig morsom bil å kjøre.  Foto: ESPEN OLSEN
UT PÅ TUR: Smilet lyver ikke, dette er en utrolig morsom bil å kjøre. Foto: ESPEN OLSEN Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dinside Toyota er verdens største bilprodusent, og de har i motsetning til oss nordmenn ingen tro på vanlige elbiler. Derimot har de tenkt ut et helt annet konsept, som kan gjøre elbil til det mest relevante bilvalget i fremtidens bybilde.

I Frankrike har Toyota inngått et samarbeid med byen Grenoble, Metroen, det franske elselskapet EDF og deres partner Sodetrel og bildelingsoperatøren Cite lib, for prosjektet «Cite lib by Ha:mo».

Det handler om et prøveprosjekt hvor 70 Toyota-elbiler vil være tilgjengelig for små byturer ved hjelp av 27 ladestasjoner installert av Sodetrel. Totalt blir det 120 ladepunkter og 41 for andre plug-in kjøretøy.

Slik fungerer det Så hvordan fungerer det? Hva er poenget med det hele? La oss ta utgangspunkt i den typiske pendleren som sitter på toget på vei inn til byen. Han eller hun er med på bildelingstjenesten som Cite Lib har, og kan dermed laste ned en app på smart-telefonen eller på PC-en, hvor man kan se hvor de ulike elbilene står plassert, og hvor mye strøm det er på dem.

i-ROAD ble avduket allerede i i 2013.

Så kan man gå av toget, spasere bort til elbilen, og kjøre til et annet punkt av byen, hvor man parkerer elbilen ved en ny ladestasjon. Man trenger ikke å levere elbilen tilbake hvor man startet, og man blir belastet for selve tiden man kjørte bilen. Gjeldende priser er tre euro for det første kvarteret, deretter to euro opp til en halvtime, en euro ekstra opp til 45 minutter og en euro ekstra opp til en time. Det vil si sy euro totalt for en times kjøring. To timers kjøring koster elleve euro og fire timer 19 euro.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer