Den viktigste Mercedesen på mange år

Skal sette ny standard for mellomklasse-luksus.

DinSide Mercedes er klare med helt ny mellomklasse-luksus. I og med at de i år lanserte sedanen CLA, lå det i kortene at nyeste generasjon C-klasse måtte posisjoneres noe høyere opp på luksusskalaen enn forgjengeren.

Dagens Mercedes C-klasse har vært den viktigste modellen for Mercedes-Benz og er blitt solgt i 2,4 millioner eksemplarer siden lanseringen i 2007.

Nye C-klasse har på den ene siden en noe mer konservativ design enn den forhjulsdrevne CLA, som vi testkjørte i vår.

Designen bekrefter likevel tendensen Mercedes har vist at de er inne på: De satser på å fjerne seg fra det litt «gubbete» imaget merket har slitt med.

Eksempelvis er Mercedes C-klasse den eneste bilen i segmentet som har solgt bedre som sedan enn som stasjonsvogn, mens BMW 3- serie og i enda større grad Audi A4 selges i overvekt som stasjonsvogn. Vår test av dagens Mercedes C-klasse etter 2011-oppgraderingen kan du lese her.

Forbedret effektivitet Selv om Mercedes har arbeidet med å lage en mer luksuriøs og bedre utstyrt C-klasse, skal den også være hyggeligere med miljøet og mer effektiv i drift.

Eksempelvis kan bilen skilte med lav luftmotstand - Cd-verdien på 0,24 (Versjonen C 220 BlueTec Eco), imponerer. (CLA skryter for sin del på seg helt ned til rekordartede 0,22).

Større, men lettere Viktigste grep har likevel vært å kutte i massen. 100 kilo lettere skal nykommeren ha blitt. Dette er i tråd med tendensen i markedet.

SLIK BLE DEN: Splitternye Mercedes C-klasse, her representert ved Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, i "diamantsølv metallic", interiør i sort og tranebærrødt (sic!) skinn. Foto: Daimler
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES
Nye Mercedes C-klasse. Foto: MERCEDES

Likevel er den blitt større og det er særlig akselavstanden som har vokst:

Med 284 centimeter tyder denne på god innvendig plassutnyttelse. Samtidig er nye C-klasse blitt noe lengre - men med sine 468,6 centimeter er den bare litt lengre enn CLA.

Vi regner imidlertid med at den har merkbart bedre innvendig plass, å dømme etter design og spesielt de kortere overhengene.

Store på sikkerhet Som en slags mindre versjon av Mercedes S-klasse, skal C-klassen by på maksimalt med avanserte sikkerhetssystemer, og fra pressemeldingen sakser vi følgende:

Attention Assist: Bilen merker om sjåføren blir trøtt, og varsler om at det er på tide med en pause (standardutstyr). • Adaptive Break Assist og Collision Prevention Assist: Bilen oppdager farer i veibanen, for eksempel at bilen foran bråbremser, og bidrar til riktig bremsetrykk. Om sjåføren ikke reagerer raskt nok, bremser bilen selv. Systemet er aktivt fra 7 km/t til hele 200 km/t (standardutstyr). • Distronic Plus med Steering Assist og integrert Stop&Go Pilot: Adaptiv cruisecontrol som virker fra 0 til 200 km/t. Ved kø kan bilen følge bilen foran og delvis svinge selv. • BAS Plus Brake Assist System med PRE SAFE: Bilen kan gjenkjenne kryssende trafikk, fotgjengere og biler som står stille, og bremse på egen hånd dersom sjåføren ikke reagerer raskt nok. • Enhanced Active Lane Keeping Assist: Systemet hjelper bilen å holde seg i veibanen, også der veimerkingen er dårlig. • Active Parking Assist: Bilen lukeparkerer på egen hånd. • 360 graders kamera: Ryggekamera som gir et fugleperspektiv og dermed bedre oversikt. • Traffic Sign Assist med Wrong Way Alert: Bilen gjenkjenner skilter langs veien, inkludert innkjøring forbudt-skilter. • Adaptive Highbeam Assist: Adaptiv LED-lyktsystem som gjør det mulig å kjøre med fjernlysene på hele tida: Bilen blender selv ned for bilen foran og møtende trafikk. • Automatisk barnesetedeteksjon i fremre passasjersete. Airbagen skrus automatisk av om man setter inn et barnesete. • Flere nye kollisjonsputer, blant annet til sjåførens knær.
Først med tre motorer Bilen lanseres med tre motoriseringer i denne omgang. De heter C 180, C 200 og C 220 BlueTec.

Nye C-Klasse sedan kommer i mars 2014. Stasjonsvogna og C 250 4Matic kommer først i september 2014.

De norske prisene er ennå ikke klare, men importøren estimerer at de skal få solgt 1500 biler i løpet av 2014.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Den viktigste Mercedesen på mange år

Les også:
Her er helt nye Mercedes S-klasse