EIER: - Nye BMW 1-serie virker meget solid og er min favoritt i Årets Bil 2012, men jeg er ikke kjempebegeistret for den nye frontdesignen, sier Monica Blauenfeldt, som selv eier en BMW 116i som hun er svært fornøyd med: - Jeg liker alt ved den bilen. Den ser bra ut og er super å kjøre. Men jeg kunne kanskje ønske meg litt større motor. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
EIER: - Nye BMW 1-serie virker meget solid og er min favoritt i Årets Bil 2012, men jeg er ikke kjempebegeistret for den nye frontdesignen, sier Monica Blauenfeldt, som selv eier en BMW 116i som hun er svært fornøyd med: - Jeg liker alt ved den bilen. Den ser bra ut og er super å kjøre. Men jeg kunne kanskje ønske meg litt større motor. Foto: Egil Nordlien, HM FotoVis mer

- Den virker solid, og er min klare favoritt til å vinne

«Årets Bil 2012» mer spennende enn noen gang. Her er de siste finalistene.


Kompaktbilklassen er den største i Norge. Nesten hver tredje solgte bil hører hjemme her, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

- Det er ikke så rart. Dette er bilklassen der mange vil mene at de får mest for pengene, sier biljournalist Terje Bjørnsen, som kanskje er den som har testet flest biler i Norge de siste 25 årene.

- Bilene har tilstrekkelig med plass, er gode å kjøre og har de seinere årene fått utstyr en for bare få år siden måtte opp i luksusbilklassen for å få.

Av bilene vi her presenterer, hører BMW 1-serie, Mercedes B-klasse og Volkswagen Golf kabriolet på hver sin måte til den øvre delen av kompaktklassen. Ford Focus representerer de folkelige kompaktbilene, mens Toyota Verso-S er litt av alt: Kort som en småbil, høy som en flerbruksbil, i pris som en rimelig kompaktbil.

BMW 1-serie «Den beste bilen i klassen», konkluderte testlaget med etter å ha testet BMW 116d. 1-serien har vokst litt, noe som best merkes innvendig. Teknologien er ny, blant annet har motorene totrinnsturbo som gir mer kraft og lavere forbruk.

Det aller beste ved 1-serie er fortsatt kjøreegenskapene, med kjapp respons og presis styring. Til standardutstyret hører en knapp i midtkonsollen som lar deg velge om bilen skal være komfortabel, sportslig eller spare på drivstoffet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra-prisen for billigste utgave er kanskje ikke så ille, men med litt utstyr blir den fort dyr.

KJØREMESTEREN: Også den nye BMW 1-serie har kjøreegenskapene som sin aller sterkeste side. samtidig er den blitt mer voksen hva komfort og plass angår. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
KJØREMESTEREN: Også den nye BMW 1-serie har kjøreegenskapene som sin aller sterkeste side. samtidig er den blitt mer voksen hva komfort og plass angår. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

Pris fra 279 900 kroner.

Toyota Verso-S Mest mulig plass på minst mulig areal, det er stikkordet for Toyota Verso-S. Den er under 4 meter lang, men kan likevel romme både en liten familie og bagasjen deres.

Verso-S representerer en liten underklasse for småbiler med flerbruksbilegenskaper, som større setefleksibilitet og ekstra høyde. Konkurrenter er biler som Opel Meriva og Hyundai ix20.

Med hjulene plassert i hvert sitt hjørne byr Verso-S på for biltypen fine kjøreegenskaper. Den er lettkjørt på alle måter - for eksempel er sikten god i alle retninger. Fås med 1,3-liters bensinmotor eller 1,4-liters diesel.

Pris fra 204 400 kroner.

Ford Focus Om BMW 1-serie er best blant de jålete kompaktbilene, kan Focus gjøre krav på samme tittel blant de mer folkelige merkene. Ford Focus mestrer spagaten mellom spenstige kjøreegenskaper og god komfort, og kommer med 1,6-litersmotoren med passende ytelser (snart kommer den dessuten med knøttsmå én-liters bensinmotorer med turbo).

Bilen kan fås med temmelig omfattende sikkerhetspakker til rimelige priser - et gode fra tida Volvo var et selskap i Ford-sfæren.

FLERBRUKSSMÅTASS: Den vesle Toyotaen byr på mye plass på minst mulig areal. Foto: Petter Handeland
FLERBRUKSSMÅTASS: Den vesle Toyotaen byr på mye plass på minst mulig areal. Foto: Petter Handeland Vis mer

I Norge selges Focus som kombikupé og stasjonsvogn. Sistnevnte vil være stor nok for mange kjernefamilier.

Pris fra 209 200 kroner. 

Volkswagen Golf Cabriolet Takløse gleder uten store ulemper - slik lød testdommen for VW Golf Cabriolet 1,2 TSI. Den kjører som en vanlig Golf (og det er et godt skussmål), fås med mange av de samme motorene, har overraskende god plass i kupeen (men bare for fire) og byr på god komfort.

Som vanlig for VW-produkter er instrumenteringen logisk, og for sjåføren er ergonomien god.

Stofftaket kan åpnes i inntil 30 km/t, og prosessen tar kun ti sekunder. Som alltid stjeler takløsningen av bagasjeplassen, som er på kun 250 liter. Den takløse Golfen er en rimelig kabriolet, men likevel en dyr Golf.

Pris fra 311 950 kroner.

Mercedes B-klasse Nye Mercedes B-klasse er lavere og lengre enn forgjengeren. Særlig imponerer bakseteplassen, og krysser du for «Easy-Vario-Plus» på ekstrautstyrslista, får du ekstra god setefleksibilitet. Legger du ned seteryggene, er B-klasse klar for Ikea-besøk.

KLARER SPAGATEN: Ford Focus har både gode kjøregenskaper og fin komfort. Som stasjonsvogn er den også stor nok til en familie på fire. Foto: Terje Bjørnsen
KLARER SPAGATEN: Ford Focus har både gode kjøregenskaper og fin komfort. Som stasjonsvogn er den også stor nok til en familie på fire. Foto: Terje Bjørnsen Vis mer

En prøvekjøring forteller oss at fjæringskomforten er svært god, og Mercedes har lagt stor vekt på sikkerhet. Et radarbasert system som registrerer fare for kollisjon og advarer sjåføren, er standard - i likhet med automatisk bremsehjelp og et system som følger med på om sjåføren viser tegn til å være trøtt.

Versjonen B 180 CDI med 109 hk er antatt bestselger.

Pris fra 299 900 kroner.

Les også :
Dette er de beste bruktbilene med 4x4
Dette er de mest populære SUV-ene
Test av vinterdekk 2011 2012

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

GOLF ER GOLF: Også når den kommer i kabrioletformer. Her får du muligheten til å fjerne taket til relativt lav pris. Foto: Egil Nordlien, HM FOTO
GOLF ER GOLF: Også når den kommer i kabrioletformer. Her får du muligheten til å fjerne taket til relativt lav pris. Foto: Egil Nordlien, HM FOTO Vis mer
KOMFORT OG SIKKERHET: Den nye Mercedes B-klasse har radarbasert kollisjonsvarsling som standard. God komfort og praktiske seteløsninger har den også. Foto: Mercedes-Benz
KOMFORT OG SIKKERHET: Den nye Mercedes B-klasse har radarbasert kollisjonsvarsling som standard. God komfort og praktiske seteløsninger har den også. Foto: Mercedes-Benz Vis mer