NYBIL-KUPP: Glem alle fordommer du måtte ha mot koreanske biler. Rio er helt uten karnevaltendenser. Den er designet av en tidligere Audi-designer, prisen er særdeles hyggelig, forbruket lavt og utstyrsnivået høyt. Legg til sju års garanti, og du har en meget konkurransedyktig pakke. Foto: Petter Handeland
NYBIL-KUPP: Glem alle fordommer du måtte ha mot koreanske biler. Rio er helt uten karnevaltendenser. Den er designet av en tidligere Audi-designer, prisen er særdeles hyggelig, forbruket lavt og utstyrsnivået høyt. Legg til sju års garanti, og du har en meget konkurransedyktig pakke. Foto: Petter HandelandVis mer

Denne bilen er et kupp!

Billig, velutstyrt, sikker og bruker minimalt med drivstoff.

Kia satser offensivt med nye modeller og overrasker oftere og oftere på plussiden. Både med spenstig design og moderne teknikk.

Kia Rio er et godt eksempel på en ny, frisk modell fra den koreanske produsenten.

Bak en skarp design gjemmer det seg en spennende liten dieselmotor. 1,1-literen har tre sylindre og yter 75 hk.

SNILL: På veien oppfører Kia Rio 1,1 CRDi seg pent og sikkert. Foto: Petter Handeland
SNILL: På veien oppfører Kia Rio 1,1 CRDi seg pent og sikkert. Foto: Petter Handeland Vis mer

Med bra utstyrsnivå og en pris som starter under 170 000 kroner, er Kia Rio en svært interessant utfordrer blant de store småbilene.

Kjøreegenskaper: 4 Kia Rio kjører i første rekke trygt og forutsigbart. Den har en snill understyringstendens der fronten skyver over forhjulene og fungerer som en tidlig varsling til føreren om at det går vel fort.

Dermed kjennes ikke Rio spesielt sportslig ut, men du har grei kontakt med underlaget. Styringen virker behagelig; den balanserer fint mellom presis respons og myk demping mot ujevnheter.

Motor: 5 Den lille dieselmotoren skilter med fin, lett gange. Med et lyst lydbilde og uten sjenerende vibrasjoner er den en kultivert sak.

75 hk ved 4000 o/m og et dreiemoment på 170 Nm ved 2750 o/m tyder på at den må kjøres på høye turtall for å yte sitt beste. I praksis trekker den godt fra ca. 1500 o/m med en jevn og fin gassrespons.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til å være en liten diesel er den overraskende lettkjørt, uten behov for millimeterpresis bruk av gass og clutch ved igangsetting.

Ytelser: 3 Opp til 80 km/t er Kia Rio 1,1 CRDi kjapp. Motoren gir nok krefter til at du holder følge på små fartsendringer på lande- og motorvei.

Testresultatene viser imidlertid at følelsen er bedre enn realiteten, i alle fall når det skal akselereres over større fartsområder.

Fra 60-100 km/t bruker Kia Rio 1,1 CRDi 9,7 sekunder og fra 80-120 km/t går det hele 14,6 sekunder. Det betyr at Rio er blant den langsommere halvdelen av småbiler vi har testet de siste par årene.

Sammenlignet med Kia Rio 1,2 med 85 hk bensinmotor er dieselmodellen litt sterkere på høye gir, men taper noe i ren spurtstyrke.

Eksteriør: 5 Kia har fått mye skryt for en stilren, moderne og samtidig karakteristisk design på sine nye modeller. Etter at mannen bak første generasjon Audi TT, Peter Schreyer, kom til firmaet i 2006, er det ikke vanskelig å se forbedringene.

Vi synes Kia Rio skiller seg flott ut blant de store småbilene. Den har en markant front og en profil som klarer å skjule at bilen er relativt høy i forhold til lengden.

Hekken er trukket høyt opp med liten bakrute, noe som gir den en småfrekk avslutning.

Interiør: 5 Sammenlignet med typiske konkurrenter som VW Polo og Toyota Yaris, gjør Kia Rio et solid inntrykk når det kommer til innvendig plass.

KVALITETSFØLELSE: Dashbord og førermiljø holder en høy standard opp mot småbilfavoritter som VW Polo og Toyota Yaris.  Foto: Petter Handeland
KVALITETSFØLELSE: Dashbord og førermiljø holder en høy standard opp mot småbilfavoritter som VW Polo og Toyota Yaris. Foto: Petter Handeland Vis mer

Spesielt beinplassen i baksetet byr på noen centimeter ekstra. Det kommer godt med når voksne skal på plass både foran og bak.

Med tilstrekkelig bredde og takhøyde blir Kia Rio dermed en av de rommeligste bilene i denne prisklassen. Bagasjerom på 288-923 liter føyer seg pent inn i klassestandarden.

Den innvendige kvalitetsfølelsen ligger på samme nivå som anerkjente europeiske og japanske konkurrenter.

Komfort: 4 Kia har valgt å gi understellet på Rio en relativt myk karakter. Det gjør at bilen er smidig og behagelig over smådumper og tverrskjøter i bykjøring.

Vi kjørte bilen i en periode med mye telehiv og ødelagt asfalt, noe den også sluker forbløffende godt unna.

Med relativt små piggfri vinterdekk i dimensjon 185/65-15 er støynivået på 69 dBA i 100 km/t akseptabelt i forhold til de naturlige konkurrentene.

Relativ flate og konturløse forseter trekker ned komfortinntrykket. Det går greit en time eller to, men for lengre turer skulle vi ha ønsket oss en utforming og justeringsmuligheter som tar bedre vare på lår- og korsryggstøtte.

Sikkerhet: 5 Kia Rio er testet hos EuroNCAP med godt resultat. I likhet med de fleste andre moderne biler får den fem av fem stjerner i totalkarakter, men også delkarakterene er bra: 91 % for beskyttelse av voksne og 84 % for barn. Like imponerende er ikke 46 % for fotgjengerbeskyttelse.

Kommentarene i EuroNCAP-testen framhever en solid karosseristruktur, dessuten beskytter bilen passasjerene bra både i front- og sidekollisjon. Også whiplashbeskyttelse ved påkjørsel bakfra får godkjent.

Pris/utstyr: 6 Vår bil var en Exclusive-modell til 220 400 kroner. Det er den dyreste av fire varianter og har utstyr du normalt betaler titusenvis av kroner for i en litt dyrere premiumbil: Eksempelvis skinninteriør, fullintegrert stereo/navigasjon/ryggekamera/bluetooth-telefon med 7-tommers touchskjerm, automatisk klimaanlegg og 16-tommers lettmetallfelger.

Vil du balansere pris og utstyr noe mer, virker Comfort-varianten til 195 400 som en fornuftig mellomting. Uansett virker Kia Rio som en gunstig pakke - ikke minst når man tar 7 år/150 000 km garanti med i betraktningen.

Miljø: 6 Med en liten dieselmotor og moderat bilstørrelse, lukter det snille forbrukstall lang vei. Testbilen har et normforbruk i EU-miks på 0,36 liter per mil og et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer. I den forbruksoptimerte ECO-modellen er tallene sågar redusert til 0,32 og 85.

Testbilen skuffer ikke i praksis og gjennomfører vår faste forbrukstest som en av de gjerrigste vi har kjørt:

PÅ PLUSSIDEN: Kia Rio 1,1 CRDi kan skilte med et solid knippe egenskaper. Foto: Petter Handeland
PÅ PLUSSIDEN: Kia Rio 1,1 CRDi kan skilte med et solid knippe egenskaper. Foto: Petter Handeland Vis mer

Med et testforbruk på 0,42 liter per mil er den i praksis lik med Mini One D (0,40), Peugeot 207 99G (0,41) og Toyota Verso S 1,4 D-4D (0,41). Den er også bedre enn VW Polo Bluemotion, som brukte 0,46 liter per mil.

I by- og nærkjøring i Osloområdet virker Kia Rio 1,1 CRDi nøysom med 0,56 liter per mil.

Konklusjon: 5 Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Kia Rio er en vellykket bil som plasserer seg mellom småbilene og kompaktbilene i størrelse og egenskaper, men ligger på småbilnivå rent prismessig.

MYE UTSTYR: Executive-versjonen av Kia Rio 1,1 CRDi har bøttevis med utstyr, blant annet en lettbetjent 7-tommers multifunksjonsskjerm.  Foto: Petter Handeland
MYE UTSTYR: Executive-versjonen av Kia Rio 1,1 CRDi har bøttevis med utstyr, blant annet en lettbetjent 7-tommers multifunksjonsskjerm. Foto: Petter Handeland Vis mer

Med gjennomgående gode egenskaper, utmerket garantiordning, bra sikkerhetsnivå og en meget nøysom motor vil dette være en fornuftig bruksbil for mange.

Også for de som vurderer en litt større eller dyrere bil som VW Golf, kan det være lønnsomt å kikke på Kia Rio.

Les også:
Vi har testet bilen din
De beste bilene i Golf-klassen
Ubegripelig at den ikke selger bedre
Så mye luksus får du for 350 000 kroner

TA PLASS: Bakseteplassen i Kia Rio 1,1 CRDi er noen viktige centimeter større enn hos konkurrentene. Foto: Petter Handeland
TA PLASS: Bakseteplassen i Kia Rio 1,1 CRDi er noen viktige centimeter større enn hos konkurrentene. Foto: Petter Handeland Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

STANDARD: Med normalvolum på snaut 300 liter er bagasjeplassen som forventet i forhold til bilklassen. Foto: Petter Handeland
STANDARD: Med normalvolum på snaut 300 liter er bagasjeplassen som forventet i forhold til bilklassen. Foto: Petter Handeland Vis mer