TUSENKUNSTNEREN: Denne superbilen har en røst som får de fleste mo i knærne, og danser samtidig lettbeint og elegant av gårde i en voldsom fart. Motoren er tjuvlånt fra racerbanen. Foto: ANDREAS HANDELAND
TUSENKUNSTNEREN: Denne superbilen har en røst som får de fleste mo i knærne, og danser samtidig lettbeint og elegant av gårde i en voldsom fart. Motoren er tjuvlånt fra racerbanen. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Denne bilen er som en miks av Elvis og Bippe Stankelbein

De gamle er fortsatt eldst - dette er den beste av sitt slag i verden.

FØLG OSS PÅ FACEBOOK!

Italia (Dagbladet): Andre gir smeller på plass med et rykk som kan koste deg en nakkevirvel, og dekkene biter seg fast i asfalten gjennom hårnålssvingen.

MED ETT MÅL FOR ØYET: Gallardo STS er laget for å by på den ultimate kjøreopplevelsen. Derfor er alt unødvendig revet ut, og karbonstoler, veltebøyle og firepunktseler er på plass. Foto: ANDREAS HANDELAND
MED ETT MÅL FOR ØYET: Gallardo STS er laget for å by på den ultimate kjøreopplevelsen. Derfor er alt unødvendig revet ut, og karbonstoler, veltebøyle og firepunktseler er på plass. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Et lett vrikk med rumpa idet Pirelliene må gi tapt, og du akselererer som Bippe Stankelbein mot neste sving før du står på bremsen og prosessen gjentas.

Noenlunde slik vil livet bak rattet fortone seg for eierne av de 150 eksemplarene Lamborghini kommer til å bygge av LP570-4 STS.

Den råeste Gallardoen Lamborghini noensinne har laget.

Racing for gata
Dette er definitivt ingen ordinær bil, og ikke noen ordinær Gallardo heller.

EKSKLUSIV: Bare 150 eksemplarer av STS skal vekkes til live. Det gjør den svært eksklusiv. Foto: ANDREAS HANDELAND
EKSKLUSIV: Bare 150 eksemplarer av STS skal vekkes til live. Det gjør den svært eksklusiv. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Motoren er heist over fra racingbilen Blancpain Super Trofeo, den har ti hester ekstra, og bilen veier 70 kilo mindre enn standardutgaven.

Lamborghini selv sier dette er det nærmeste de har kommet en racingbil for gatebruk, og bak rattet er det ingen grunn til å betvile sannhetsgehalten i det.

RACING: Ingen navigasjon, ingen stereo og laber støyisolering - og godt er det! Dette er kanskje verdens råeste bil å kjøre. Foto: ANDREAS HANDELAND
RACING: Ingen navigasjon, ingen stereo og laber støyisolering - og godt er det! Dette er kanskje verdens råeste bil å kjøre. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Den har ingen navigasjon, ingen radio og minimalt med lydisolering. Det den til gjengjeld har er firepunktsseler, helstøpte karbonstoler, og en vinge på hekken som de har plukket av en Airbus A380.

Det du sitter igjen med, er den morsomste kjøreopplevelsen fra Lamborghini på årevis, kanskje noensinne.

Se video fra da vi kjørte 2012-modellen av Nissan GT-R på is!

Ballerina
Den danser seg gjennom svingene i åsene sør for Bologna som en Pirelli-skodd ballerina på amfetamin.

Selv firehjulstrekk og totalt godt over en meter med dekk klarer ikke å holde 570 illsinte hester i sjakk på vått føre.

Brølet fra den 5,2-liters store V10-eren er Svanesjøen for en bilentusiast, og med fare for å banne i kirken høres den bedre ut enn storebror Aventador når den får noen tusen omdreininger å leke med.

Prestasjonene står i stil til lydbildet. 3,4 sekunder til hundre, 200 etter 10,4 og en toppfart på 320 kilometer i timen. Uten vingen på hekken ville den gått enda fortere, men hvor ofte har du så dårlig tid?

Oksen Ferdinand Under normal kjøring oppfører den seg som en vanlig bil, eller i alle fall så vanlig som en to meter bred superbil kan oppføre seg.

Selv om den er stivt satt opp, er den tilgivende på ujevnt underlag.

Lydbildet tas ned noen hakk, og holder du turtallet under 3000 omdreininger, rumler og går den svære V10-eren ganske rolig noen centimeter bak ryggen din.

Setter du girkassen i automat, holder den seg i skinnet, og du risikerer ikke å vekke hele landsbyen fra siestaen.

Lamborghini har laget en ganske komplett pakke, med andre ord. En bil som kan skremme fanden på flatmark, og samtidig oppfører seg tilnærmet normalt gjennom småbyene på Posletta. Bare tilnærmet normalt riktignok, dette er ikke en spesielt komfortabel bil. Vil du ha komfort, er en standard Gallardo et bedre alternativ.

Posør
Selv her, i periferien til superbilenes Mekka, vekker Lamborghinien sin velfortjente mengde oppmerksomhet.

Folk vinker, tuter, smiler og gestikulerer for å få deg til å spille noen toner med høyrepedalen.

Å si at den sprer glede hvor enn du kommer er kanskje å ta litt hardt i, men her i Italia er det et tykt lag med entusiasme for superbiler. Og dette er en superbil med stor S.

Den veier omtrent det samme som en Porsche Cayman S og har nær dobbelt så mange hester, lydbildet er på høyde med det råeste fra noen superbil, den akselererer som Il Tempo Gigante og har like mye grep gjennom svingene.

Lamborghini selv kaller STS for den råeste Gallardoen noensinne, men det spørs om de ikke har kommet til skade for å lage den råeste Lamborghinien.

EKSTREM: Lamborghini Gallardo STS er en helt vill kjøremaskin, perfeksjonert over et tiår. På mange måter imponerer den mer enn storebror Aventador - spesielt lydmessig. Foto: ANDREAS HANDELAND
EKSTREM: Lamborghini Gallardo STS er en helt vill kjøremaskin, perfeksjonert over et tiår. På mange måter imponerer den mer enn storebror Aventador - spesielt lydmessig. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer