GÅR PÅ LUFT: I Citroën C3 Hybrid Air blir lagret energi i form av trykkluft overført til hjulene via to hydraulikkenheter og girkassen. Foto: Citroën
GÅR PÅ LUFT: I Citroën C3 Hybrid Air blir lagret energi i form av trykkluft overført til hjulene via to hydraulikkenheter og girkassen. Foto: CitroënVis mer

Denne bilen kan kjøres på luft

Trykkluft får forbruket ned i under 0,3 på mila.

Allerede i 1955 presenterte Citroën teknologien der luft under trykk arbeider sammen med høytrykkshydraulikk (overføring av energi ved hjelp av væske), i forbindelse med de legendariske DS-modellene.

Tre år seinere bygde ingeniørene en forbrenningsmotor der trykkluft og hydraulikk ga økt effekt. Men lav etterspørsel og mangel på relevant teknologi bidro til at motorene aldri nådde den vanlige forbruker.

Men nå er det endelig, i regi av Peugeot-Citroën, klart for en ny type hybridteknologi for den vanlige bileier. Hybrid Air er navnet. Og en prototype av denne teknologien - montert på en C3 - vil bli presentert under bilmessen i Genève i mars.

Tre modus Enheten styres av et system som tilbyr tre ulike kjøremodus:

Air: Ingen utslipp; det samme som ZEV i andre fullhybrider. Lagret energi i form av trykkluft overføres til hjulene via to hydraulikkenheter og girkassen. Trykkluftstanken lades ved hastighetsreduksjoner og bremsing. «Air» er aktiv opp til 70 km/t, og Citroën hevder den skal kunne brukes i 60 % av tida, selvsagt avhengig av trafikken.

Bensin: Bare bensinmotor.

TRYKKLUFT: Citroën C3 tar i bruk helt ny drivstoffteknologi basert på en gammel idé. Foto: Citroën
TRYKKLUFT: Citroën C3 tar i bruk helt ny drivstoffteknologi basert på en gammel idé. Foto: Citroën Vis mer

Kombinert: Forbrenningsmotorens effekt kombineres med trykkluft. Gir en merkbar boost-effekt ved hastighetsøkninger.

Med den tresylindrede bensinmotoren VTi 82 skal drivstoff-forbruket reduseres med en tredjedel, til 0,29 l/mil ved blandet kjøring. Utslippet av CO2 skal være 0,69 g/km.

Til salgs i 2016 Siden ingen batterier er involvert, har Citroën muligheten til å gi bilene en svært konkurransedyktig pris.

Og her er heller ingen teknologi som stjeler plass. Det hefter heller ingen spesiell brannfare ved teknologien.

Klimatiske forhold skal ikke spille noen rolle. Og vi antar at det hydrauliske systemet veier mindre enn batterier ville ha veid, noe som gir redusert vekt.

En automatisk girkasse med planetgir besørger trinnløse momentstabile girskifter.

TRYKKLUFT: Forbrenningsmotorens effekt kombineres med trykkluft. Foto: Citroën
TRYKKLUFT: Forbrenningsmotorens effekt kombineres med trykkluft. Foto: Citroën Vis mer

Selv sier Citroën at teknologien egner seg spesielt godt for personbiler i B- og C-segmentet. For Citroëns del betyr det C3 og C4, og DS-utgavene av disse.

Men det blir neppe før i 2016 at Hybrid Air-modeller er å finne hos bilforhandlerne.

Les også: Skal klare 0,15 l/mil
Citroën CX - fransk på sitt fineste
Prøvekjørt: Toyota Yaris Hybrid
Alt om hybrider

Saken ble opprinnelig skrevet av Vi Menn for Klikk.no. Les her.