ELBIL: Denne elbilen, en Citoren C-Zero, koster nesten dobbelt så mye i Sverige som i Norge. AP Photo/Michael Sohn
ELBIL: Denne elbilen, en Citoren C-Zero, koster nesten dobbelt så mye i Sverige som i Norge. AP Photo/Michael SohnVis mer

Denne bilen koster nesten det dobbelte i Sverige

I de mest ekstreme tilfellene koster en elbil nesten dobbelte så mye i Sverige som i Norge.

(Hegnar.no): Ola Nordmann er vant til at «alt» er billigere i Sverige, og at biler i Sverige koster det halve av det de gjør i Norge. Slik er det imidlertid ikke for alle bilmodeller.

Som kjent er Norge et elbilparadis, og på enkeltmodeller er prisene på elbiler i Norge mye lavere enn i Sverige.

Én modell koster nesten halvparten så mye her til lands som i nabolandet.

86 prosent dyrere i Sverige Citroën C-Zero koster i Sverige hele 290 000 svenske kroner, tilsvarende 261 000 norske. Det er 86 prosent mer enn den samme bilen koster i Norge, hvor den koster 140 000 kroner.

I Sverige starter Tesla Model S på 631.000 svenske kroner, inkludert 126 000 i moms. Det tilsvarer 568 000 norske kroner. Den heftigste P85 Performance koster 837 500 kroner, eller 754 000 norske.

Norske priser på tilsvarende modeller starter på henholdsvis 464 000 og 608 000 kroner, det vil at de ligger 18-20 prosent under de svenske.

Hos våre svenske naboer har dermed den heftigste Tesla-en en startpris som ligger over den man finner på Audi A8, som er 813 000 svenske kroner.

Et tredje eksempel er nye VW e-Golf, som koster fra 375.000 kroner i Sverige (337.000 norske) og fra 254.000 kroner her hjemme. Prisen er dermed 25 prosent lavere i Norge enn i Sverige. 

For å gjøre valget litt enklere for svenskene, er for øvrig prisen på Golf R med 300 hk den samme som prisen på e-Golfen.

«Supermiljöbilspremie» I regnestykkene har vi ikke tatt hensyn til det svenske myndigheter kaller «supermiljöbilspremie». Dersom bilen slipper ut maks 50 gram CO2 per kilometer, har man rett på å få tilbakebetalt inntil 40.000 kroner av bilforhandleren.

Forutsetningen for å få utbetalt pengene er at bilen er ny, det vil si ikke tatt i bruk tidligere, verken i Sverige eller andre land. Dermed får man ikke premien om man importerer en billig norsk bil, som man også må betale svensk moms for.

Supermiljöbilspremien utbetales til de 5 000 første som bestiller bil i perioden 1. januar 2012 til 31. desember 2014.

Flere nyheter Føler seg lurt av Gule Sider på nett
Fredly: - Markedet kan gå 10 til 30 prosent til
Kan bli verdens dyreste toppleilighet