Denne «bobilen» er det bare ett miljø som kjøper i Norge

Nå starter landets største caravanmesse.

Torsdag klokka 12.00 åpnes dørene for Caravanmessen 2013 på Norges Varemesse i Lillestrøm. Dette er landets største messe for bobiler, og dermed en unik mulighet for mange til å orientere seg i markedet.

Hva er nytt, for eksempel? Og hvilken type bobil bør jeg gå for?

Tips om det får du her, inkludert en video fra den store bobilmessen i Stuttgart i vinter.

Rekordvekst for bobiler! Det fastslår vi i siste utgave av Vi Menn Bil Bobil.

- Det ser veldig bra ut, og vi har derfor store forventninger når det gjelder utviklingen framover, sier president i Norges Caravanbransjeforbund, Odd Askjem, i et intervju i bladet.

Det selges bobiler som aldri før. Bruktmarkedet er også stort, og til enhver tid ligger rundt 3000 nye og brukte bobiler ute på finn.no.

Selve «Norgesbobilen» er en delintegrert bobil på snaue 7,5 meter, og gjerne av merket Dethleffs eller Bürstner, som er de største merkene, sammen med Hymer, Rapido og Challenger. De mest populære modellene har en nybilpris på mellom 600 000 og 900 000 kroner, og mange tar seg råd til dette - enten de kommer fra en status som båteiere, hytteeiere, campingvogneiere eller ingen av delene.

Kundene blir også yngre, ifølge Odd Askjem. Den typiske bobileieren er nå like mye 50-åringen som 60-åringen.

- Vi merker også at aldersgruppen 40 pluss er mer nysgjerrig på bobil, noe som nok skyldes at dette er blitt en allment akseptert form for fritidsbruk, sier Odd Askjem til Vi Menn Bil Bobil.

Fakta om bobil • Ved årsskiftet 2012/2013 var det registrert drøyt 33 400 bobiler i Norge.

• Gjennomsnittslengden for en ny bobil i Norge i dag er på 7,3 meter.

• De mest populære nybilene har en startpris på mellom 600 000 og 900 000 kroner.

Mot solid salgsrekord Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at det ble solgt 2501 nye bobiler i Norge i perioden januar-august i år.

I fjor ble det i alt solgt 2609 nye bobiler, så vi går mot en solid ny salgsrekord.

Tall hos OFV viser for øvrig at Capron er landets mest solgte bobilmerke. Dette blir imidlertid feil, all den tid Capron (som er en fabrikk) er en fellesbetegnelse for flere modeller, som for eksempel Sunlight og Carado.

Når det gjelder bobil-statistikk, kan du ellers orientere deg på hjemmesiden til Lara Fritid (lara.no).

Merke

Antall

Snittlengde

Bürstner

231

741,22 cm

Dethleffs

222

738,79 cm

Challenger

216

711,83 cm

Hymer

210

742,13 cm

Rapido

192

730,30 cm

Adria

156

725,01 cm

Carthago

129

768,36 cm

Knaus

116

727,41 cm

Januar-August 2013 (OFV)

Les også: Elbilen som endrer alt
Over 700 har bestilt den usett
Pass deg for elgen!
Allround-quiz om bil

Saken ble opprinnelig skrevet av Vi Menn for Klikk.no. Les her.

BOBUSS: De helt store bobil-doningene lar seg knapt selge i Norge, unntatt til deler av hestesportmiljøet. FOTO: Geir Svardal
STORT UTVALG: Det skal ikke være noe problem å finne noe man liker på årets caravanmesse. FOTO: Geir Svardal
STADIG MER POPULÆR: Etterspørselen øker etter den såkalte bybobilen, som først og fremst er smalere enn «ekte» bobiler. FOTO: Geir Svardal
FORM: Før var det stort sett vekt på funksjon, men i dag er mange opptatt av at bobilen skal være like stilig som ens eget vanlige hjem. FOTO: Geir Svardal
SIGØYNERVOGN? De gamle sigøynervognene er inspirasjonen til Tonke-vognene. FOTO: Tonke
PICKUP MED HUS: Det finnes boenheter til visse typer pickuper, som VW Amarok. Noe for jaktfolket? FOTO: Petter Handeland
DEN NORSKE BOBILEN: Nordmenn kjøper relativt store bobiler - gjerne en delintegrert bobil på snaue 7,5 meter. FOTO: Hobby Produsentbilde
PICKUP MED HUS: Det finnes boenheter til visse typer pickuper, som VW Amarok. Noe for jaktfolket? Foto: Petter Handeland
PICKUP MED HUS: Det finnes boenheter til visse typer pickuper, som VW Amarok. Noe for jaktfolket? Foto: Petter Handeland Vis mer
SIGØYNERVOGN? De gamle sigøynervognene er inspirasjonen til Tonke-vognene. Foto: Tonke
SIGØYNERVOGN? De gamle sigøynervognene er inspirasjonen til Tonke-vognene. Foto: Tonke Vis mer