SLITT: Mange kjører rundt med frontruter som begrenser sikten. Spesielt med lav sol og i mørket kan det utgjøre en stor risiko. Foto: Pål André Skogen
SLITT: Mange kjører rundt med frontruter som begrenser sikten. Spesielt med lav sol og i mørket kan det utgjøre en stor risiko. Foto: Pål André SkogenVis mer

- Denne bør du bytte etter 80 000 kilometer

En slitt og møkkete frontrute kan være livsfarlig.

For mange er frontruta noe som ikke ofres en tanke før den får synlig steinsprut eller sprekker. Det kan imidlertid være livsfarlig, ifølge ekspertene.

- Man kan få et optisk feilsyn på opptil ti meter. Det vil si at man tror at en fotgjenger eller noe annet er ti meter nærmere enn det egentlig er, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Hvis man kjører i 80 kilometer i timen, beveger bilen seg 22 meter i sekundet. Da sier det seg selv at en feilvurdering på ti meter fort kan bli katastrofal.

- Oppdagelses- og siktavstander er kortere i mørket, og øyet oppfatter kontraster dårligere. Dersom det er tåke i tillegg, er det fort gjort å feilvurdere avstand og fart til andre kjøretøyer, sier Anders Hagen. Han er ekspert på bilpleie i Statoil Fuel & Retail Norge.

Ifølge en studie gjennomført av Transportøkonomisk Institutt i 2009 øker ulykkesrisikoen i mørket med rundt 30 prosent i tettbygde strøk og med omtrent 50 prosent i spredtbygde strøk.

Sjekk frontruta hjemme Engebretsen sier at man kan sjekke om frontruta er moden for utskiftning ved å lyse på den med en sterk lampe. Da vil man ofte se mange hundre små merker etter steinsprut som ikke nødvendigvis er synlige til vanlig, men som alle er med på å redusere sikten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Når man har kjørt mellom 70 000 og 80 000 kilometer, bør man vurdere å bytte frontrute, mener NAFs ekspert.

Det aller beste tipset han kommer med når det gjelder å gi frontruta et så langt liv som mulig, er ikke å være gjerrig med spylevæsken. Hvis man bruker for lite, vil all skitten som ligger på frontruta, bli dratt rundt sammen med vindusviskerne og dermed bidra til slitasje. Det samme gjelder når du skraper is. Engebretsens tips er derfor å gi frontruta en god vask med spylevæske når du setter fra deg bilen på kvelden. På den måten slipper du unødvendig slitasje når isen må av neste morgen.

- BRUK SPYLEVÆSKE: Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, anbefaler å gi vinduene en god runde med spylevæske når bilen parkeres for natta. Da slipper du unødvendig slitasje når du skraper is morgenen etter. Foto: NAF
- BRUK SPYLEVÆSKE: Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, anbefaler å gi vinduene en god runde med spylevæske når bilen parkeres for natta. Da slipper du unødvendig slitasje når du skraper is morgenen etter. Foto: NAF Vis mer

Mange biler har så slitt frontrute at merkene etter vindusviskerne kan sees selv om ruta er nyvasket. Det er et tegn på at viskerne har gravd seg ned i ruta, og betyr at det er på høy tid å bytte en av de viktigste slitedelene på bilen.

Eget syn også viktig Både Engebretsen og Hagen trekker også fram viktigheten av å huske på å vaske innsiden av frontruta også. Der kan det feste seg mye fett og annen skitt som gjør sikten dårligere. Samtidig oppfordrer de også til å sjekke synet regelmessig.

En svensk undersøkelse viser at halvparten av bilistene på veien har svekket syn. Når man tar med i betraktningen at rundt 80 prosent av informasjonen man får i trafikken kommer fra synet, er det lett å forstå hvor viktig det er med en tur til optikeren.

Les også:
- Nye biler rustbehandles ikke for norske forhold
Dette er de beste piggfrie dekkene
Slik fikser du lakkskader billig

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

VASK RUTENE: Statoils bilpleieekspert Anders Hagen sier det er viktig å huske på innsiden av rutene også. Foto: Statoil
VASK RUTENE: Statoils bilpleieekspert Anders Hagen sier det er viktig å huske på innsiden av rutene også. Foto: Statoil Vis mer