ØVERST I FRONTRUTA:  Volvo-salgssjef Tor Gunnar Pettersen hos Bil Nord i Tromsø viser fram city safety-systemet, som er plassert øverst i frontruta på alle nye Volvo-modeller. Det laserbaserte systemet har skapt problemer for politiet. FOTO: TORGRIM RATH OLSEN / NORDLYS.
ØVERST I FRONTRUTA: Volvo-salgssjef Tor Gunnar Pettersen hos Bil Nord i Tromsø viser fram city safety-systemet, som er plassert øverst i frontruta på alle nye Volvo-modeller. Det laserbaserte systemet har skapt problemer for politiet. FOTO: TORGRIM RATH OLSEN / NORDLYS.Vis mer

Denne brikken lurer politiets laser

UP-sjef: - Vi sliter med å måle fart på enkelte modeller.

(Nordlys): - Vi har hatt noen tilfeller hvor mannskap hos oss har fortalt at de har slitt med å ta måling på enkelte Volvo-modeller, sier Geir Marthinsen, UP-sjef i Troms og Finnmark, til Nordlys.

Han har rapportert saken videre til UP sentralt. Herfra får Nordlys forklart at årsaken ligger i Volvos «city safety»-system.

De ønsker ikke å kommentere saken utover det, men henviser til Politiets data- og materielltjeneste (PDMT).

Forstyrrer politilaser «City safety» er en laserbasert sikkerhetsordning som er standard på alle nye Volvo-modeller. Liknende systemer brer også om seg hos andre bilprodusenter. 

Systemet tar i bruk lasersensor for å registrere hindre i veien - som andre biler, dyr eller fotgjengere - og varsler ifra eller bremser opp kjøretøyet.

Når politifolk peker sine fartsmålere mot bilpanseret, har de opplevd at sikkerhetssystemet forstyrrer målingen.

Mange bøter og beslag - Det er ikke noe stort problem for oss. Vi har mange måter å måle fart på, og det er ikke bestandig at «skyter» bilen med laser forfra. I tillegg holder vi mange snittmålinger, og da er det ingen laser i bruk, forteller Geir Marthinsen.

- Dersom noen faller for fristelsen til å kjøre for fort i den tro at de er «trygge», så stemmer altså ikke det, understreker han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

UP-sjefen i Troms og Finnmark minner om at politiet hittil i år har utstedt både flere bøter og beslaglagt flere førerkort enn tidligere år.

- Men det er klart at det er uheldig dersom noen biltyper kan forstyrre målinger når de møter på våre folk, medgir Marthinsen.

Volvo: - Ukjent for oss Nordlys har vært i kontakt med flere bilforhandlere i Tromsø, som forteller at de har hørt liknende rykter.

- Det ville vært synd dersom våre systemer forstyrrer politiets fartsmålinger, sier PR- og infromasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen. Heller ikke Volvo-forhandler Bil i Nord i Tromsø hadde hørt om problemet før Nordlys tok kontakt med dem i går.- Dette er ukjent for oss, sier Volvo-salgssjef Tor Gunnar Pettersen hos Bil i Nord.

Han forklarer at selv om «city safety» er et system unikt for Volvo, brer lignende varianter stadig om seg på markedet.

- Det blir nok mer og mer av det, sier Pettersen.

Må måle på nytt PDMT bekrefter overfor Nordlys at de er kjent med problemstillingen.- Det stemmer at laserbaserte sikkerhetssystemer i enkelte tilfeller kan forstyrre politiets lasermålinger.

- Det som eventuelt skjer, er at målingen ikke blir registrert. Laseren vil da gi en feilmelding, og målingen må gjøres på nytt, sier kommunikasjonsrådgiver Frank Tindvik.


På andre forsøk I likhet med UP avviser han likevel at lasertrøbbelet er et stort problem for norsk politi.

- På nåværende tidspunkt anses ikke dette som et stort problem for politiet. Registreres ikke lasermålingen ved første forsøk, vil det i all hovedsak fungere på annet forsøk. Utbredelsen av laserbaserte sikkerhetssystemer i biler er foreløpig dessuten begrenset, sier Tindvik.