LEAF FØRST: En ting er at det blant elbilene selges flere Nissan Leaf (til venstre på bildet), enn den noe mer spesielle BMW i3 (til høyre), men også på OFVs statistikk over bruktimporterte biler har elbilen fra Nissan skjøvet den "evige eneren", BMW 5-serie ned fra topplasseringen. Foto: JAMIESON POTHECARY
LEAF FØRST: En ting er at det blant elbilene selges flere Nissan Leaf (til venstre på bildet), enn den noe mer spesielle BMW i3 (til høyre), men også på OFVs statistikk over bruktimporterte biler har elbilen fra Nissan skjøvet den "evige eneren", BMW 5-serie ned fra topplasseringen. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Denne bruktbilen er mest populær å importere fra utlandet

Har slått populære BMW 5-serie.

Dinside Også i fjor var BMW 5-serie på toppen i statistikken Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) utgir over nyregistrerte biler som er bruktimportert fra utlandet.

Men ser vi på tabellen for årets første syv måneder 2014, ser vi at BMW-en er degradert til andreplassen blant bruktimportørenes favoritter. Det er nå Nissan Leaf som ligger øverst. Generelt har bruktimporten falt betydelig i forhold til i fjor - faktisk med en fjerdedel. Dette i motsetning til nybilsalget som fortsatt har en robust vekst.

Også på kundebarometeret måtte BMW i år gi fra seg topplasseringen.

Rush av franske Leaf Leaf har allerede en god stund vært en populær bil å hente inn fra utlandet - særlig fra Frankrike er det kommet mange, for der har man kunnet nyte godt av «miljørabatten» - i praksis et subsidie fra den franske staten - og dermed betale rabattert pris før innførselen til Norge. Vi må presisere at Leaf er et unntak blant bruktimport-favorittene - og ser vi på merkestatistikken, ser vi at BMW fortsatt holder stand og bevarer lederposisjonen.

Test av BMW 520d Touring

Men se opp når du importerer brukt: Så sent som i 2012 kunne vi for eksempel rapportere at undersøkelser viste at så mye som én av tre bruktbiler fra Tyskland kunne ha feil kilometerstand.

Mye premium Svært mange av bilene som bruktimporteres er ganske nye, og cirka 80 prosent er mindre enn fem år gamle, mange under ett år. Det gjelder særlig de dyreste merkene, som også er de mest populære. BMW, Mercedes, Audi og Volvo er de fire mest bruktimporterte merkene. Deretter følger de mer folkelige produsentene, med Nissan, Volkswagen og Ford på de tre neste plassene foran Toyota.

Og topp-ti avrundes med mer eksotisme: Porsche er nummer ni og Chevrolet nummer ti - sistnevnte takket være modellene Corvette og Camaro. Disse importeres det - i motsetning til de som ble nevnt ovenfor - i størst grad eldre modeller av (mer enn ti år).

Det er likevel ingen tvil om at det først og fremst er de ressurssterke blant oss som tyr til bruktimport.

Sjeldenheter Bruktbilimport-statistikken er artig å se på av andre årsaker enn de rent matnyttige: For eksempel dukker det opp modeller som ikke finnes i nybilstatistikken. Av perler så langt i 2014 ser vi at det er personer som har tatt inn for eksempel en Moskvitch og en Wartburg (østblokk-nostalgikere?), en Matra, en Reliant og en Hudson. Det ble dessuten førstegangsregistrert hele tre deLorean og tre Excalibur!

Mens vi ser på særheter: Hva har for eksempel antallet registrerte traktorer med motebransjen å gjøre? Mer om snodigheter ved bilstatistikken kan du lese her!

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.