Denne byen ble satt på kartet av 1960-tallets største sexsymbol

Her er det enkelt å sverme og være forelsket.

(Dagbladet Søndag): Hva den franske filmstjernen og datidas sexsymbol Brigitte Bardot, sa da hun kom til Buzios første gang, skal være usagt.

Men hun kan ha sagt noe som at «dette er som paradis - eller i alle fall nesten».

Uansett så var det den franske filmstjernen som satte den lille søvnige fiskerlandsbyen Buzios på turistkartet.

Bare rett og rimelig at det står en statue av Bardot i sentrum av byen. Et yndet fotomål selvsagt.

Tre timer fra Rio Vi har reist med buss de 19 milene fra Rio de Janeiro. Det tar rundt tre timer med innlagt kaffe- og dopause underveis.

Veien opp til Buzinos  går raskt og smertefritt på en tofelts motorvei.

Etter nærmere tre timer svinger vi inn på den lille bussterminalen i Buzios, som faktisk bare tar én buss.

Like ved står det fire drosjer som frakter passasjerene til hoteller, pousada - en mellomting mellom hotell og motell, eller de private innkvarteringene hvor de skal bo under oppholdet.

Pousada Det er faste taxipriser - rundt 40 kroner. Selv skal vi til en pousada, Casa Buzios, som ligger ved sjøkanten, men inne i selve byen.

Enkle rom og med frokost inkludert. Og en frokost i Brasil består av friske frukter, nypressede juice, kaffe, brød, rundstykker og pålegg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men nå er det stranda neste for oss. Spørsmålet er, som det ofte er i Buzios, hvilken strand - for her finnes flere enn 30 å velge mellom.

Det er bare 20 minutter å gå til stranda Joao Fernandes, som ligger i en bukt.

Her er det bare å finne seg en plass, noe som ikke alltid er like lett, få seg en parasoll en stol, og bestille mat og drikke, om det skulle være nødvendig.

Yndet reisemål Det summer av stemmer, og uansett hvor du snur deg, hører du spansktalende argentinere.

Buzios er et yndet reisemål for naboene fra Argentina, spesielt middelklassen, som elsker byen. Eller som vår sidemann, som tydeligvis har spist mang en biff, sier det:

- Vi drar minst en gang i året til Buzios. Vi bor i Buenos Aires, og det tar bare tre timer med direktefly til Rio. Se på havet - det er jo krystallklart. Ikke noe dritt i vannet. Fantastisk, ikke sant?

Han strekker seg fornøyd i stolen, putter solbrillene på nesa og tømmer et glass med iskaldt øl.

Blant verdens vakreste Buzios er kåret til et av verdens ti vakreste steder av et internasjonalt reisemagasin.

Over halvparten av de som besøker byen kommer fra Rio, rundt 20 prosent fra andre deler av Brasil og 30 prosent fra andre land.

Selv om Buzinos er drømmen  for mange turister, er det også drømmen som brast for norske Britt Bergsund.

For sju år siden kom den tidligere servitøren på SAS' hoteller i Oslo til Buzios for første gang.

ROMANTISK: Det er enkelt å drømme seg bort, sverme og være forelsket, når du vandrer langs promenaden i Buzios. Foto: ARNE HALVORSEN
PROMENADE: Langs havnen er det lagt en flott gangvei oppkalt etter Brigitte Bardot. Foto: ARNE HALVORSEN
SLITERE: Inne i havnebassenget står skulpturene av tre staute fiskere, selve symbolet på Buzios, som opprinnelig var en fiskerlandsby. Foto: ARNE HALVORSEN
FASJONABELT: Opp langs åsene ligger det ene herskapshuset vakrere og dyrere enn det andre. Her bor Rios rike og berømte. Foto: ARNE HALVORSEN
KASTER INN HÅNDKLEET: - Jeg har hatt mange fine år her, og kommer til å savne byen og menneskene. Men livet går videre, sier Britt Bergsund. Foto: ARNE HALVORSEN
POPULÆR: Midt i sentrum av Buzios ligger den italienske restauranten Lorenzo - pizza og pasta. Foto: ARNE HALVORSEN
FALMET SKJØNNHET: Og her står hun i all sin glitter. Den franske skuespillerinnen Brigitte Bardot som gjorde Buzios berømt. Et yndet mål for turistene. Foto: ARNE HALVORSEN.
STRANDLIV: - Se hvor fint vi har det, vinker bestevenninne Rachel og Monica fra Argentina. Foto: ARNE HALVORSEN

Hun hadde solgt unna rubb og stubb i gamlelandet, og var fast bestemt på å realisere drømmen om å drive sitt eget lille hotell.

Hun kjøpte et vakkert sommerhus, som ble til Britz Guest House, bare et steinkast fra den kjente stranda Ferradura.

Tøffe år Nå kaster Bergsund inn håndkleet og vender tilbake til Europa:

- Jeg har hatt noen flotte år her. Men tøffe. Det som har gledet meg mest, er alle de hyggelige gjestene jeg har hatt opp gjennom åra. De fleste har vært nordmenn som bor og jobber i Rio, sier hun.

Bergsund har selvsagt hatt mange brasilianere og argentinere som gjester også. Men det er beinhardt å drive et lite hotell helt alene.

Hun har hatt hjelp til rengjøring og til frokostlaging, men har stått for driften selv.

Investert mye Nå ønsker hun å selge hotellet og flytte tilbake til Europa, men ikke nødvendigvis Norge:

- Jeg har investert mye her, ikke bare penger, men tid og energi. Det å være kvinne i Brasil og drive sin egen business, er ikke bare enkelt, sier hun.

Mye av hverdagen er gått med til å løse praktiske saker angående driften, eller å slåss mot det brasilianske byråkratiet.

- Samtidig har jeg fått mange gode venner som har hjulpet meg, og som jeg kommer til å savne, forteller Bergsund.

Populære båtturer For oss er det   derimot et latmannsliv. Men det er jo også derfor man drar til Buzios. Slappe av på byens mange og ulike strender.

Du kan finne store som Tartaruga og Rasa, eller de små som Ossos og Azeda. Eller du kan leie deg en kajakk og selv padle rundt.

Om sommeren, og når temperaturen nærmer seg 40 varme, er det populært å legge ut på båttur.

Billetter kan du kjøpe på hvert gatehjørne inne i sentrum.

Norsk amor Eller du kan rett og slett hyre deg en båt med lokal kaptein, som vi gjorde. Pedro er en livlig brasilianer, født og oppvokst i Buzios, og med god kjennskap til Norge.

Det henger sammen med litt norsk amor, kan han opplyse oss om.

- Velkommen om bord. Det er en gammel fiskebåt som jeg kjøpte for noen år siden, og som jeg har pusset opp. Vi skal ta en tur rundt Buzios og besøke et titall strender. Jeg har med lunsj, det vil si, vi fisker den selv, humrer Pedro.

Brasilianerne bruker ytterst sjelden etternavn når de benevner personer.

Fersk fisk Dermed tøffer vi ut mot stranda Tartaruga. Underveis stanser Pedro motoren og vi tar oss en dukkert:

- Jeg har flest utenlandske turister. Alle synes en båttur er et fint avbrekk, og dessuten en ren nytelse når sommervarmen setter inn i desember og januar. Jeg har med drikke, og resten ordner havet for oss, forteller Pedro.

Han viser oss strender, vi spiser fersk fisk, og tøffer fornøyd tilbake til Buzios seks timer seinere.

Sola takker for seg. Det samme gjør vi og rusler hjem til pousadaen. Først etter klokka åtte begynner byen å livne til.

Argentinske retter Det finnes restauranter for enhver smak, og drikke for de fleste ganer. Vi velger oss en argentinsk restaurant, Don Juan, som ligger like ved kirken.

Her er det sjefen Caro som styrer grillen.

- Med så mange argentinere i byen, er det bare rett og rimelig at det finnes en god argentinsk restaurant, sier han, og viser oss lammekjøttet vi har bestilt.

Sammen med en god argentinsk Malbec-vin blir det et utsøkt måltid.

Stive priser Vel ute i hovedgata som syder av liv, er det mange som bare rusler rundt og sjekker prisene i butikkene.

Her finnes alle kjente internasjonale merkevarer, og noen til. Men prisene er stive, altfor stive, ifølge Maria Souza, som sjekker en kjent merkevare:

- Det er dyrere å bo her enn i Rio. Og det sier litt. Jeg synes prisene har økt faretruende de siste par årene, forteller hun.

Det finnes flere barer hvor det spilles live musikk. Ungdommen trekker til diskoteker, mens de voksne kan svinge seg på byens nattklubb.

Eller rett og slett rusle hjem og lade opp til en ny solfylt dag.