MEST POPULÆR: Med 7700 nyregistreringer hittil i år er Volkswagen Golf klart mest solgte bilmodell her i landet. Dette er rimelige VW Golf 1,6 TDI.
MEST POPULÆR: Med 7700 nyregistreringer hittil i år er Volkswagen Golf klart mest solgte bilmodell her i landet. Dette er rimelige VW Golf 1,6 TDI.Vis mer

Denne fargen er mest trendy

Men tør du å satse på hvit bil?

Det viser seg at vi nordmenn fortsatt er forholdsvis konservative når vi velger bil.

De samme fargene som har dominert i en årrekke, troner fortsatt på toppen.

Nesten 70 prosent av bilene som er blitt solgt, er lakkert i svart, grått eller sølv, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Hvit har vært en trendfarge i noen år, og fortsetter å øke i popularitet.

I 2005 ble det bare solgt 650 hvite biler, mens i år har omtrent 8500 mennesker valgt å få sin nye bil lakkert hvit.

Hvit trend Hvit anses helt klart som en trendfarge, og dermed er det vanskelig å si hvordan den vil holde seg.

Hvis populariteten plutselig faller, kan disse bilene få seg en smell på bruktmarkedet.

STORSELGER: Nummer to på salgsstatistikken i Norge hittil i år er Volvo V70. Foto: HANS A. VEDLOG
STORSELGER: Nummer to på salgsstatistikken i Norge hittil i år er Volvo V70. Foto: HANS A. VEDLOG Vis mer

Dette så vi blant annet med hvite biler på 1990-tallet.

Jostein Olsen er daglig leder i Spectra Auto, og har drevet med bruktbilsalg siden midten av 1980-tallet. Han var dermed med på den forrige bølgen av hvite biler.

- Da måtte vi ofte gå ned 10 000 kroner på prisen hvis bilen var hvit, sier han.

Nå er det derimot mulig å få solgt hvite biler igjen, men Olsen mener det er et litt sært publikum som velger hvitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er alltid noen som vil ha hvit bil, men sølv, svart og grå er definitivt det tryggeste, sier han.

Mer diesel Dieselandelen fortsetter å øke.

Tre fjerdedeler av bilene som er blitt solgt nye her til lands i år, har dieselmotor under panseret.

Dermed er Norge blant landene med høyest dieselandel i verden. Det har utviklet seg gradvis de siste ti åra. Da var andelen under 15 prosent.

I 2007 kom en avgiftsomlegging som gjorde at andelen gikk fra 50 til 70 prosent nærmest over natta.

Også andelen biler med drift på alle fire øker. I år tipper den 25 prosent med god margin.

Hver fjerde nyregistrerte bil her til lands i år har firehjulsdrift. Det er forståelig når man ser hvordan føret har vært de siste ukene.

Firehjulsdrift gir mye bedre framkommelighet, og gir også føreren større trygghetsfølelse bak rattet. Bare ikke la deg lure til å tro at det bremser bedre med firehjulsdrift.

Flest Golf Totalt var det solgt 117 618 biler ved utgangen av november.

På toppen av merkestatistikken troner Volkswagen, med en markedsandel på 15,2 prosent. Så kommer Toyota og Ford.

HARD KONKURRENT: Toyota Avensis selger til tredjeplass på statistikken. Foto: ARE BORGIR
HARD KONKURRENT: Toyota Avensis selger til tredjeplass på statistikken. Foto: ARE BORGIR Vis mer

Den klart mest solgte modellen i år er evig populære Volkswagen Golf. I år har det blitt registrert omtrent 7700 nye i Norge.

Volvo V70 og Toyota Avensis kniver om andreplassen, men svenskene har overtaket.

Nordmenns drømmebil ser altså ut til å være en svart eller grå Volkswagen med dieselmotor og firehjulsdrift.

Det viser seg at vi fortsatt er forholdsvis konservative, i motsetning til for eksempel kineserne. I 2008 var farger som gull og oransje inne på deres topplister. Det tar nok en stund før noe liknende skjer hos oss.

Utstråling Hva som er grunnen til det konservative fargevalget, kan man bare spekulere over, men dr. Peter Weil ved University of Delaware mener det har sammenheng med at sølv utstråler velstand.

Her på berget har vi også unektelig en kultur som forteller oss at det er feil å skille seg for mye ut.

Kanskje kan dette være på vei ut, vi ser nå oftere unge mennesker med fargerike biler.

UNGT VALG: Unge mennesker velger nå oftere fargerike biler. Som denne lille elektriske Buddyen, som stortingsrepresentant Inga Marte Thorkildsen (SV) prøvde på Youngstorget i Oslo i 2008. Foto: FRANK KARLSEN
UNGT VALG: Unge mennesker velger nå oftere fargerike biler. Som denne lille elektriske Buddyen, som stortingsrepresentant Inga Marte Thorkildsen (SV) prøvde på Youngstorget i Oslo i 2008. Foto: FRANK KARLSEN Vis mer

Flere av småbilene som er lansert de siste åra har kommet i friske farger.

SØLV UTSTRÅLER VELSTAND: Her en eldre Mercedes, sølv metallic kabriolet, 1990-modell, i sommersol ved fjorden. Foto: GEIR BØLSTAD
SØLV UTSTRÅLER VELSTAND: Her en eldre Mercedes, sølv metallic kabriolet, 1990-modell, i sommersol ved fjorden. Foto: GEIR BØLSTAD Vis mer