Denne framtidsrettede bilen er «Årets Bil 2012»

Sjekk hvilken bil som vant den gjeve kåringa, og om hva det vil betyr for merkets snuoperasjon i Norge.

- Dette kommer til å bety mye for oss. Og kåringen er et viktig signal til politikerne og forbrukeren.

Gleden var mildt sagt stor hos Opel Norge da det ble klart at hybridbilen Ampera er kåret til «Årets Bil 2012» av Dagbladet og Vi Menn Top Gear.

Administrerende direktør Peter Nikell var ikke i tvil om at kåringen vil gi merket et løft i Norge.

«Mann med hatt» Det er noe Opel kan trenge.

De sliter med mangel på profil og slåss absurd nok fremdeles mot «mann med hatt»-stempelet, til tross for at produktene er både velkjørende og designlekre.

I EKSTASE:  Stor jubel blant de ansatte hos Opel Norge, med administrerende direktør Peter Nikell og informasjonssjef Helene Formo i front, som fikk en god start på jula med kåringen av Ampera til «Årets Bil 2012». Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
I EKSTASE: Stor jubel blant de ansatte hos Opel Norge, med administrerende direktør Peter Nikell og informasjonssjef Helene Formo i front, som fikk en god start på jula med kåringen av Ampera til «Årets Bil 2012». Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

For mens merket er nummer fire i Europa, er det bare på 12. plass i Norge.

Økt internmotivasjon Men nå håper altså Nikell og PR- og informasjonsansvarlig Helene Formo at denne kåringa kan bidra til en snuoperasjon.

Seieren skal brukes i markedsføringen av Ampera, og til økt internmotivasjon.

- Juryen var jo bredt sammensatt, og har stor troverdighet, med flere typer av ekspertise. At Ampera vinner viser at man virkelig begynner å ta miljøet på alvor, sier Formo.

- Seieren betyr utvilsomt mye for Opel som merkevare. Og dette kan få mange tvilere til å velge en Ampera, mener Nikell.

Se alle de elleve sterke finalekandidatene her

Fryktet Nissan Leaf På spørsmål om de selv er overrasket over seieren, svarer Opel-sjefen at de hadde håp, men ingen forventninger:

 SNERTEN:  Utseendemessig tiltrekker Amperaen seg mye oppmerksomhet med sitt tøffe design. Heldigvis følger de praktiske egneskapene og miljøprofilen opp. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
SNERTEN: Utseendemessig tiltrekker Amperaen seg mye oppmerksomhet med sitt tøffe design. Heldigvis følger de praktiske egneskapene og miljøprofilen opp. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

- Ampera er jo kåret til «Årets Bil» i Danmark, og har mottatt en rekke priser rundt om i verden. Så vi hadde jo et håp om å vinne, innrømmer Nikell.

De trekker begge fram elbilen Nissan Leaf som den konkurrenten de fryktet mest i årets kåring.

Men den nådde altså ikke til topps.

Det var Ford Focus og Hyundai i40 som til slutt fulgte Ampera til døra.

Ingen ren elbil Men alt er ikke fryd og gammen for Opel og Ampera.

 HØYTEKNOLOGISK:  Er du gadget-freak er innsiden av Opel Ampera det rette stedet for deg. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
HØYTEKNOLOGISK: Er du gadget-freak er innsiden av Opel Ampera det rette stedet for deg. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer

Ampera er ingen ren elbil.

Den er en elbil med rekkeviddeforlenger - eller et aggregat om du vil.

Per definisjon en hybrid. Dermed nyter den ikke godt av elbilenes ganske så rause bruksinsentiver i Norge, som egne p-plasser med lading, kjøring i kollektivfelt, gratis passering i bomringene og avgifts- og momsfritak.

Det hjelper ikke at bensinmotoren i drivlinjen bare lader generatoren, og ikke har direkte forbindelse med hjulene.

Det hjelper heller ikke at Ampera for gjennomsnittsbilisten i Norge kan brukes uten at bensinmotoren er i aksjon.

LES OM JURYENS BEGRUNNELSE HER

Avgiftsreduksjon Opel Norge er fornøyd med avgiftsreduksjonen myndighetene har gitt denne typen plug-in hybridbiler.

Det reduserte utsalgsprisen fra 450 000 kroner til 370 000 kroner.

Men fortsatt er Ampera en dyr bil.

Drahjelp Derfor mener Opel Norge at de trenger litt drahjelp av bruksinsentiver, for at lavutslippsmodellen skal bli noe mer enn en «festtale».

- Vi må få slutt på den konkurransevridende forskjellsbehandlingen på rene elbiler og lavutslippsbiler, mener Helene Formo.

- Først og fremst mener vi at Ampera må få lademuligheter på lik linje med elbilene. Dette vil gjør bruken av dem enklere, og friste flere til å kjøpe slike biler, konkretiserer Peter Nikell.

- Bilige i bruk Selvsagt har Opel Norge også sans for miljøstiftelsen Zeros forslag om at de første 10 000 plug-in-bilene som selges skal få fri bompengepassering.

Noe mer har ikke importøren håp om å få til.

- Men potensielle kunder må jo også huske at slike biler er billige i bruk, sier Nikell.

Les mer:
Peugeot 508 er lesernes favoritt
Her er verdens beste miljøbil
Vi har testet 608 biler

 JURYEN:  Her er «Årets Bil»-juryen med finalefeltet på elleve biler i bakgrunnen. Fra venstre: Anders G. Hovde, Einar Håndlykken, Ulrica Risberg, Andreas Handeland og Øyvind Jakobsen. 
Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN
JURYEN: Her er «Årets Bil»-juryen med finalefeltet på elleve biler i bakgrunnen. Fra venstre: Anders G. Hovde, Einar Håndlykken, Ulrica Risberg, Andreas Handeland og Øyvind Jakobsen. Foto: ØISTEIN NORUM MONSEN Vis mer