Denne gir deg VIP-status

Du får 280 hk, elektriker på døra og nummeret til direktøren.

GØTEBORG (Dagbladet): Alle bilprodusenter med respekt for seg selv, kaster seg nå på hybrid-bølgen som Toyota startet med Prius for snart 15 år siden.

Volvo er ikke noe unntak, men til forskjell fra flere av de andre produsentene, har Volvo valgt en egen vei. V60 Hybrid Plug-in er i følge svenskene verdens første diesel-hybrid med plug-in teknologi.

Og for en bil det er!
Eller rettere sagt, for noen biler det er!

70 el-hester For, etter å ha kjørt Volvos nye prestisjemodell i Gøteborg, kan Dagbladet skrive under på at du i denne Volvoen får to biler i ett.
I Pure-modus går bilen kun på elkraft, har en rekkevidde på opp mot 50 kilometer - noe som mer enn nok for 75 prosent av nordmenns daglige kjørebehov - og slipper ikke ut klimagasser.

Batteriet på 11,2 kilowatttimer driver en elmotor på 70 hestekrefter festet rett på bakakaselen, og sørger for mer enn nok effekt i saktegående bytraftikk.

Volvo-power Du kan også kjøre bilen i hybrid-funksjon, der den selv veksler mellom elkraft og diesel-kraft der den finner det for godt, eller du kan klinke til med power-knappen. Da forandrer bilen helt karakter, blir langt mer direkte og aggressiv og blir til ei kraftpakke på opptil 285 hestekrefter som gjør unna 0-100 på så vidt over seks sekunder.

I power-innstilling er V60'en morsom, småsint og en fryd og kjøre. I Pure-posisjon er den behagelig, praktisk og ekstremt politisk korrekt og fornuftig.

Ingen kompromisser Volvo opplever, som bilprodusenter flest tøffe tider. Målsettingen for 2013 er et null-resultat og å unngå oppsigelser.
Det er et hårete nok mål i seg selv i et økonomisk usikkert marked.

Og Volvo-hybriden blir en viktig modell i så måte.

Ikke bare markerer V60 Plug-in Hybrid noe helt nytt fra Volvo, den er også nok et eksempel på at Volvo fortsatt er i stand til å komme opp med nyskapenede tekniske løsninger som setter standarder i premium-segmentet til tross for at de er en liten produsent i verdensmålestokk.

Sikkerhetsmessig har bilen fått topp karakter og vel så det.

MILLIMETERPRESISJON: Batteripakken monteres av en spesialrobot. Det er bare noen millimeters klaring. Foto: Tormod Brenna
ANONYM: Hybriden kan se ut som en hvilken som helst V60. Men de ovale eksosrørene avslører at her har du en diesel-hybrid med opptil 280 hestekrefter. Foto: Tormod Brenna
BATTERI: Batteriet som driver den 70 hester sterke elmotoren er produsert i Korea, og er selvsagt spesialtilpasset. Foto: Tormod Brenna
KABLER: Her monteres de heltrukne kablene som sørger for krafroverføring og samspill mellom elektrisk og fossil kraft. Foto: Tormod Brenna
215 HK PLUSS: Den velkhjente D5-motoren på 215 hestekrefter, får selskap av en 70 hesters elmotor i Volvos Plug-in Hybrid. Foto: Tormod Brenna / Dagbladet
EKSTRA TANKLOKK: Kontakten i framskjermen er den største synlige forskjellen på hybrid og en vanlig Volvo V60. Foto: tormod Brenna
VIKTIG MODELL: Volvo legger ikke skjul på at V60 Plug-in Hybrid blir en viktig modell for dem. 5000 biler skal gjennom samlebåndet i Gøteborg i 2013. Foto: Tormod Brenna
FERDIG: Nok en V60 Plug-in Hybrid ruller av samlebåndet ved Volvo-fabrikken i Gøteborg. Foto: Tormod Brenna
TO I ETT: Med diise knappene forvandler du en politisk korrekt bybil til en kjøremaskin med 280 hestekrefter. Foto: Volvo
TILPASSET: Volvo har funnet en ideell plassering til den store batteripakken. Foto: Volvo
ELMOTOR: Her monteres elmotoren på 70 hk på Volvoens baksaksel. Foto: Volvo
ELEKTRIKER HJEM: Bestiller du en Volvo Plug-in Hybrid. får du elektriker hjem som sjekker ladeforholdene dine. Foto: Volvo
KJØREMASKIN: Volvos nye V60 Plug-in Hybrid oser av kvalitet, og har i tillegg et hav av krefter. Foto: Volvo
5000 LADINGER: Det nesten 150 kilo tunge batteriet er på plass. I følge Volvo skal det tåle 5000 ladinger. Foto Tormod Brenna

Hvor mye penger som er brukt på å utvikle det 145 kilo tunge batteriet i Volvoen, er uvisst. Men at det har kostet mye, er hevet over tvil. Batteriet er utviklet i samarbeid med et koreansk firma, og selv om det «nesten» er en kvadratmeter stort, har Volvo klart å få plass til det uten å ødelegge lastekapasiteten i V60'en.

- Vi prøvde først en type som tok altfor mye av lasteplassen bak. Det forkastet vi. Vi ville ikke ha noen kompromisser rundt dette, og har nå utviklet et batteri som gjør at vi kun må heve gulvet i bagasjerommet med seks centimeter, sier Per-Arne Reinholdsson til Dagbladet.

Åtte års garanti Volvo er så sikre på batterikvaliteten at de gir deg åtte års garanti på det. Kjekt å ha når et batteriskifte fort vil koste over 70.000 kroner.

- Batteriet skal være av en slik kvalitet at det skal vare ut bilens levetid. Vi har sagt at det skal tåle minst 5000 ladinger. Lader du hver eneste dag, blir det nesten 14 år, sier prosjektleder Sture Brodebratt.

Enorm interesse Så langt har Volvo skrudd sammen 1000 plug-in biler på samlebåndet på Torslanda utenfor Gøteborg. Alle er solgt. Hundre av dem er bestilt i Norge og vil bli levert de nærmeste månedene.

Neste års produksjon er nå i gang, og målet er å produsere 5000 biler i 2013.

- Det ser også ut til at alle disse er bestilt. Interessen er gledelig stor, sier Brodebratt.

250 i Norge I Norge er målet å selge 250 Volvo-hybrider årlig.

- Det er et hårete mål, men jeg har tro på at vi skal lykkes, sier Informasjonssjef Rune Gutteberg Hansen til Dagbladet.

Hybrid-markedet er i stadig utvikling, og Volvo møter en rekke nye konkurrenter på det norske markedet neste år. Dessuten er ikke Volvoen noen billig-bil.  Bestiller du en V60 Plug-in Hybrid i dag, må du ut med drøyt 650.000 kroner. Til gjengjeld får du VIP-status hos Volvo.

- Vi tilbyr alle som kjøper denne bilen et hjemmebesøk av elektriker for å sjekke at ladeforholdene er tilfredsstillende. Dessuten får de første hybrid-kundene våre administrerende direktør Øystein Herlands private telefonnummer. Er det noe de mot formodning ikke er fornøyd med, er det bare å ringe rett til topps, sier Gutteberg Hansen.

MASSE KRAFT: Kombinasjonen av en stillegående 70 hesters elmotor uten utslipp og Volvos 215 hesterkrefters D5-diesel er imponerende. Her har Volvo laget to biler i ett. Foto: Tormod Brenna
MASSE KRAFT: Kombinasjonen av en stillegående 70 hesters elmotor uten utslipp og Volvos 215 hesterkrefters D5-diesel er imponerende. Her har Volvo laget to biler i ett. Foto: Tormod Brenna Vis mer