Denne hissigproppen vekker nostalgiske minner fra 80-tallet

En av disse friske nyhetene blir kanskje din neste bil.


(Dagbladet): Årets Genève-messe byr på flust av godbiter. På stjernehimmelen henger tidenes råeste Ferrari, verdens raskeste kabriolet, og den villeste Lamborghinien på årevis.

Det mangler heller ikke på morsomme biler for oss med normale lommebøker.

Flust av nyheter
Audi A3 kommer i ny drakt. Den blir bygd på samme plattform som dagens A3, men er 80 kilo lettere. Kortere bil med lengre akselavstand lover godt for kjøreegenskapene. Motorer på mellom 90 og 170-dieselhester og 105 og 200-bensinhester.

Er det stasjonsvogn du er ute etter er Jaguar XF Sportbrake kanskje noe for deg. Den er lett på øyet og koster rundt 600 000 med minste motor. Kommer med dieselmotorerer på henholdsvis 2,2 og 3 liter som spenner fra 190 til 275 hester i første omgang.

Dersom det blir i dyreste laget er Chevrolet tilbake i manesjen med Stasjonsvogna Cruze. Den kommer med tre bensinmotorer på 1,4, 1,6 og 1,8-liter, og diesel på 1,7 og 2,0-liter. Prisene er ikke klare, men at den blir billigere en Jaguaren er ganske sikkert.

GTI på fransk
Den moderne fortolkningen av en av de originale kvikke småtassene, 205 GTI. 200 hester fra en 1,6 liter med turbo lover godt for morsomme turer på svingete veier. Prisen er ikke klar, men det blir neppe noen volumselger.

Og er det fransk du er ute etter er kanskje Citroën C4 Aircross noe for deg. Aircross er Franskmannen for dem som ønsker seg mer bakkeklaring og kommer, i likhet med konkurrenten VW Tiguan, både med forhjuls- og firehjulsdrift.

Ny drakt: 80 kilo lettere med lengre akselavstand. Det lover rett og slett ganske godt for kjøreegenskapene.
Ryddig: Interiøret er velkjent Audi.
Helmaks: B-Max er bygd på samme lest som Fiesta, men er høyere og lengre.
1,5 meter: Ford sikter seg inn på dem som er ute etter en mest mulig praktisk bil i denne klassen.
Stasjonsvogn: Familiebiler blir knapt mer stilfulle enn dette. Jaguar XF Sportbrake er verdt et smil hver gang man går ut i garasjen.
Tøffere: - A står for Angrep, forklarer toppsjef i Mercedes bil Dr Dieter Zetsche. A-klasse har fått ny innpakkning, og den ser unektelig bra ut.
Sekser: BMW utfordrer biler som CLS, A7 og Panamera med nye 6-serie Gran Coupe.
BMW i solformørkelse: Toppmodellen 650i får 450 hester. Det kommer nok en M-versjon også.
Oppskrift på moro: Subaru BRZ og tvillingbroren Toyota G86 har alt som skal til for en virkelig morsom kjøretur.
Vi snakker: 200 hester, bakhjulsdrift og begrenset med vekt å lugge rundt på. Det er bare å glede seg.
Deg og bilen: De er bygd for kjøreglede og det ser da hyggelig ut bak det rattet.
Vokser: Minstemann i VW-familien, Up!, vokser på seg to dører.
Aircross: følge Citroën skal Aircross være helt i front hva lavt CO2-utslipp angår.
Mokka Ny SUV fra Opel. Den måler ikke mer en 4,28 meter fra grill til bakfanger.
Ny generasjon: Outlander er en populær bil i utgangspunktet, nå er den penere enn før. Kan ikke slå feil.
Småtass: Mokka skal være romslig til tross for at det ikke er den helt store bilen, vi ser når vi prøver den.
Satser på Norge: Chevrolet satser på å kapre kunder her i landet med Cruze.
For familien: Så er spørsmålet om nordmenn vil kjøre "amerikansk". Den heter Daewo i Asia.

Eller hva med en svenske? V40 er moderne Volvo design med hint fra klassikeren p1800 - ifølge Volvo selv. Interiøret skal bære preg av en "romslig og avslappende atmosfære i skandinavisk stil". På kjent Volvo-maner står sikkerhet i høysetet og V40 har flere innovative løsninger. Dieselmotorer med mellom 115 og 177 hester og bensin fra 150 til 254 hester.

Råtassene for folk flest
Tvillingene Subaru BRZ og Toyota G86 er et bekjentskap å se fram til. Bilene er nye, men oppskriften er gammel, lett bil med bakhjulsdrift og mye motor. 200-hester for å være nøyaktig. Prisene her i landet skal starte rundt 450 000 kroner for Toyotaen og sannsynligvis tilsvarende for Subaruen.

Flerbruksbilen
Ford B-Max deler plattform med lillebror Fiesta, men er 13 cm lengre og 12 cm høyere. Ford fokuserer på fleksibilitet og peker på at man kan legge alle setene flatt - inkludert passasjersetet foran - og at skyvedørene har markedets største åpning.

Eller kanskje en ny Mercedes er tingen?

A-klassen er stylet av AMG og de har også en finger med i spillet i hvordan den kjører. Motorer fra 109 dieselponnier til 211 bensinhingster.

SUVene
Mitsubishis SUV kommer i ny drakt, og i 2013 som hybrid. I første omgang må vi nøye oss med en 150 hesters bensinmotor og en tilsvarende sterk dieselmotor som slipper ut rekordlave 130 gram CO2 per kilometer.

Opels nye SUV i minstemannsegmentet heter Mokka.  Man har valget mellom bensinmotorer fra 115 til 140 hester og en dieselmotor på 130 hester. Fås med forhjuls- og firehjulstrekk.

Miniene
Volkswagen mener Genève er et passende sted å presentere Swiss Up! på ettersom den — ifølge dem selv — er like anvendelig som en sveitsisk lommekniv. Da snakker de riktignok om en oppstylet tredørsvariant. Mer interessant er det at det kommer en femdørs utgave av minstemann med det politiklingende navnet.

79 gram per kilometer. Er du hybridkjøper er det gjerne CO2-utslippet som teller. Toyota har dessuten gjort sine egne overslag for Yaris Hybrid og mener at du på godt over halvparten av turene kommer til å kjøre bare på strøm. 1,5 liters bensinmotor som suppleres med elektrisk drift produserer til sammen 100 hester.

Snerten: Peugeot 208 GTI er et konsept vi gjerne ser på veien.
Snerten: Peugeot 208 GTI er et konsept vi gjerne ser på veien. Vis mer
Endelig som hybrid: Den er tredjemann i hybridfamilien til Toyota og skal slippe ut beskjedne mengder CO2. Yaris-eierne kan ha enda bedre samvittighet.
Endelig som hybrid: Den er tredjemann i hybridfamilien til Toyota og skal slippe ut beskjedne mengder CO2. Yaris-eierne kan ha enda bedre samvittighet. Vis mer